Een school kiezen? Let op deze 6 criteria

door Christel Rengers

Als je een school kiest (en als je wilt dat je kind een vrij mens blijft) is dat een grote beslissing. Behalve de onderwijsmethode, grootte en afstand zijn er nog andere aandachtspunten waar je op kunt letten. Dingen waar je misschien niet direct bij stilstaat wanneer je voor de keuze staat.

Sta je er nog helemaal nieuw in? Lees dan eerst het artikel Hoe kies je een basisschool?.

Thuisonderwijs

Beetje flauw misschien, maar wil je volledige vrijheid, dan is thuisonderwijs misschien wel de beste optie voor jouw gezin. Je bepaalt samen wat er geleerd wordt, waarom en wanneer er geleerd wordt en hoe er geleerd wordt. Maatwerk ten top dus en helemaal volgens je eigen visie. Het vraagt echter wel een behoorlijke investering van jou als ouder en daar moet je tijd voor en vooral zin in hebben. Overweeg je thuisonderwijs? Lees dan wat wij over thuisonderwijs schreven, wat er allemaal bij komt kijken en hoe je kind vrienden maakt.

Als je een school kiest, let dan op de volgende zes punten.

Ook inspirerend: Captain Fantastic, De wereld als klaslokaal, Op zoek naar het verloren geluk.   

1 Is er veel tijd om te spelen?

Wanneer kinderen spelenderwijs en op eigen verzoek mogen ontdekken wordt er ontzettend veel geleerd. Want zoals Albert Einstein al zei:

Play is the highest form of research

Sieneke Goorhuis-Brouwer (emeritus hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen) waarschuwde al in 2010: ‘De basis is niet dat een kind al op heel jonge leeftijd leert lezen, maar dat het emotionele stabiliteit ontwikkelt en de eigen persoonlijkheid maximaal kan ontplooien. Als dat laatste gebeurt, leren kinderen vervolgens alles wat ze aangeboden krijgen. Nu richt het onderwijs zich vanaf het vroegste moment vooral op het latere schoolsucces. En dat gaat helemaal voorbij aan de eigen ontwikkeling van kinderen.’ Best een belangrijk punt om op te letten wanneer je scholen bezoekt.

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

Kinderen leren het meest en het snelst op het moment dat het voor hen relevantie heeft

2 Is er ruimte voor natuurlijk leren?

Hiermee wordt leren op het eigen tempo en niveau bedoeld, en het liefst ook op eigen initiatief. Dit werkt het best binnen een veilige en inspirerende omgeving met docenten die het leren meer faciliteren als een coach. Kinderen ontwikkelen zich nu eenmaal allemaal op hun eigen manier en tijd. Binnen verschillende onderwijsvisies is hier steeds meer ruimte voor.

3 Is er vertrouwen?

Is er vertrouwen in het vermogen van de kinderen? Mogen ze zich volgens hun eigen lijntje ontwikkelen? Of wordt er heel strikt vastgehouden aan de leerlijnen? Kinderen leren het meest en het snelst op het moment dat het voor hen relevantie heeft. Leren binnen een context en vanuit intrinsieke motivatie wordt dat ook wel genoemd. Leren lezen is bijvoorbeeld pas interessant wanneer je zelf wil weten wat er precies in dat boek staat.

Geef emotionele stabiliteit als basis

Zoals Sieneke al zei: eerst emotionele stabiliteit ontwikkelen en de eigen persoonlijkheid maximaal ontplooien. Daarna leren kinderen alles wat ze aangeboden krijgen. Dat moment is voor iedereen verschillend.

4 Is de omgeving uitnodigend?

Oftewel: nodigt de ruimte (zowel binnen als buiten) uit tot ontdekken en wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld? Is er een groen schoolplein met veel natuurlijke materialen om mee te spelen. Ziet het klaslokaal er gezellig en warm uit? Is er veel speelgoed met een open einde? Een ruime keuze in knutselmateriaal? En zijn er plekjes om je terug te trekken? Dat draagt allemaal bij aan een veilig gevoel van waaruit verder ontwikkeld kan worden.

5 Wordt er met toetsen en cijfers gewerkt?

Op dit moment gebeurt dit natuurlijk nog op heel veel scholen. Maar er zijn democratische scholen die zonder toetsen en cijfers werken. Geen democratische school in de buurt? Er zijn ook scholen waar ze toetsmomenten, zeker bij jonge kinderen, tot een minimum beperken en de resultaten voornamelijk gebruiken om zelf duidelijk te krijgen waar nog wat meer aandacht aan besteed kan worden. In plaats van dat het een middel wordt waaraan kinderen zichzelf en elkaar af gaan meten. Met name kleuters worden steeds jonger aan toetsen onderworpen en zij ervaren hier veel stress van. WSK Kleuteronderwijs luidde in 2013 al de noodklok in het artikel Laat kleuters spelen en hebben gelukkig in 2018 succes behaald: kleuters krijgen voortaan geen toetsen meer.

6 Is er veel ruimte voor de creatieve vakken?

Sir Ken Robinson benoemt het in zijn Ted talk ‘Scholen doden de creativiteit’: creativiteit is ont-zet-tend belangrijk voor zowel kinderen als volwassenen. En dan het liefst zo breed mogelijk. Van knutselen, tot koken en tuinieren tot aan dans en techniek. Zodat er voor elk kind wat wils is.

Fotografie: Merette Kuijt

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Nooit naar school, of toch wel? 

Column: Nooit naar school, of toch wel? 

De heerlijke Instagram-plaatjes van #wildandfree kinderen die op dinsdagmorgen schelpen zoeken op het strand, het ene na het andere kunstproject afronden en zich ongehinderd door wie of wat dan ook urenlang bezig houden met hun eigen interesses, raken een gevoelige...

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Gisteren haalde mijn dochter die in groep 8 zit huiswerk van school op en ik mocht een pak werk ophalen voor mijn groep 3-kind. Dinsdag: rekenen: les 1, blok 5, lezen: dag 4, zie leesmapje en instructie vind je online, schrijven: blz. 15 afmaken, computer: alles telt...

Column: Een gloednieuw boekje vol werkjes

Column: Een gloednieuw boekje vol werkjes

“Zul je goed je best doen met de cito?” hoor ik een moeder bij het afscheid nemen aan haar kind vragen. Ik kijk nog even om, zie het kind in kwestie ernstig ja knikken. Het jochie is vijf. Mijn vierjarige moet er ook aan. De kleutercito. Hij heeft er zin...

Column: Yoga op school

Column: Yoga op school

Zodra ik mijn roze bedrijfsbakfiets bij het hek van de school parkeer rennen de eerste kinderen al op me af. 'Ben jij de yogajuf?' 'Doe niet zo onbeleefd, je moet u zeggen joh!' 'Mag ik helpen met die matjes?' En daar gaan ze, ieder met drie matjes in hun armen. De...

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Hoe komt het dat het ene kind zich graag vastbijt in iets nieuws en het andere kind nieuwe dingen leren vermijdt ('Ik kan het toch niet')? Veel is terug te leiden tot de vaste mindset. Wat is het? En hoe ga je van een vaste mindset naar een groeimindset? Als je een...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0