5 handige tips over leerplicht

door Annemieke Nieborg

Leerplicht: we zijn eraan gewend. En we interpreteren het als: naar school gaan. Leerplicht zou je ook een leerrecht kunnen noemen.  Een maatschappelijke voorziening die ieder kind in staat stelt om te kennis op te doen.

In de zoektocht naar het juiste onderwijs voor je kind, is het handig om te weten hoe het precies zit met de leerplicht. Mag je ze nou nog even langer thuis houden als je denkt dat ze er nog niet aan toe zijn? En misschien kun je wel helemaal geen school vinden die bij jullie past. Wat dan? Hier een paar handige feiten over de leerplicht.

1) Leerplicht begint bij 5 jaar

In Nederland zijn kinderen leerplichtig vanaf hun vijfde verjaardag. Hoewel de meeste kinderen naar school gaan zodra ze 4 worden, kun je school dus ook nog een jaar uitstellen. Ook kun je ervoor kiezen je kind slechts een deel van de week naar school te doen, of halve dagen. Niet alle scholen zullen dit ondersteunen, maar het is prettig te weten dat dit juridisch mogelijk is tot ze 5 zijn.

Als je kind 5 is, heb je ook nog de mogelijkheid om hem in overleg 5 tot 10 uur per week thuis te houden, zodat je kind iets rustiger kan wennen aan het ritme van de schoolweek.

2) In Nederland hebben we leerplicht: geen schoolplicht

Leerplicht betekent dat je verplicht bent om je kind toegang tot onderwijs te geven, maar dit hoeft dus niet per se op een school plaats te vinden. Je kunt thuisonderwijs geven, als je hier toestemming voor hebt. Ook heb je een vrijstelling nodig als je je kind niet bij een school wil inschrijven.

Er is een groter wordende groep ouders die niet blij is met de toenemende centralisering van scholen en kiest voor een democratische school of voor thuisonderwijs. Thuisonderwijs klinkt alsof je dan de hele dag alleen met je kind zit. De meeste thuisonderwijsgezinnen zoeken elkaar juist op. Kinderen leren immers vooral van elkaar en zijn graag onder andere kinderen. Zoek op Facebook naar thuisonderwijsgroepen in jouw buurt, of word lid van de NVVTO.  Klassen worden groter en leraren krijgen steeds minder vrijheid en tijd om te doen waar ze goed in zijn: les geven. Meer ouders kiezen voor thuisonderwijs, unschooling, democratische scholen, of richten zelf iets op.

Kinderen leren immers vooral van elkaar en zijn graag onder andere kinderen

3) Vrijstelling vragen van school kan ook

Je kunt je kind altijd op een school inschrijven, maar uitschrijven is een heel ander verhaal. Ben je er niet zeker van of je je kind naar school wilt laten gaan? Je kunt vrijstelling vragen voor school. Dit kun je ieder jaar verlengen. De eerste keer stuur je maximaal 1 maand voor  je kinds 5e verjaardag een vrijstellingsbrief. Daarna stuur je deze brief elk jaar voor 1 juli. Je maakt gebruikt van een recht, dus je deelt alleen iets mee aan je gemeente. Je hoeft niet om toestemming te vragen.

4) Kijk verder dan de kleuterschool

Als je een basisschool kiest voor je kind, kijk dan ook naar groep 3 en hoger. Kleuterklassen zien er bijna altijd gezellig uit: er zijn veel pauzes en lekker veel speelmogelijkheden. Daarna begint ‘het echte werk’. Maar hoe gaat een school om met kinderen die extra steun nodig hebben? Is er beleid op dyslexie, op hoogbegaafdheid, is er een pestprotocol? Zijn er ook meesters, of alleen juffen? Mogen de kinderen hun schoenen uit doen in de klas? Neem dit mee in je schoolkeuze.

5) Overweeg ook eens een goede BSO

Veel scholen werken samen met een bepaalde BSO. Neem ook daar eens een kijkje.

Ook wanneer je thuisonderwijs overweegt, kan een BSO uitkomst bieden. Veel thuisonderwijzers vinden het intensief om zoveel tijd met hun kinderen door te brengen. Ook willen ze de kinderen aansluiting bieden bij een groep.

Op een goede BSO beseft de leiding dat het kind zijn vrije tijd heeft als het uit school komt en laat het genoeg ruimte voor vrij spel. Kinderen leren door spel. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen spelen en leren. Vrij spel is leren. Het bevat alle ingrediënten om efficiënt informatie op te kunnen nemen: Je bent intrinsiek gemotiveerd, je bent je eigen regisseur, je maakt continue beslissingen en afwegingen. Op een fijne BSO krijgt je kind volop kansen vrij te spelen en lekker onder de kinderen te zijn.

NB: Dit artikel is niet bedoeld als juridisch advies, het is slechts informatief.

Een kleuter is geen leerling

Waarom hoogbegaafden vaak een vaste mindset hebben

Annemieke Nieborg volgt haar hart en is ondernemend. Ooit begonnen met economische artikelen voor o.a. ‘the New York Post’ en ‘die Zeit’. Dol op pietepeuterige technische reparaties. Sinds de geboorte van haar dochter is ze gepassioneerd schrijfster over leven met kinderen. 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren doen we aan de lopende band. Groot en klein. Kinderen hebben een heleboel te leren. Ze zijn immers pas kortgeleden begonnen aan het leven. Wij weten al veel meer. In elk geval als het kennis en levenservaring betreft. Om kinderen het nodige bij te brengen, gaan...

De meeste kinderen hebben geen school nodig

De meeste kinderen hebben geen school nodig

Hoe leren kinderen eigenlijk? En is school de aangewezen plek waar dat moet gebeuren? Spoiler alert: nee, school is niet de enige of de beste plek waar kinderen dingen leren. Laten we eens bekijken hoe kinderen leren en in welke omstandigheden ze dit soepeltjes doen....

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

Peter Gray bewijst dat vrij spel van levensbelang is

Peter Gray bewijst dat vrij spel van levensbelang is

Hij is de expert op het gebied van vrij leren: Peter Gray, professor en onderzoeker in de psychologie, beschrijft in het boek Free to Learn zijn bevindingen over het nut van vrij spelen en de nutteloosheid van het schoolsysteem. En alles begon bij zijn zoon Scott....

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

Dik drie weken geleden was het ineens zover: Nederland ging min of meer dicht. Heel veel volwassenen niet meer naar het werk, kinderen niet meer naar school, niemand meer op visite bij opa en oma, geen studenten meer in de collegezalen, geen concerten of dansfeestjes...

Column: aandacht voor overvolle klassen!

Column: aandacht voor overvolle klassen!

Ik vraag mijn zoontje van vier of hij in de kring wil vertellen over het weekend; we hebben zo leuk in het bos gespeeld! Even lichten zijn ogen enthousiast op, dan zakt zijn kin op de borst. 'Ze horen mij niet in de klas.' Met die woorden legt hij precies de vinger op...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0