Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

door Nelleke Bos

‘Mama, speel nou!’ Zucht. Alweer? En natuurlijk wéér hetzelfde spel ook nog. Het is soms net alsof je kind geen eigen ideeën heeft. Jij moet helpen, meespelen, erbij zijn, dingen aandragen. En natuurlijk is dat ook hartstikke leuk. Je bent er graag voor je kind en je wil samen een gezellige tijd hebben. Maar het is niet gek wanneer je ook gewoon met je eigen zaken (of gedachten!) bezig wil zijn – en bovendien is het voor kinderen heerlijk om goed zelf te kunnen spelen. Hoe stimuleer je je kind tot eigen spel?

Doe minder

De eerste tip klinkt belachelijk en is toch ernst: doe minder. Ga even terug naar jouw kindertijd? Was jouw vader of moeder je dagelijkse speelmaatje? Hoe vulde jij je speeltijd in? Wanneer verzon jij je eigen spel? En hoe zou het zijn voor jouw kind om iets vergelijkbaars mee te krijgen?

Het is voor iedereen anders. Maar ik gok dat wij, ouders in deze tijd, meer met onze kinderen spelen dan vroeger gedaan werd. Vanuit mooie idealen. Maar kijk eens of je wat vaker op de achtergrond kan zijn (lees eens lekker de Kiind op papier of zo). Hoe vaak geven wij al een goedbedoelde oplossing voordat ons kind erop heeft gebroed? Laat je kind aanrommelen, geef meer tijd om zelf tot plannetjes te komen.

Benader de dagelijkse speeltijd als een mini-vakantie

Schrik niet van verveling

In de tijd waarin wijzelf elk loos moment neigen in te vullen met onze smartphone is het niet vreemd dat onze kinderen geen verveling meer kennen. En dan is het al gauw hartstikke eng om even niets te doen te hebben. Daag je kind – en jezelf! – geregeld uit om zich te vervelen. Ga maar na hoeveel van jullie tijd per week al ingevuld is. Werk, opvang, school, uitjes, zwemmen, speelafspraakjes, tot etenstijd en bedtijd aan toe. Periodes zonder iets kunnen heel behulpzaam zijn. Benader de dagelijkse speeltijd als een mini-vakantie. Wat ontstaat er als je nergens naartoe hoeft?

Kies speelgoed met open einde

Het speelgoed dat je in huis haalt, kan ook veel voor je kind betekenen. Het lastige is soms, dat kinderen sterk verlangen naar kant-en-klaar speelgoed. Functies als geluid en licht, voorgeprogrammeerde gekkigheid: het werkt als honing voor een bij. Slim van de maker, maar jammer voor jullie. Want de interesse verflauwt al snel voor dit type speelgoed, omdat die superaantrekkelijke eigenschappen altijd hetzelfde blijven en ze je kind niet prikkelen tot een eigen interpretatie. En oh ja, het gaat ook snel stuk natuurlijk.

‘Saai’ speelgoed biedt de mogelijkheid om alle kanten op te gaan. Net als met verveling geldt hier: in het begin vraagt het wat meer moeite, en daarna ga je genieten van het rendement. Zo zal je kind misschien eerst wat voorbeelden nodig hebben. Wat zou je allemaal kunnen doen met blokken? En met kartonnen dozen, oude lakens of allerlei natuurvondsten?

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Terwijl ik nadenk over ‘gewoon doen’, realiseer ik me dat we als ouders juist graag willen dat onze kinderen bijzonder zijn. Bijzonder knap, bijzonder intelligent of bijzonder creatief. Maar dan wel graag binnen de kaders van het acceptabele - en dus stiekem het...

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Het was een ijzige wintermiddag zo eind februari. De grijze handdoek die ’s ochtends nat buiten was opgehangen was inmiddels zo hard als een plank. De eendjes Karel en Evert stonden klappersnavelend voor de deur te bedelen om graantjes. Een gure wind waaide door de...

Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

Uit een onderzoek waarin honderd kinderen tien jaar lang werden gevolgd blijkt dat kinderen met stress, op latere leeftijd risico's slecht inschatten en niet goed leren van hun fouten. Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in...

Jij bent toch zo slim? Vooroordelen over hoogbegaafdheid

Jij bent toch zo slim? Vooroordelen over hoogbegaafdheid

Over hoogbegaafde kinderen bestaan veel misverstanden. De Week van de hoogbegaafdheid heeft als voornaamste doel hoogbegaafdheid positief onder de aandacht te brengen, kennis over hoogbegaafdheid te verspreiden en vooroordelen en misvattingen weg te nemen. Want helaas...

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Als ouder wil je het liefst dat je kind er 'gewoon bij hoort', dat het vriendjes en vriendinnetjes heeft, en vooral: niet gepest wordt. Maar wat kun je doen? Wat is raar? Er zijn ontzettend veel manieren waarop een kind in de klas of buurt “raar” gevonden wordt: als...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0