9 keer waarom kinderen leermeesters zijn

door Christel Rengers

Bij het grootbrengen van kinderen wordt er vaak gekeken naar wat wíj kinderen willen meegeven. Terwijl we juist ook een heleboel kunnen leren van hen. Vanwege de unieke manier waarop ze in het leven staan en de wereld bekijken. We zetten daarom een paar bewonderenswaardige eigenschappen voor je op een rijtje. Stuk voor stuk kwaliteiten die kinderen van nature (nog) bezitten en waar wij erg gelukkig en ontspannen van zouden worden als we het ook nog konden. Kinderen leermeesters? Jazeker!

Je verwonderen

Kinderen kunnen zich nog verwonderen over alledaagse dingen. Zwartkijkers zouden kunnen zeggen dat dit komt omdat kinderen deze dingen daadwerkelijk voor het eerst zien. Maar ook wanneer kinderen voor de zoveelste keer een vlinder voorbij zien fladderen blijven ze zich verwonderen en borrelt de ene na de andere vraag bij ze op. Daar hoeven zij niets voor te doen, dat gebeurt gewoon vanzelf. Een kwaliteit die veel filosofen hen benijden want Socrates zei al: “Verwondering is het enige begin van de filosofie”. Maar ook kunstenaars, wetenschappers, uitvinders en andere ontwikkelaars zijn vaak jaloers op de wijze waarop kinderen het bijzondere zien in het gewone en hierdoor out of the box kunnen denken.

Schaamteloos plezier kunnen hebben

Denk aan dansen alsof niemand kijkt, dubbel liggen van het lachen, gniffelen om flauwe grappen en af en toe een beetje kattenkwaad. Verdere uitleg is niet nodig toch? En doe mij er alsjeblieft ook wat meer van! #lifegoals

Leven in het nu

Waar volwassenen cursussen mindfulness volgen om te leren leven in het nu, bezitten kinderen van nature het talent om met totale overgave in het moment te leven. Eindeloos kunnen ze kijken naar bezige mieren, bouwen aan een blokkentoren of zich verliezen in een fantasiespel.

Grote dromen hebben

Kinderen durven nog groot te dromen. Ze zijn ervan overtuigd dat ze kunnen worden wat ze willen. Inclusief superheld of zeemeermin. Alles is nog mogelijk. Ze zijn nog niet gehinderd door teleurstellingen of negatieve ervaringen uit het verleden. En teleurstellingen die ze meemaken laten ze een stuk gemakkelijker los. Wat weer komt omdat ze in het nu leven. Heerlijk toch om zo zorgeloos en zonder vooroordelen of angst te kunnen dromen en leven.

Kinderen zetten zich met een enorme berg energie en passie ergens voor in

Het bijzondere zien in iedereen

Kinderen vinden iedereen bijzonder en maken geen onderscheid. Iedereen kan op hun oprechte belangstelling rekenen. Sommige kinderen maken waar het op vriendschap aankomt zelfs het onderscheid niet tussen mensen en dieren, zoals je kunt zien aan de prachtige foto’s van Tippi Degré. Kinderen kijken met zoveel liefde en verwondering naar iedereen om zich heen, terwijl volwassenen al snel beïnvloed worden door (voor)oordelen en meningen.

Emoties de vrije loop laten

Hoewel wij misschien niet altijd op de woede-uitbarstingen van onze kinderen zitten te wachten (dus hier 6 tips), is het uiten van emoties heel erg gezond. Waar wij onze emoties nog wel eens onderdrukken, brullen kinderen schaamteloos de boel bij elkaar. Het vrijelijk uiten van je gevoelens lucht op en is belangrijk. Zo schrijft ook Joan in het artikel Waarom kinderen emoties moeten uiten: “Ze [emoties red.] vervormen, en net als een strandbal die je onder water wilt stoppen komen ze op een andere manier en op een ander moment weer naar boven. Vaak zetten emoties zich vast in het lichaam en ontstaan klachten zoals slecht slapen, buikpijn, hoofdpijn.” Kijk, dat wil je niet voor je kinderen, maar toch ook niet voor jezelf? Komt er een huilbui op en voel je de neiging deze te onderdrukken? Denk dan aan dit Joodse gezegde: “Wat zeep is voor het lichaam, zijn tranen voor de ziel.”

