Jana Boekholt

Als kind zat ik op een katholieke basisschool in het dorpje Lobith. Ik was ijverig en het leren ging me gemakkelijk af. Een keer per kwartaal kregen we een leestoets. Dan kwam de directeur van de school je halen en kreeg je een kaart met honderd woorden voor je neus.

Hij had zo’n ouderwetse stopwatch om zijn nek en in een minuut tijd moest je zoveel mogelijk woorden hardop lezen. Mijn eerste keer was in groep 3. Na de toets liep ik trots de klas weer in en zei: “De hele kaart gelezen en nog tijd over!” Het resultaat van de toets was op ieder rapport terug te zien.

Ik vond het spannend en leuk als kind, die leestoetsen. Jaren later realiseerde ik me dat ik vast een van de weinigen was. Taal was echt mijn ding. En eerlijk, ik kickte ook wel op de waardering die ik kreeg door mijn ‘prestaties’. Verder was het voor velen volgens mij best stressvol, zo’n leestoets-door-de-directeur. Maar dat heb ik ze nooit gevraagd.

Een school zonder toetsen

Zo’n directeur met stopwatch en woordenkaart onder zijn arm is ondenkbaar voor ons zoontje Juno van vier. Hij zit op een democratische school. Op deze school bepaalt hij (bewust en onbewust) zelf wat en hoe hij leert.

Dit is een school zonder klassen, zonder verplichte lessen en zonder toetsen. De kinderen spelen en leren er door elkaar heen. Het ‘rapport’ dat Juno krijgt is een rapport zonder cijfers. Een online volgsysteem waarin de ontwikkeling van je kind wordt bijgehouden en waar leuke foto’s worden geplaatst.

De kinderen zijn baas over hun eigen leerproces. De leerkrachten helpen ze daarbij. Ze toetsen de kinderen alleen als ze dat zelf vragen of door te observeren.

Leren lezen zonder aap, noot en mies

Geen aap, noot en mies dus voor onze Juno. Hij leert het lezen op een andere manier. Hoe en wanneer precies, dat weten we alleen (nog) niet. De school gaat er vanuit dat ieder kind wil leren lezen. Omdat het namelijk nodig is voor andere zaken. Je voelt uiteindelijk de drang van binnenuit en bent vastberaden. Intrinsieke motivatie. Dat is vanuit ons mens-zijn eigenlijk heel logisch.

Soms zijn ze vier, soms zijn ze negen. Bij de meesten is het ergens hier tussenin. Om het echt vanuit jezelf te kunnen beslissen, is ‘dwang’ van buitenaf uit den boze. En ben je er klaar voor, dan gaat dat leren lezen vaak als een tierelier. Sommige kinderen volgen bewust leesles, anderen leren het op een andere manier.

Mijn vriend en ik voelen ons erg goed bij deze visie en aanpak. Lezen is voor Juno geen doel op zich, maar een middel om iets anders in zijn leven te bereiken. Wat dat ‘anders’ is gaat hij zelf ervaren en bepalen. Of misschien vindt hij lezen zo te gek, dat het voor hem wel een doel op zich is. De kern is dat het zijn proces is.

Durven loslaten

Allemaal leuk en aardig, maar wat nou als hij straks niet kan lezen? Hij kan toch niet echt zelf bepalen wat wel en niet goed voor hem is? Dit soort vragen krijg ik van mensen om me heen. Ik vind het goeie en logische vragen. Het is ook nogal niet wat. Zó anders dan wat we gewend zijn.


Op een democratische school zijn geen verplichte lessen

En ja, als je kind naar een democratische school gaat, moet je als ouder durven loslaten en geloven dat kinderen vanuit hun nieuwsgierigheid altijd in ontwikkeling zijn.

Als je voor het eerst op Juno’s school bent, sta je met verbazing te kijken. Dat deed ik tenminste. Ieder lokaal is anders ingericht. Er is een studieruimte, een keuken, een techniekhoek, een kleuterkamer, een speelplein en een speelwei. De kinderen mogen overal zijn. Ze voetballen, organiseren een schoolreisje, spelen op de tablet, plakken een band of volgen een les. Activiteiten ontstaan vanuit de inspiratie van kinderen en/of leerkrachten.

