Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

door Gastauteur

Zo leuk dat ik door Jannie werd uitgenodigd voor een insta-life over sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. De tijd vloog voorbij en we hadden eigenlijk nog zoveel om over door te kletsen! Vanuit die gedachten schrijf ik deze blog. Eerst zet ik nog even op een rijtje wat de link is tussen sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. Onderaan de blog staan de tips en tricks!

Sensomotorische ontwikkeling

In de term vind je ook al de betekenis. Senso staat voor de zintuigen (reuk, smaak, gehoor, zicht, tastzin en evenwicht) en motorisch voor de motoriek. Tijdens het ontwikkelen van de sensomotoriek doen je zintuigen een dansje met je motorische vaardigheden. Door je zintuigen te prikkelen komt er en motorische handeling tot stand, waardoor deze elkaar versterken.

Noortje, mijn dochter van 8 maanden, brengt dat in de praktijk door te experimenteren met eten. Ze proeft, voelt, ruik en oefent daarmee de motorische handeling: het eten oppakken, en naar haar mond brengen (of de zwaartekracht testen, afhankelijk van welk experiment haar meer aanstaat).

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

Aangeboren nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen leren kennen met onze zintuigen

Nieuwsgierigheid

Iedereen is van nature nieuwsgierig. Deze aangeboren nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen proberen te leren kennen met onze zintuigen. Maar al te vaak zien wij als volwassenen alleen de nadelige gevolgen van het experiment: de viezigheid, het gevaar, het lawaai. Voor elk experiment is natuurlijk een tijd en ruimte, de hele dag in een omgeving zijn waar het volume van de pannendeksels wordt getest is voor niemand prettig.

Maar hoe moet het dan wel? Het gaat in het begin voornamelijk om het bewust worden van je attitude. Hoe reageer jij doorgaans op de nieuwsgierigheid en het experiment van je kind? Zie je de meerwaarde en het ‘leren’, of zie je alleen de ‘collateral damage’. Als je inziet wat de waarde is van het gedrag, en dat het niet is om het jou lastig te maken, kan je gericht vragen stellen die bijdragen aan de sensomotorische ontwikkeling én aan de ontwikkeling van creativiteit.

Creativiteit

Creativiteit is een vrij abstract begrip, maar is veel beter te vatten als we kijken welke vaardigheden je daaraan kunt koppelen. Lucas, Claxton en Spencer hebben in 2013 een model ontwikkeld waarbij dat heel inzichtelijk wordt gemaakt. De vaardigheden en houdingen die bijdragen aan creativiteit zijn volgens hun: samenwerkend, nieuwsgierig, volhardend, vindingrijk en gedisciplineerd. De vraag die dan ineens relevant is, is: Op welke manier ben jij creatief? In plaats van de dooddoener: Ben je creatief?

Wij als ouders hebben op deze manier een handvat om vragen te stellen die het experiment bevorderen, de nieuwsgierigheid prikkelen en op die manier bijdragen aan de ontwikkeling van creativiteit. Denk hierbij aan deze vraag tijdens de insta-life: “Wat zou je hier nog meer mee kunnen?” en vragen als:

  • Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?
  • Wat zie/voel/proef/ruik je (nog meer)?
  • Welke is het zwaarst/lichtst/hardst/zachts? (dit kan zowel materiaal als muzikaal zijn)

Al deze vragen zetten je aan tot het doen van onderzoek, ofwel een experiment, en daarvoor heb je je zintuigen nodig. En zo is het cirkeltje rond. In een notendop zou je dus kunnen zeggen dat: sensomotorisch spel in combinatie met het stellen van de juiste vragen aanzet tot nieuwsgierigheid, wat een houding is die erg goed van pas komt bij het ontwikkelen van creativiteit.

Meer hierover en vele tips bespreken we in de live en een uitgebreidere versie van deze blog met nog meer tips vind je op aapnootsuus.com!

Bekijk de live met @aap.noot.suus hier terug (ook als je geen Instagram hebt).
Tip: je kan de live prima beluisteren (dus zonder te kijken). Het luistert als een fijne podcast!

Beeld: Nina Olivari
Tekst: Suzanne Zandstra

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Lekker bewegen in een speelomgeving a la Pikler!

Lekker bewegen in een speelomgeving a la Pikler!

Ik kijk naar Runa van ongeveer anderhalf jaar oud. Ze speelt in SpeelRuimte, waar ik kom met mijn zoontje. Runa houdt zich vast aan de grote houten kubus waar je doorheen kunt kruipen. Gonny Tromp, pedagoge bij SpeelRuimte, legt uit dat het voor kleine kinderen een...

Is smartphone- en schermvrij opvoeden radicaal?

Is smartphone- en schermvrij opvoeden radicaal?

In een wereld waarin altijd online de standaard is, voelt je kind smartphone- en schermvrij opvoeden als een daad van verzet. Een radicaal besluit. En dat kan reacties oproepen. “Mag jouw kind nog geen telefoon?” "Zo leren ze het niet en krijg je juist problemen...

Speel maar met vuur

Speel maar met vuur

‘Houd je kinderen weg bij vuur, want het is gevaarlijk.’ Ronja de roversdochter zou het er niet mee eens zijn. En mijn eigen kinderen evenmin. Zullen we het omdraaien? Voed je kinderen op met vuur, zodat ze leren omgaan met gevaar. Vier zomers geleden kampeerden we op...

Wat kun je leren van kindertekeningen?

Wat kun je leren van kindertekeningen?

De overeenkomsten tussen de tekeningen van mijn jongste zoon en die van mijn oudste zoon op dezelfde leeftijd zijn geen toeval. Kinderen blijken een universele ‘taal’ te hebben waar het beeldende expressie betreft. Een taal die landsgrenzen, culturen en tijdsbestek...

Hoe praat je over een kind met een label?

Hoe praat je over een kind met een label?

  Vaststellen of een kind hoogbegaafd is of dyslexie heeft helpt bij het regelen van passend onderwijs. Het kan toegang geven tot een plusklas of voor het krijgen van extra tijd bij een toets. Een kind dat zich vanwege ADHD niet kan concentreren in de klas kan...

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

‘Mama, speel nou!’ Zucht. Alweer? En natuurlijk wéér hetzelfde spel ook nog. Het is soms net alsof je kind geen eigen ideeën heeft. Jij moet helpen, meespelen, erbij zijn, dingen aandragen. En natuurlijk is dat ook hartstikke leuk. Je bent er graag voor je kind en je...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0