Vertrouw op je intuïtie

Kinderen voelen vaak precies aan wat belangrijk voor ze is, wat ze nodig hebben en wat ze willen. Dat geldt voor hun voorkeuren voor eten, gevoelens en hun lijf. Wat mij betreft is het een groot gemis dat bij veel volwassenen deze innerlijke stem niet meer zo intact is. Zij is vervangen door de vele stemmen van mensen die meenden te moeten vertellen wat goed voor je is, die oordeelden dat je je aanstelde of dachten te weten wat belangrijk is voor jou. Terwijl het zo bevrijdend is om te kunnen leven vanuit een innerlijk vertrouwen op je intuïtie en oordeel. Laten we er in ieder geval voor zorgen dat dit bij onze kind zo intact mogelijk blijft!

Onvoorwaardelijke liefde

Het gevoel onvoorwaardelijk geliefd te zijn hopen we allemaal onze kinderen mee te geven. Dit goed op hen overbrengen valt niet altijd mee. Terwijl kinderen het ons en alles om hen heen van nature al geven. Elke dag opnieuw.

Delen met de wereld

Kinderen hebben niet alleen onvoorwaardelijk lief, ze geven vaak met een open hart. Zo herinner ik me nog dat mijn zoon zijn Schoenmaatjes schoenendoos elk jaar opnieuw te klein vond. Met alle liefde wilde hij zijn volledige treinbaan erin stoppen voor de kinderen die zo weinig hebben. Zelf herinner ik me de vele inzamelingsacties die ik als kind op touw zette voor diverse goede doelen. En dat zie je bij veel kinderen. Met een enorme berg energie en passie zetten zij zich ergens voor in. Terwijl volwassen het een stuk lastiger vinden wanneer hen gevraagd wordt zich ergens belangeloos voor in te zetten of hun bezittingen te delen. Zonde, want de wereld wordt er een stuk fijner en mooier van wanneer we met elkaar delen.

Lekker verder lezen

How2talk2kids, Luisteren naar kinderen, Creatief communiceren met kinderen, Eigen wijsheden van je kind.

Van nature goed: waarom we in de mens geloven

BewarenBewarenBewarenBewaren

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Laat je kind eens lekker gevaarlijk doen

Laat je kind eens lekker gevaarlijk doen

In de presentatie hier onderaan, maakt Gever Tulley duidelijk hoe belangrijk het is om kinderen 'gevaarlijke' dingen te laten doen. Is het echt gevaarlijk? Hij bespreekt er vijf van de vijftig die hij heeft opgesteld. In de rol van begeleider helpt hij kinderen bij...

Kinderen als serieuze gesprekspartners: zo deed Korczak dat

Kinderen als serieuze gesprekspartners: zo deed Korczak dat

De Poolse kinderarts Janusz Korczak (1878-1942) leidde begin 20e eeuw een weeshuis in Warschau. Hij ontwikkelde een methode waarin wederzijds respect de basis was, nadat hij gemerkt had dat straffen en een autoritaire houding weinig effect hadden. Korczak...

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Als ouder wil je het liefst dat je kind er 'gewoon bij hoort', dat het vriendjes en vriendinnetjes heeft, en vooral: niet gepest wordt. Maar wat kun je doen? Wat is raar? Er zijn ontzettend veel manieren waarop een kind in de klas of buurt “raar” gevonden wordt: als...

Column: Tweeling tjokvol eigenheid

Column: Tweeling tjokvol eigenheid

Toen ik zwanger was van de tweeling, daalde degene die links lag als eerste in en ik noemde haar Lisa. Toen al voelde ik de behoefte ze apart te noemen en te volgen of de ene baby verschoof of de andere. Wat er in mijn buik gebeurde was een onoverzichtelijke...

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

De uitdaging van op een kluitje leven: omgaan met overprikkeling

De uitdaging van op een kluitje leven: omgaan met overprikkeling

Nu jullie de hele dag op een kluitje leven, kan de bom wat eerder barsten. Het helpt mij enorm om te zien dat het bijna nooit gaat om het voorval zelf, maar dat jij of je huisgenoot overprikkeld is. En het loont enorm om dát aan te zien komen. Ik schreef eerder over...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0