Met deze 4 tips help je een driftig kind

door Christel Rengers

Je kunt bij driftbuien best spreken van een oerdrift. Want zo zien die acute ontploffingen er soms wel uit. Maar hoe ga je ermee om? Ik vroeg experts Jillian Emanuels (aka De Instant Pedagoog) en schrijfster van het boek ‘Temperamentvolle kinderen’ Eva Bronsveld om tips.

4 tips bij driftbuien

Ga zachtjes neuriën

Jillian: ‘Overlaad je kind tijdens een driftbui niet te veel met prikkels via vragen en praten. Dat komt niet aan en frustreert alleen maar meer. Ga liever zachtjes neuriën. Je kind wordt er rustiger van en jij waarschijnlijk ook.

Laat je kind lekker gooien

De inmiddels onder Kiindfans beroemde en zeer geliefde pittenzakjes van Jillian zijn ook echt een toptip. Je kind kan ze tegen de muur gooien om de boosheid kwijt te raken. Gebruik ze wel voordat de driftbui een epische omvang aanneemt, of pas daarna om af te reageren. Sommige kinderen spelen na een driftbui liever met zintuiglijk speelgoed waarin je kunt knijpen, tipt Jillian. Denk aan klei of Pop it. Zoek uit wat voor jouw kind het beste werkt.

Visualiseer dat je een boom bent

Deze analogie van Eva vind ik mooi: Wees een boom, de storm (driftbui) raast eroverheen, maar de boom blijft staan. Hij is niet star. Hij waait mee, want anders knapt hij. Hij is flexibel, maar ook heel stevig geworteld. Sommige kinderen willen wegschuilen bij deze boom (knuffelen), anderen willen aan het uiteinde van de boom zijn (wel in de kamer maar (nog) geen knuffel). En weer een ander wil even bij de boom vandaan (naar zijn kamer), maar wil wel weten dat de boom er nog staat (beschikbaar blijven voor je kind). 


Zorg eerst voor jezelf

Eva: ‘Zoek als je voelt dat je ook boos wordt eerst een manier om tot jezelf te komen. Werk aan je gedachten, want daar komen gevoelens uit voort. Vervang deze gedachten door een mantra. Of sta stil bij je ademhaling. Voel je lijf; haal je schouders een keer op en zeg hèhè terwijl je ze weer laat zakken, rek je uit, wiebel met je tenen of ren even de trap op en neer. Kortom; doe wat werkt voor jou. Inchecken bij jezelf staat voorop. Je eerste taak is niet om je kind rustig te krijgen of te helpen omgaan met het gevoel. Maar zorgen dat je eerst zelf in de goede mindset zit van waaruit je je kind kunt helpen.’

Fotografie: Merette Kuijt (en ja, het kind op de foto is direct getroost!)

Het hele artikel over driftbuien, waarom kinderen ze hebben, of ze ergens goed voor zijn en nog meer tips lees je in het artikel over driftbuien in onze gloednieuwe editie OER

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Kinderen leren ook door te lanterfanten

Kinderen leren ook door te lanterfanten

Vandaag de stad in, morgen naar het bos. En als je thuis blijft, voelt het alsof je je kind iets onthoudt. Nergens voor nodig. Kinderen leren juist ook van niets doen. Geef mij maar een todo-list tjokvol Dolce far niente, en dan zien we wel wat er dan spontaan uit de...

Adult supremacy is volwassenendominantie: hoe werkt dat?

Adult supremacy is volwassenendominantie: hoe werkt dat?

In een eerder artikel voor Kiind heb ik een begin gemaakt met het beschrijven van de invloed van adult supremacy (volwassenendominantie, afgekort AS) op het welzijn en de gezondheid van kinderen nu en later in hun leven. In dit stuk leg ik uit hoe ik mijn definitie...

Je eigen kleren kiezen is goud waard

Je eigen kleren kiezen is goud waard

Als kinderen hun eigen kleren kiezen, wordt het een zootje, vanzelfsprekend. Waarom is het dan toch een heel goed idee als kinderen hun eigen kleren kiezen? Ik vroeg het eerst maar aan mijn eigen kinderen.  Dat bepaal ik lekker zelf! De 11-jarige opent snoevend:...

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Kleien met rivierklei, schilderen met modder op grote vlakken, kneden met deeg, kledderen met behangselplak... Veel ouders zijn er niet echt dol op omdat hun kroost, hun huis en met een beetje pech zijzelf er vies van worden. Als alternatief worden keurige witte...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0