5 dingen die temperamentvolle kinderen nodig hebben

door Nelleke Bos

Eva Bronsveld vulde er een heel boek mee en heeft zeker wel een paar handige tips als je temperamentvolle kinderen hebt.

Vroeger noemde je kinderen gewoon druk. Of wild of zo. Temperamentvol is eigenlijk wel een woord waar meer respect en begrip voor kinderen in zit. Helemaal terecht, want met temperamentvolle kinderen heb je als ouder of leerkracht je handen misschien wel vol, maar onthoud: temperamentvolle kinderen zijn reuze gevoelig, opmerkzaam, hebben een sterke wil, en een sterke reactie op dingen. Dat maakt hen tot intense en prachtige mensen.

Eva Bronsveld heeft drie van zulke exemplaren rondlopen. ‘De tips die ik geef aan ouders met wie ik werk, blijven ook voor mezelf goed om te horen. Als ouder ben je namelijk nooit klaar.’ Met een enkel goed advies is niet je hele ouderschapsstijl voorgoed veranderd. En soms wéét je al wel welke aanpak werkt, maar blijft het nodig om eraan herinnerd te worden. Zelfs als je een ervaren trainer bent. 

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

Temperamentvolle kinderen zijn reuze gevoelig, opmerkzaam, hebben een sterke wil, en een sterke reactie op dingen. Dat maakt hen tot intense en prachtige mensen.

Hier vind je Eva’s boek over temperamentvolle kinderen

1 MAAK VERBINDING

De eerste tip? Eva zegt zonder aarzeling: ’Verbinding, verbinding, verbinding, dat is het toverwoord. Kinderen hebben er behoefte aan dat je dichtbij bent. Ze hebben ook praktische dingen nodig, zoals voorspelbaarheid, duidelijkheid, ritme. Maar het begint allemaal bij verbinding.’ Hartstikke logisch. Dan zijn we meteen bij punt twee: Verbinding, hoe doe je dat? 

2 KIJK MET ANDERE OGEN

Eva: ‘Verbinding met je kind kan niet ontstaan vanuit kritiek. Soms moet je als ouder eerst een andere bril op zetten. Doordat je temperamentvolle kind je vaak uitdaagt met zijn gedrag, raken we als ouders zeer sterk gericht op het negatieve gedrag. Daardoor zie je soms de fijne kanten niet meer. Het is dan nodig om die positieve dingen in het volle licht te zien.’

Moeten we de problematische aspecten dan negeren of ontkennen? Nee, dat niet. Eva: ‘Kinderen doen al die (negatieve) dingen zeker, maar je kunt de verbinding met je kind pas starten als je ook de positieve kanten voelt. En let op, want ook als je het positieve wel ziet, kun je je kind (onbewust) afwijzen. Afkeuren van ongewenst of moeilijk gedrag is ons allemaal aangeleerd, dit zit diep in onze cultuur. Maar wanneer je een afwijzende houding hebt, krijg je geen verbinding.’

3 DOE ANDERE DINGEN

Behalve anders naar je kind kijken, kun je ook anders met je kind omgaan. Heb je in het dagelijks leven op veel momenten botsingen, strijd of emotionele uitbarstingen? Eva: ‘Het is bijna een open deur, maar daardoor niet minder waar: Doe veel leuke dingen!

De vraag die ouders mij stellen is vaak: ‘Wat kan ik doen aan het lastige gedrag van mijn kind?’ Verbinding is de meest helpende ingang, en dat krijg je niet door het willen repareren van fout gedrag. Ga eerst eens heel veel leuke dingen doen, dat verbindt jullie echt.

4 NEEM DE TIJD 

‘Vanuit rust gaat alles veel makkelijker’, geeft Eva aan. Dat geldt voor ieder mens, en nog meer voor temperamentvolle kinderen. ‘Zij hebben meer schakeltijd nodig, een langere overgangstijd tussen de activiteiten. Dus plan ook meer tijd om ze mee te laten bewegen met jou. Want je mentaliteit van ‘even snel’ werkt bij hen averechts.’ 

