Mama is weer kwijt, over herhaling

door Nina Akerboom

Het is bedtijd in huize Akerboom. Er wordt geplast, pyjama’s worden aangetrokken en tanden worden gepoetst. De gordijnen gaan dicht en de lampionnetjes die boven het leeshoekje hangen gaan aan. Een warm zacht licht in alle kleuren van de regenboog vult zijn kamertje.

“Zoek maar een boekje uit” zeg ik tegen mijn driejarige zoon. Ik observeer hoe hij voor het grote assortiment kinderboeken zijn oog laat vallen op het boek. Met stralende oogjes pakt hij het boek en kruipt dicht tegen me aan. In gedachten slaag ik een diepe zucht. ‘Mama is wéér kwijt’.

Ontwikkeling van het denkvermogen

Kinderen leren door middel van nabootsing, experiment en herhaling. Met name door de herhaling, oefenen oefenen oefenen, stabiliseren ze nieuw geleerde dingen in hun ‘vaardigheden-repertoire’. Volgens de ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget ligt er aan de basis van een vaardigheid een (denk)schema. In de ontwikkeling van een kind worden voortdurend nieuwe schema’s gemaakt, uitgebreid of gecombineerd met al bestaande schema’s.

Een voorbeeld: Een kind dat ontdekt heeft dat blokken gestapeld kunnen worden zal dit blijven oefenen totdat hij het schema ‘blokken stapelen’ onder de knie heeft en daarmee in zijn denkvermogen heeft gestabiliseerd. Het denkvermogen is volgens Piaget dus een geheel van georganiseerde structuren van uiteenlopende schema’s (Creaynest, 2008).

Na het boek ‘Mama kwijt’ tal van keren gelezen te hebben kent mijn zoontje het boek uit zijn hoofd. Dat schema heeft hij dus gestabiliseerd. Hij luistert niet meer naar het verhaal voor de spanning of de bevrediging van zijn nieuwsgierigheid want hij kent het van begin tot eind (Geboers, 1991). Wat maakt nou toch dat hij keer op keer hetzelfde boek uitkiest? Waarom is mama wéér kwijt?

Wereldbeeld van peuters en kleuters

Het antwoord ligt in de periode waarin mijn kind nu zit. Waar zit mijn kind in zijn denkvermogen? Waar is hij toe in staat? Zijn fantasie draait op volle toeren. Symbolisch spel passeert steeds vaker de revue. Van diertjes die namen krijgen en met elkaar praten, tot spelen dat hij aan het varen is naar Engeland. Wanneer ik Piagets’ theorie blijf volgen blijkt dat mijn zoon nu in de periode zit waarin de fantasie zich heeft aangediend en hem verrijkt met mentale beelden die hij voorheen niet kende.


Waarom kiest hij keer op keer hetzelfde boek uit?

Hij heeft hier nog geen ‘schema’s’ voor ontwikkeld. Dit betekent dat hij deze nieuwe werkelijkheid gaat benaderen met zijn bestaande schema’s. Er ontstaat een disbalans die zal duren tot ongeveer het 7de levensjaar (Creaynest, 2008). Niet zo gek dus dat kinderen in de peuter en kleuterleeftijd verward, gefrustreerd of bang kunnen zijn over en voor dingen die voor ons volwassenen zo normaal zijn.

Symbolisch spel

De verwarring tussen fantasie en werkelijkheid levert kinderen ook veel op. Met de mentale mogelijkheid tot symbolisch spel vormt het kind zijn eigen realiteit. Kinderen kunnen waargenomen gedrag gaan nabootsen in spel; na een confrontatie met je kind houdt hij je een spiegel voor door de situatie uitgebreid na te spelen met zijn knuffelbeer waarin hij jouw rol imiteert.

Je kind kan een betekenis toekennen aan een object die daar niets mee te maken lijkt te hebben, zo is het spateltje uit het keukentje van mijn zoon al maanden een brandweerslang. Spullen hebben ineens gevoelens en intenties, de tractor die ons zojuist op de dijk passeerde was boos want hij maakte zoveel lawaai. En dan is er nog het magisch denken. Zwaaiend met zijn toverstok (tak) verandert hij mama in een kikker.

