Met deze 4 tips help je een driftig kind

door Christel Rengers

Je kunt bij driftbuien best spreken van een oerdrift. Want zo zien die acute ontploffingen er soms wel uit. Maar hoe ga je ermee om? Ik vroeg experts Jillian Emanuels (aka De Instant Pedagoog) en schrijfster van het boek ‘Temperamentvolle kinderen’ Eva Bronsveld om tips.

4 tips bij driftbuien

Ga zachtjes neuriën

Jillian: ‘Overlaad je kind tijdens een driftbui niet te veel met prikkels via vragen en praten. Dat komt niet aan en frustreert alleen maar meer. Ga liever zachtjes neuriën. Je kind wordt er rustiger van en jij waarschijnlijk ook.

Laat je kind lekker gooien

De inmiddels onder Kiindfans beroemde en zeer geliefde pittenzakjes van Jillian zijn ook echt een toptip. Je kind kan ze tegen de muur gooien om de boosheid kwijt te raken. Gebruik ze wel voordat de driftbui een epische omvang aanneemt, of pas daarna om af te reageren. Sommige kinderen spelen na een driftbui liever met zintuiglijk speelgoed waarin je kunt knijpen, tipt Jillian. Denk aan klei of Pop it. Zoek uit wat voor jouw kind het beste werkt.

Visualiseer dat je een boom bent

Deze analogie van Eva vind ik mooi: Wees een boom, de storm (driftbui) raast eroverheen, maar de boom blijft staan. Hij is niet star. Hij waait mee, want anders knapt hij. Hij is flexibel, maar ook heel stevig geworteld. Sommige kinderen willen wegschuilen bij deze boom (knuffelen), anderen willen aan het uiteinde van de boom zijn (wel in de kamer maar (nog) geen knuffel). En weer een ander wil even bij de boom vandaan (naar zijn kamer), maar wil wel weten dat de boom er nog staat (beschikbaar blijven voor je kind). 


Zorg eerst voor jezelf

Eva: ‘Zoek als je voelt dat je ook boos wordt eerst een manier om tot jezelf te komen. Werk aan je gedachten, want daar komen gevoelens uit voort. Vervang deze gedachten door een mantra. Of sta stil bij je ademhaling. Voel je lijf; haal je schouders een keer op en zeg hèhè terwijl je ze weer laat zakken, rek je uit, wiebel met je tenen of ren even de trap op en neer. Kortom; doe wat werkt voor jou. Inchecken bij jezelf staat voorop. Je eerste taak is niet om je kind rustig te krijgen of te helpen omgaan met het gevoel. Maar zorgen dat je eerst zelf in de goede mindset zit van waaruit je je kind kunt helpen.’

Fotografie: Merette Kuijt (en ja, het kind op de foto is direct getroost!)

Het hele artikel over driftbuien, waarom kinderen ze hebben, of ze ergens goed voor zijn en nog meer tips lees je in het artikel over driftbuien in onze gloednieuwe editie OER

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

Als je kind huilt, dan is de eerste ingeving vaak om hem of haar er vanaf te helpen. Huilen is voor velen een lastige emotie. Opvallend is dat onze eerste neiging is om het huilen te laten stoppen. ZSM. Want; als de tranen weg zijn, is het verdriet over. Toch?...

Waarom peuters niet op een strafstoeltje horen (ook niet heel even)

Waarom peuters niet op een strafstoeltje horen (ook niet heel even)

Op een ouderavond vroeg de juf van mijn kleuter: ‘Kinderen van 0 tot 7 jaar willen van alles en ze doen ook van alles. Wat hebben ze nodig om te dóen?’ Het onderwerp was de wil. Er werd van alles geroepen: zelfvertrouwen? Een plan? Een doel? Dat was het allemaal niet....

Adult supremacy is volwassenendominantie: hoe werkt dat?

Adult supremacy is volwassenendominantie: hoe werkt dat?

In een eerder artikel voor Kiind heb ik een begin gemaakt met het beschrijven van de invloed van adult supremacy (volwassenendominantie, afgekort AS) op het welzijn en de gezondheid van kinderen nu en later in hun leven. In dit stuk leg ik uit hoe ik mijn definitie...

Van bewegen leer je meer

Van bewegen leer je meer

Jaren geleden liep ik stage in het speciaal onderwijs. De kleuterjuf aldaar vertelde dat zij de kinderen de eerste weken van het schooljaar zitles gaf. Wat betekende dat de kinderen moesten leren om stil in de kring te kunnen zitten. Veel vierjarigen bleken dat (nog)...

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Sander Dekker, de man die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van ons onderwijs. Wie kent hem niet? Ik wel in ieder geval. Kort geleden maakte onze staatssecretaris bekend dat er voor de toptalenten in ons onderwijs dingen moeten veranderen. Een hoop...

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0