Leren lezen kan eigenlijk overal op school. Bij binnenkomst moet je je inschrijven op een lijst met namen. Juno herkent nu zijn eigen naam en zet er een kruisje achter. Als je op de computer wil moet je intekenen. Kun je het zelf niet, dan vraag je het aan een ander. Maar er zijn ook boeken. En soms zit hij gewoon een tijdje met een Donald Duck op de bank.

Je hart volgen

Soms lijkt het een groot experiment, dit hele loslaten van de klassikale aap-noot-mies-en-toetstheorie. Ik heb het toch ook zo geleerd? Ik ben toch ook goed terecht gekomen? Maar oh, wat ben ik blij met deze school. Juno leert niet alleen lezen, maar ook om zijn hart te volgen, ondernemend te zijn en vele andere vaardigheden.

Alles in mij zegt dat het klopt. Voor ons. Maar vooral voor Juno. En misschien wel voor heel veel andere kinderen en ouders. Ja hoor, ik wacht vol vertrouwen af. Genietend van wat hij leert en gaat leren.

Meer weten?

Kijk op democratischescholen.nl

Esther Teunissen schreef op haar eigen blog over opvoeding en democratisch onderwijs, tegenwoordig over effectieve zelforganisatie.

Gratis Kiind tijdschrift

Download voor nop editie THUIS

Boekentips

Word lid van Kiind!

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Help, mijn kind tekent niet

Help, mijn kind tekent niet

Wat als je kind niet wil tekenen? Is dat een probleem? En hoe kun je hem stimuleren om met plezier aan de slag te gaan? Bungeejumpen Oké, je kind tekent niet graag. Dat kan. Maar is dat wel echt een probleem? Speltherapeut Eveline Ruitenberg: ‘De ontwikkeling van...

Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

Oeps, m’n kind kan een lucifer afstrijken

Laatst leerde mijn kleuter een lucifer afstrijken. En het lukte. Na een heerlijk moment van trots voelde ik ineens ook angst. Wat heb ik gedaan? Mijn kind kan nu vuur maken, help! Is hij nu een wandelend gevaar voor zichzelf en zijn omgeving? Waarom heb ik hem...

Zelfstandigheid: Je kleintje kan meer zelf dan je denkt

Zelfstandigheid: Je kleintje kan meer zelf dan je denkt

Kinderen kunnen al een hoop zelf. Kijk steeds naar wat ze al aan kunnen en laat ze dat dan ook doen. Zelfstandigheid van een baby Daar is hij dan: je kleine babytje, zo hulpeloos en klein. Je neemt hem in je armen en besluit hem altijd te beschermen tegen de boze...

Laat je scharrelkiind op vrije voeten!

Laat je scharrelkiind op vrije voeten!

Vrijheid. Om te bewegen hoe je wil, waarheen je wil. Vond ik altijd vanzelfsprekend. Als er dit jaar íets voelbaar is geworden, is het wel hoe kwetsbaar vrijheid is. Hoeveel wij mensen over de aarde bewegen, en welke gevolgen dat kan hebben. Dat alles wat wij...

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

Nachtangst en dromen: zó zorg je voor een rustige nacht

“En, heb je nog gedroomd vannacht?” Dat is een vaste vraag aan onze ontbijttafel. Ik analyseer mijn dromen graag en als me dat niet lukt, stel ik me voor dat ik die nacht op reis ben geweest naar een andere dimensie om eens te kijken hoe het leven daar reilt en zeilt....

Genderbewust opvoeden, buiten de hokjes

Genderbewust opvoeden, buiten de hokjes

Iedereen heeft een gender en een sekse. Die twee hebben mogelijk een overlap, maar dat hóeft niet. De live met Kiind-maker Nelleke over genderbewust (níet genderneutraal, maar daarover later meer) opvoeden begon met het uit de weg halen van misverstanden over de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0