Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

door Marlies Hanse

Elk kind komt op de wereld met een aangeboren nieuwsgierigheid en drang om de wereld om zich heen te leren kennen. Het lijkt zo simpel. Laat je kind lekker z’n gang gaan, geef hier en daar de nodige support en het enthousiaste leren volgt vanzelf. Maar wat als het vuurtje van je leergierige kind eenmaal op school aanbeland zienderogen verdwijnt?

Dit artikel is geschreven voor het zomernummer VUUR van Kiind.

Zorgen over je kind

‘Keuzewerkjes? Mama, het lijken wel moet-werkjes!’ Marian staat geregeld met haar handen in het haar als haar zesjarige thuiskomt met verhalen over wat hij allemaal moet doen in groep 3. ‘De prestatiedruk is hoog, zo moet hij geregeld een minuuttest lezen. Als hij het resultaat ‘twijfelachtig’ onder ogen krijgt, is dat niet erg motiverend. Ik vind het al fantastisch dat hij kan lezen. Als de klas hun werk niet af heeft, gaat de gymles niet door. Precies het vak waar mijn zoon in uitblinkt en de kans krijgt om zichzelf te laten zien.’

Marian is niet de enige die zich zorgen maakt over de invloed van school op de leermotivatie van haar kind. Ook Monique heeft geregeld een gefrustreerd kind thuis op de bank zitten. ‘Mijn zoon is nog maar acht jaar, maar zegt letterlijk dat hij het heeft opgegeven, omdat hij toch niet mag leren wat hij wil. Dat maakt hem onnodig moe, hij heeft veel tijd nodig om thuis bij te komen van een schooldag. Als hij wél mag leren wat hij wil, zie ik gelijk een ander kind. Hij komt letterlijk in beweging, associeert er op los, bedenkt creatieve oplossingen en kan zich uren vermaken.’

Leestips: De Vonk, Kristine Barnett, Eigenwaardig opvoeden, Judith van Gent, Temperamentvolle kinderen, Eva Bronsveld, Free to learn, Peter Gray 

Natuurlijk leren

Uit de laatste wetenschappelijke breinonderzoeken blijkt dat de bedrading van de hersenen zo is aangelegd dat kinderen vanaf hun geboorte willen leren. Ook ontdekten onderzoekers dat een kind zich alleen succesvol kan ontwikkelen als de support van ouders en leraren in de lijn ligt met hun natuurlijke manier van leren. Kinderen groeien en bloeien als ze de gelegenheid krijgen om samen te werken, zich op creatieve projecten kunnen storten en vaardigheden kunnen ontwikkelen op betekenisvolle manieren. Activiteiten zoals bijvoorbeeld leren lezen en schrijven moeten beoefend worden in de echte wereld. Alleen dan kunnen jonge hersenen en lichamen vaardigheden ontwikkelen.

Bied je kind bedding en voeding

De aanbevelingen van wetenschappers staan nogal eens in schril contrast met de praktijk op onze basisscholen. Judith van Gent, coach en auteur van ‘Eigenwaardig opvoeden’, werkte jarenlang in het basisonderwijs en herkent deze spagaat tussen de ideale wereld en de praktijk. ‘Een kind staat open voor alles wat zijn zintuigen waarnemen en juist daardoor ervaart en leert het. Als je de controledrang loslaat en vanuit vertrouwen met een kind samenwerkt, krijgt de natuurlijke groei-houding van een kind de ruimte.’

Ontkiemend zaadje

Judith gebruikt graag het metafoor van de boom voor het groeiproces van jonge kinderen. Het begint met een klein zaadje in de aarde, dat langzaam ontkiemt. Het zaadje is klein en kwetsbaar, net als een jong kind dat net de wereld begint te ontdekken. De sparkle van een kind, zit in de kern van het zaadje. Voor ouders en leerkrachten is het de taak om een veilige ‘bedding’ en ‘voeding’ te bieden, zodat het kind kan groeien. ‘Dat kun je doen door goed naar je kind te kijken: wat maakt hem uniek?

Draag af en toe ook houtblokken aan om het vuurtje aan te wakkeren. Voor het ene kind kan dat een geschiedenisboek zijn, voor een ander kind knutselmaterialen en voor weer een ander een zakmes of een muziekinstrument. Soms is het ook nodig om bescherming te bieden tegen wind die het vuur van je kind dreigt te doven. Die wind kan staan voor een leerkracht die geen ruimte geeft aan de interesses van je kind, maar ook een vriendje die je kinds fascinatie voor geschiedenis maar vreemd vindt. Door de wind voor je kind op te vangen, blijft het vuurtje branden en voelt je kind jouw vertrouwen.’

Heft in eigen hand

Eva Bronsveld is opvoedprofessional en ziet in haar eigen omgeving ook geregeld kinderen uit school op de bank ploffen die even niet blij zijn met dat vervelende dictee of die lastige som. Volgens haar is het goed om te beseffen dat als je kind naar school gaat, er altijd wel eens baalmomenten zijn. ‘Probeer in het leven van alledag de transfer te maken van de opgedane kennis naar de praktijk. Laat je kind bijvoorbeeld een boodschap halen met contant geld als het op school gewerkt heeft over geld. Zo maak je de koppeling tussen school en thuis en begrijpt je kind het nut van de dingen die ze leren.’

