In de Kiindspeeltuin spraken we journalist en mede-oprichter van Smartphonevrij Opgroeien Danielle Batist over de vragen die veel ouders bezighouden: Tot welke leeftijd stel je de smartphone uit? Hoe praat je met je kind over groepsdruk? Hoe krijg je andere ouders en de (basis én middelbare) school mee? En: kun je nog terug als je kind al een smartphone heeft?

Danielle nam ons stap voor stap mee. Over het belang van uitstellen (onderbouwd door o.a. het advies van VWS om onder de 15 geen social media te gebruiken). Over hoe simpel een alternatief soms kan zijn: een vaste telefoonlijn in huis, een gezamenlijke iPad voor de gezinsapp, een eenvoudige startphone die alleen kan bellen en sms’en (T9,  iemand?). Of de Mighty, een offline muziekspeler voor Spotify.

In de sessie hoor je hoe je een nieuwe norm creëert op school (een kwart van de klas is al genoeg), hoe je met andere ouders een groep vormt die samen verder denkt, en welke oplossingen werken voor praktijksituaties zoals een kind dat straks 45 minuten heen en weer naar de middelbare fietst.

Waarom later beter is

Wanneer is een kind toe aan een smartphone? Danielle noemt het ‘de opvoedvraag van deze tijd’. Onderzoekers zijn duidelijk: het kinderbrein is nog niet klaar voor de continue stroom prikkels, vergelijking en contact. Reguleren, grenzen voelen, sociale cues lezen – het is allemaal nog in ontwikkeling. Daarom pleit de ouderbeweging voor uitstellen, niet om af te sluiten maar om ruimte te geven voor vriendschap, spel, verveling en echte ontmoetingen.

De opname van de sessie staat nu in de Kiindbieb. Je hoort hoe SVO ontstond, wat startphones zijn, en hoe veel ouders dachten dat ze de enige waren in hun klas of wijk die bedenkingen heeft bij de smartphone. Danielle vertelt hoe hard die mythe wankelt: via het Ouderpact zie je live hoeveel kinderen al uitstellen (op dit moment ruim 59.000) en hoeveel Nederlandse basisscholen meedoen (meer dan 4.400).

Wat adviseert de ouderbeweging?

Dit advies komt uit het vers gelanceerde boek Smartphonevrij Opgroeien:

0–11 jaar: geen eigen telefoon (wél samen digitaal).
11–14 jaar: een eenvoudige ‘startphone’ zonder internet.
14–16 jaar: een vervolgtelefoon met duidelijke afspraken en ouderinstellingen.
16–18 jaar: pas dan een volledige smartphone.

In de live sessie doken we ook in:

  • de sociale en emotionele impact van vroege smartphone-introductie
  • het effect van groepsdruk op ouders én kinderen
  • praktische manieren om technologie geleidelijk en veilig te introduceren
  • mildheid voor jezelf: je hoeft geen schermloze monnik te worden

Het belangrijkste? Samen optrekken. Ouders zouden het uitstellen van de smartphone niet alleen hoeven te dragen met wilskracht, maar verdienen steun, informatie en vooral: een gedeelde norm. Precies waar Smartphonevrij opgroeien om draait: de norm veranderen, samen.

Meer horen van Danielle? De volledige expertsessie staat klaar in de Kiindspeeltuin, handig met hoofdstukken en ondertiteling. Een aanrader voor iedereen die ervaart dat het schuurt rondom schermtijd, sociale media of groepsdruk -en die zoekt naar rust en een haalbare, gedragen norm.

👉 Word proeflid van de Kiindspeeltuin
Alles van Kiind vind je daar: het complete archief, honderden mede-ouders en alle expertsessies sinds 2020. Probeer het 30 dagen vrijblijvend.

Lees ook: (Wanneer) krijgt jouw kind een smartphone?

En ken je onze special? Vrij en verbindend spelen

Gratis Kiind tijdschrift

Download voor nop editie THUIS

Boekentips

Word lid van Kiind!

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Broertjes en zusjes: niet met en niet zonder elkaar

Broertjes en zusjes: niet met en niet zonder elkaar

Met een tevreden blik kijk je naar je spelende kinderen. Wat hebben ze het fijn en gezellig samen. Totdat de een iets wil hebben wat de ander net had. Of er een meningsverschil ontstaat over wie er eerst was. Het vredige tafereeltje ontaardt plotseling in een ruzie...

Praten met je peuter: zorg dat je elkaar begrijpt

Praten met je peuter: zorg dat je elkaar begrijpt

Het leven is druk. We hebben allerhande verplichtingen: werk, huishouden, sociale contacten en onze hobby's. We zijn bijna elke minuut van de dag bezig om alle ballen hoog te houden. Voor je het weet is de dag omgevlogen en heb je eigenlijk niet stilgezeten. Maar...

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

“Vang de snow!”, zegt Alexander. Alexander komt uit Engeland. Hij kan de dingen grappig zeggen. Maar daar moet je niet om lachen, je moet hem leren hoe het wel moet. “Sneeuw”, zegt Robin. “Sneeuw”, zegt Alexander. “Vang de sneeuw.”   Sjoerd Kuyper maakt in ‘Robin...

Hoe breng je lichtheid in zwaar nieuws?

Hoe breng je lichtheid in zwaar nieuws?

Zwaar nieuws. Niet echt iets waar je je kinderen mee wil confronteren. Kinderen hebben van nature een lichtheid over zich, die je als ouder wilt koesteren. Hoe kun je met lichtheid omgaan met zware onderwerpen uit het nieuws? Eva Bronsveld zet wat overwegingen op een...

Column: Dertig jaar liefde

Column: Dertig jaar liefde

'Mam?’ -‘Ja?’ Kinderbedtijd. Ik zit op mijn bed een tijdschrift te lezen en mijn oudste zoon is nog even naast me gekropen. ‘Als Kika een oud omaatje is, woont ze dan nog bij ons?’ Ik leg mijn tijdschrift weg en kijk hem aan. ‘Ik denk het wel. Dan zit ze denk ik heel...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0