Tja, leg dat maar eens uit. Hij pikt precies die dingen eruit waar hij zelf aandacht aan wenst te schenken en speelt hiermee. Die brandweerslang, die toverstok, dat boek! Het is geen toeval: de herhalingen van ervaringen in het symbolisch spel dient om de opgedane ervaringen te verwerken (Geboers, 1991). En dat niet alleen, het keer op keer spelen van hetzelfde (symbolische) spel of het horen van hetzelfde verhaal in combinatie met nieuw opgedane ervaringen verstevigd nieuwe (denk)schema’s.

De waarde van sprookjes

De voor ons vreemde pratende dieren en absurde gebeurtenissen zijn voor je kind zijn dagelijkse werkelijkheid. Hij kijkt er niet van op. Het luisteren naar zo’n verhaal geeft hem de mogelijkheid om opgedane ervaringen te verwerken in een vorm die precies aansluit bij zijn denkwereld. Mijn zoon is mij gelukkig nog nooit echt ‘kwijt’ geweest maar de angst dat dit kan gebeuren kan wel degelijk bestaan. Volgens de psycholoog Bruno Bettelheim is het de verdienste van het sprookje dat het angsten bespreekbaar maakt. Het geeft er structuur aan en biedt uitzicht op een goede afloop (Craeynest, 2008).

Het is weer bedtijd in huize Akerboom. Er wordt geplast, pyjama’s worden aangetrokken en tanden worden gepoetst. Ik doe de lampionnetjes vast aan en nestel mij tussen de kussentjes. Het boek ligt al klaar. Verrukt en voldaan zoekt hij een plekje bij me op schoot. Mama is weer kwijt maar we weten beide dat het allemaal goed komt.

Bronnen 

  • Craeynest, P. (2008), Psychologie van de levensloop. Inleiding in de ontwikkelingspsychologie, Leuven: Acco
  • Geboers, J. (1991), De betekenis van het sprookje voor de ontwikkeling van het kind, Gent

Nina Neeltje is pedagogisch medewerker, blogger en moeder van twee jongens.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

“En, heb je nog gedroomd vannacht?” Dat is een vaste vraag aan onze ontbijttafel. Ik analyseer mijn dromen graag en als me dat niet lukt, stel ik me voor dat ik die nacht op reis ben geweest naar een andere dimensie om eens te kijken hoe het leven daar reilt en zeilt....

Ik ben twee en ik zeg nee: de peuterpuberteit

Ik ben twee en ik zeg nee: de peuterpuberteit

Rond zijn tweede verjaardag maakt je peuter een grote verandering door. Langzamerhand maakt hij zich los van jou, hij gaat beseffen dat hij een eigen persoon is en noemt zichzelf dan niet meer bij zijn naam, maar 'ik'. Bij het ontdekken van dat eigen persoon hoort ook...

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Silvia Kooman is kunstenaar en docent en kan vanuit haar ervaring met de kinderkunstclub uitstekend vertellen over creativiteit bij kinderen. Ik interview haar over het belang van kunst. Silvia Kooman opent ons gesprek met een lijfspreuk van Picasso: “Ieder kind is...

9 keer waarom kinderen leermeesters zijn

Bij het grootbrengen van kinderen wordt er vaak gekeken naar wat wíj kinderen willen meegeven. Terwijl we juist ook een heleboel kunnen leren van hen. Vanwege de unieke manier waarop ze in het leven staan en de wereld bekijken. We zetten daarom een paar...

Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

Laatst leerde mijn kleuter een lucifer afstrijken. En het lukte. Na een heerlijk moment van trots voelde ik ineens ook angst. Wat heb ik gedaan? Mijn kind kan nu vuur maken, help! Is hij nu een wandelend gevaar voor zichzelf en zijn omgeving? Waarom heb ik hem...

Met deze 4 tips help je een driftig kind

Met deze 4 tips help je een driftig kind

Je kunt bij driftbuien best spreken van een oerdrift. Want zo zien die acute ontploffingen er soms wel uit. Maar hoe ga je ermee om? Ik vroeg experts Jillian Emanuels (aka De Instant Pedagoog) en schrijfster van het boek ‘Temperamentvolle kinderen’ Eva Bronsveld om...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0