Het scheelt je veel strijd en gedoe wanneer je de druk eraf haalt. Toch gaat het niet automatisch soepel als je maar veel tijd hebt. Want, geeft Eva aan, de valkuil is wel dat je de extra tijd vult met veel woorden. Zo kun je onbedoeld weer heel druk worden met uitleg, onderhandeling, argumenteren, waarmee eigenlijk ‘te vriendelijk’ bent. Dit type ruimte kan voor een kind juist onduidelijkheid geven en dat haalt de vaart natuurlijk totaal uit je handeling. Gebruik juist humor en kordaatheid om je kind te helpen schakelen. Zet je natuurlijk leiderschap in. Benut op die manier de extra tijd die je biedt met duidelijkheid én begrip.’

5 LAAT LOS

Ook al bekijk je je kind positief, ben je vol begrip en neem je alle tijd: je blijft dingen tegenkomen. ‘Wees gerust, ook dit hoort erbij,’ vertelt Eva. ‘Er blijven momenten waarop je denkt: HOE dan? Wat moet ik doen? Mijn kind kan zo boos zijn, terwijl ik alles heb gedaan wat ik kon. Soms helpt niets. Temperament betekent nu eenmaal dat dingen vaak intenser binnenkomen bij ze. Dan is acceptatie de crux. Je hebt niet alles in de hand, je kind is niet maakbaar. Soms is het zoals het is. Daar oké mee zijn, is echt helpend: voor jezelf en voor je kind.’

Boos worden heeft weinig zin. Maar het inhouden, het opkroppen van je boosheid of frustratie evenmin. Eva: ‘Ga niet in je machteloosheid zitten. Want vanuit dat gevoel ga je alleen maar dingen roepen die geen zin hebben. Je mindset veranderen kan je verder brengen. Is je kind koppig? Hij kan dus goed zijn wens vasthouden. Heeft je kind een ver-schrik-ke-lijk sterke wil? Ze weet wat ze wil! Reageert hij gevoelig? Daardoor kan hij ook goed rekening houden met anderen.

Niet alleen jij wordt rustiger als je het soms even bij je kind laat. Ook je kind heeft er baat bij als er niet constant gereageerd wordt op uitbarstingen. Gaat je kind uit haar plaat, en hoef jij er totaal niet op te reageren? Fijn! ‘Oh, mijn moeder is niet onder de indruk’, zou je kind kunnen ervaren. Jij bent niet zomaar omver te blazen. En dat is best geruststellend.’

LEES VERDER

Temperamentvolle kinderen, Eva Bronsveld
Meer weten over Eva Bronsveld en haar werk?
Hoera voor kinderen met een sterke wil
Waarom je kind thuis dwars is (en dat klopt)

Fotografie: Jana Boekholt

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Elf dingen die je helpen met kindertekeningen begrijpen

Elf dingen die je helpen met kindertekeningen begrijpen

Wat betekenen al die krassen en figuurtjes op de tekening van je (kleine) kind nu precies? Speltherapeut Eveline Ruitenberg weet het en deelt elf hints met jou.  1. Lijnen Kijk niet alleen naar wat er getekend is, maar ook hoe. Je kunt waarschijnlijk aan de lijnen op...

Verhalen voorlezen

Verhalen voorlezen

Verhalen kun je al aan je kind vertellen vanaf de babytijd. Naast dat het erg leuk is, is het ook belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Verder is voorlezen ook goed voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Voor veel kinderen is voorlezen een rustpuntje...

Waarom babygebaren zo handig zijn

Waarom babygebaren zo handig zijn

In het tweede levensjaar, net baby-af, begint je kind woordjes te zeggen. Toch begrijpt hij de taal al veel eerder. In het derde trimester van de zwangerschap leert een baby al de tonen van de hem omringende taal te herkennen, en ontwikkelt hij een voorkeur voor -...

Hoera voor kinderen met een sterke wil

Hoera voor kinderen met een sterke wil

Heb jij een kind met een sterke wil? We vroegen eens rond naar ervaringen van ouders. Want hoe gaat het in de praktijk? Wat zijn de mooie kanten van het hebben van een sterke wil? Wat leert je kind jou via dat gedrag? Een sterke wil? Goed nieuws! Lien Soms wou ik...

Mama is weer kwijt, over herhaling

Mama is weer kwijt, over herhaling

Het is bedtijd in huize Akerboom. Er wordt geplast, pyjama's worden aangetrokken en tanden worden gepoetst. De gordijnen gaan dicht en de lampionnetjes die boven het leeshoekje hangen gaan aan. Een warm zacht licht in alle kleuren van de regenboog vult zijn kamertje....

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0