10 Tips voor 10 dagen thuisblijven

door Christel Rengers

1. Vertrouw!

Laat het los en heb vertrouwen; kinderen leren ontzettend veel van de wereld om zich heen. Een eventuele achterstand kan ingehaald worden. Echt.

2. Ontspan

Niemand leert nieuwe dingen onder druk. Merk je dat er een periode van rust en vrij spelen nodig is? Geef daar dan aan toe.

3. Spelenderwijs leren

Kinderen leren een heleboel zonder dat je het door hebt. Dus speel spelletjes, lees voor, kijk interessante documentaires, discussieer en filosofeer samen over de wereld om je heen, bak een taart en laat je kind de verhoudingen uitrekenen, leer de primaire kleuren en de kleuren die krijgt als je mengt via het boek Eefje Donkerblauw en maak ze daarna zelf met verf, doe experimenten (Pinterest is your friend), begin met voorzaaien en zie hoe alles groeit of maak een wereldreis door over elk land of continent een boek voor te lezen. Bonuspunten als je daarna samen iets lekkers maakt uit dat land.

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

Kies een dag waarop er niets geleerd mag worden en hou bij hoe vaak dit toch gebeurt

4. Inspiratie voor het oprapen

Geen inspiratie? Kijk om je heen! Vooral bij kleine kinderen biedt wat er buiten gebeurt vaak een hoop inspiratie. Doe experimenten met sneeuw en ijs (scheikunde). Kijk naar de bolletjes die groeien, zoek uit dat werkt en teken ze na (biologie en fijne motoriek). Ontdek welke vogels je in de tuin ziet, hoe ze overleven, waarom anderen wegtrekken en waarheen, lees samen een boek over vogels (biologie, aardrijkskunde en taal). Of maak wat lekkers voor ze (fijne motoriek). Zoek uit hoe het komt dat er sneeuw valt in de winter en waarom het soms regent en hoe je verschillende wolken kunt herkennen (aardrijkskunde). En het belangrijkste; luister vooral naar je kind, want de vragen komen vanzelf je hoeft alleen tijd vrij te maken om erop in te gaan.

5. Doe niets

Learn Nothing Day; plan een dag in waarop er niets geleerd mag worden en hou mentaal of op een lijstje bij hoe vaak dit toch gebeurt. Omdat je kind een vraag stelt, iets kijkt op tv, er iets gebouwd of getekend wordt, iemand probeert te lezen wat er op het pak hagelslag staat, er gerekend wordt tijdens een spelletje of het bakken van muffins of omdat je voorleest. Je ontdekt al snel; niets leren bestaat niet!

6. Voorlezen

Levende boeken voorlezen; dit is iets waar veel thuisonderwijzers gebruik van maken. Levende boeken zijn boeken waarvan het verhaal prettig is om te lezen en waar je ondertussen een hoop van leert. Door het voorlezen van boeken die zich in andere landen afspelen leer je bijvoorbeeld allerlei wetenswaardigheden over dat land. Van boeken die over bepaalde periodes in de geschiedenis gaan én spannend zijn leer je iets over het verleden. Boeken over dieren leren je iets over de natuur. In AVI boeken probeert men dit ook te doen, maar het pakt niet altijd goed uit vind ik. Het verhaal is vaak ondergeschikt aan de woordjes die geleerd moeten worden. Een fijne tip om te leren lezen met een leuk verhaal zijn de boeken van Vos en Haas van Sylvia Vanden Heede.

7. Luisterboeken

Verzamel of leen de allermooiste luisterboeken om (samen) naar te luisteren. Vaak bieden ze inspiratie tot spel en prikkelen ze de nieuwsgierigheid. Voor oudere kinderen zijn er ook geweldige opnames over geschiedenis, het heelal en nog veel meer. Zo begon mijn zoon ooit eens een gesprek over de vrouwonvriendelijke visie van Plato. Had hij over geleerd tijdens het luisteren naar een luisterboek.

8. Documentaire of film

Kijk samen een documentaire of mooie film en ontdek hoeveel je daarvan leert. Is je kind nieuwsgierig geworden? Ontdek samen meer over het onderwerp via de bibliotheek of het internet.

9. Knutselen

Ga iets creëren. Kijk deze live over creativiteit ter inspiratie en ontdek hoeveel kinderen hiervan leren. Knutselen is ook een mooie manier om met de interesses van je kind aan de slag te gaan. Zo knutselden wij ooit eens een mini bieb met pasjes, een scanapparaat en eigen en zelfgemaakte boeken. Maakten een klein theater voor vingerpopjes, ontwierpen heel veel knikkerbanen en kettingreacties, kleiden dino’s om mee te spelen en voor stop-motion filmpjes, bedachten en maakten eigen spelletjes, knutselden de planeten uit ons zonnestelsel en nog veel meer.

10. Activiteitenpot

Je kind weet het zelf wel: laat hem bijvoorbeeld een pot vullen met briefjes wat hij allemaal de volgende dag wil doen. Het lesprogramma bestaat dan dus uit steeds een verrassing (maar toch niet te spannend). Je zult verrast zijn wat kinderen verzinnen. Zo belandde in de pot van de zoon van Janine een briefje met ‘Topografie overhoren’ (wat vervolgens in de zelfgebouwde hut gebeurde). Of ze verzinnen iets waar ze niet goed in zijn en graag willen oefenen.

Beeld: Mirjam Hagendijk

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Kinderen als radiografisch bestuurbare auto’s

In de wachtkamer van de artsenpraktijk rinkelt de telefoon aan een stuk door. De arts-assistent neemt steeds de telefoon op en reageert. ‘Psychologisch onderzoek voor uw zoon?’, ‘IQ-test voor uw dochter?’ ‘Doorverwijzing voor een...

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren doen we aan de lopende band. Groot en klein. Kinderen hebben een heleboel te leren. Ze zijn immers pas kortgeleden begonnen aan het leven. Wij weten al veel meer. In elk geval als het kennis en levenservaring betreft. Om kinderen het nodige bij te brengen, gaan...

Tips van een thuisonderwijzer

De komende drie weken zijn alle ouders een beetje thuisonderwijsouders. Ook voor ouders die al thuisonderwijs geven, zoals wij, is het een vreemde tijd zonder clubjes, cursussen en workshops. Misschien valt het je niet per se zwaar en vind je het leuk om er meer uit...

Zinnig knutselen: thuis en op school

Zinnig knutselen: thuis en op school

De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit,...

Pesten is een groepsprobleem

Pesten is een groepsprobleem

‘Ze moeten de pesters harder aanpakken’. Pesten is een groot probleem en komt op de meeste scholen en BSO’s veelvuldig voor. Liv den Duyn ging voor Kiind Magazine naar een workshop Apemanagement en ik volgde de cursus Vreedzame BSO (afgeleid van Vreedzame school). Aan...

Kinderopvang naar wens kiezen

Kinderopvang naar wens kiezen

De meeste moeders gaan als hun baby drie maanden is weer aan het werk. De baby moet dan natuurlijk opgevangen worden. Tegenwoordig heb je daarin volop keus: sommige mensen kiezen voor een gastouder, anderen voor het kinderdagverblijf of voor een oppas (al dan niet...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0