Ook is het volgens Eva goed om het heft in eigen hand te nemen als je merkt dat de intrinsieke motivatie van je kind afneemt. ‘Organiseer met een groepje ouders activiteiten rondom het thema waar de klas mee bezig is of zorg dat er in het weekend voldoende tijd is om activiteiten te ondernemen die aansluiten op de interesses van je kind.’

Een beetje balen of echt gefrustreerd?

Volgens Eva is het ook belangrijk onderscheid te maken tussen kinderen die af en toe balen van school en kinderen die elke dag gefrustreerd thuis komen en hun sparkle helemaal kwijt raken. ‘In het eerste geval is het soms ook wat het is: het leven is niet altijd alleen maar leuk en je kunt niet alleen maar doen waar je zelf zin in hebt. Het helpt in dat geval ook om als ouder te laten zien dat je zelf ook wel eens baalt van een saaie klus. Maar bij de tweede groep kinderen is er vaak meer aan de hand: ze worden cognitief structureel ondervraagd of overvraagd. Dan is de kans groot dat een kind voortdurend gefrustreerd thuis komt.’

Hoogbegaafd en gefrustreerd

Dat laatste is het geval bij de hoogbegaafde zoon van Sophie. Om het vuurtje van haar zoon brandend te houden is ze druk in de weer met het voortdurend zoeken naar activiteiten waar hij wel enthousiast van wordt. ‘We bezoeken sterrenkijk-avonden, duiken in de evolutietheorie, bieden spellen op de computer aan waarin hij kan creëren en programmeren en snorren elk jaar weer robotica- en programmeerkampen op. Dat zorgt ervoor dat zijn vuurtje blijft branden en hij in zichzelf blijft geloven.’

Betrokkenheid bij de school is ook essentieel. Eva: ‘Waak ervoor dat er twee werelden ontstaan. Straal niet uit naar je kind dat je bedenkingen hebt bij de school of leerkracht. Dat is verwarrend: mama vindt school een nare plek, maar ze brengt me er wel elke dag naar toe. Probeer als ouder zelf een positieve verandering teweeg te brengen door op te komen voor je kind en initiatieven binnen de klas te ontplooien die aansluiten op de interesses van je kind.’

DE VONK

Dat ieder kind een vonkje in zich heeft, laat het bijzondere verhaal van Jacob Barnett zien. Toen hij drie jaar was, diagnosticeerden de artsen hem met een vorm van autisme. Ze vertelden zijn moeder Kristine dat ze niet te hoge verwachtingen moest hebben, waarschijnlijk zou Jacob nooit leren praten en zijn veters kunnen strikken. Jacob volgde in eerste instantie speciaal onderwijs, maar daar keerde hij zich verder in zichzelf en weigerde te praten. Tijdens een bezoek aan een planetarium bleek hij ingewikkelde natuurkundige theorieën te begrijpen: het moment voor Kristine om te besluiten haar zoon thuisonderwijs te geven.

Kijk naar het talent van je kind

Ze richtte zich volledig op zijn unieke kwaliteiten en liet de lijst met dingen die hij niet zou kunnen voortaan links liggen. Inmiddels is Jacob een tiener, studeert hij op een uitbreiding van Einsteins relativiteitstheorie en heeft een betaalde baan als kwantumfysicus. In haar boek ‘De Vonk’ spoort Kristine ouders aan om op zoek te blijven naar de vonk in ieder kind: een prachtig verhaal over het geloven in de talenten van een kind en je kind alle ruimte geven die te ontwikkelen. In een TED-talk voor tieners vertelt Jacob dat hij gelooft dat ieder kind tot unieke capaciteiten kan komen als er op school op een andere manier wordt lesgeven.

Dit artikel is geschreven voor het zomernummer VUUR van Kiind.

Verder lezen

De Vonk, Kristine Barnett

Eigenwaardig opvoeden, Judith van Gent

Temperamentvolle kinderen, Eva Bronsveld

Free to learn, Peter Gray

Een kleuter is geen leerling

Democratisch onderwijs: Leren lezen op een school zonder klassen en toetsen

Dit zijn de mooiste ideeën voor het onderwijs van de toekomst

Fotografie: Jana Boekholt

BewarenBewaren

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Yoga op school

Column: Yoga op school

Zodra ik mijn roze bedrijfsbakfiets bij het hek van de school parkeer rennen de eerste kinderen al op me af. 'Ben jij de yogajuf?' 'Doe niet zo onbeleefd, je moet u zeggen joh!' 'Mag ik helpen met die matjes?' En daar gaan ze, ieder met drie matjes in hun armen. De...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

Zinnig knutselen: thuis en op school

Zinnig knutselen: thuis en op school

De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit,...

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Hoe komt het dat het ene kind zich graag vastbijt in iets nieuws en het andere kind nieuwe dingen leren vermijdt ('Ik kan het toch niet')? Veel is terug te leiden tot de vaste mindset. Wat is het? En hoe ga je van een vaste mindset naar een groeimindset? Als je een...

Vormen van kinderopvang

Vormen van kinderopvang

Ouders die werken moeten vaak nog vóór de bevalling bedenken van wat voor opvang ze gebruik gaan maken. Maar hoe bepaal je nu welke vorm van kinderopvang het beste bij jou en je kindje past? Hieronder worden de verschillende soorten van kinderopvang besproken. Het is...

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

Dik drie weken geleden was het ineens zover: Nederland ging min of meer dicht. Heel veel volwassenen niet meer naar het werk, kinderen niet meer naar school, niemand meer op visite bij opa en oma, geen studenten meer in de collegezalen, geen concerten of dansfeestjes...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0