Help je kind communiceren door middel van babygebaren

door Sandii Zachte

Kinderen zeggen gemiddeld zo tussen de 13 en de 18 maanden hun eerste woordje, maar communiceren doen ze al veel eerder. Het eerste huiltje is al een uiting van communicatie, maar ook het sabbelen op de vuistjes en het wrijven in de ogen horen hier bij. Uit dergelijke gebaren kun je opmaken wat de behoefte van je kind is. Heeft het honger, is het moe?

Hoe ouder het kind is, hoe diverser diens behoeften. Je baby of dreumes heeft nu niet alleen maar honger of dorst, maar ook voorkeuren in het soort voedsel dat je hem geeft. Hij heeft niet alleen maar zin om te spelen, maar weet misschien al heel goed met welk materiaal en of hij wel of niet met jou wil spelen.

Ondanks dat je kind nog niet kan praten, kan het wel goed duidelijk maken wat het wil. Hij kan namelijk al uitstekend omgaan met gebaren.

Vanzelfsprekende gebaren

Automatisch leer je je kind een aantal gebaren aan; je zegt gedag en zwaait als je weggaat, je haalt je schouders op en vraagt: ‘waar is het nou?’, je schudt nee en knikt ja, de armen gaan de lucht in terwijl je ‘hoera!’ roept en je applaudisseert bij ‘goed zo!’. Deze gebaren neemt je baby allemaal over omdat hij de link kan leggen tussen wat je zegt en het gebaar dat er bij hoort. Hoe ouder hij wordt, hoe sneller hij het doorheeft.

Het nut van de babygebaren

Maar waarom leren we onze kinderen deze gebaren aan? Zodat je peuter ja kan knikken terwijl hij ja zegt? Hoewel non-verbale communicatie erg belangrijk is, lijkt je er toch meer uit te kunnen halen. Want wat als we het eens opdraaien? We leren kinderen niet een gebaar ter ondersteuning van wat ze zeggen, maar we leren ze de gebaren zodat ze met ons kunnen communiceren zolang ze dat nog niet verbaal kunnen. Het leuke is: het blijkt ook echt te kunnen.

Lissa Zeviar is de dochter van twee dove ouders. Ze heeft een babygebarentaal ontwikkeld waarbij de meest voor de hand liggende woorden een gebaar hebben gekregen. Zo is er een gebaar voor ‘melk’, voor ‘meer’ en voor nog vele andere woorden. De theorie is dat je het gebaar gebruikt terwijl je het woord zegt. Dus je vraagt: “Wil je melk?”, terwijl je een denkbeeldig glas leegdrinkt. De methode vereist wel tijd, maar als je dit consequent doet kan een baby vaak al na een maand zelf het gebaar maken als hij melk wil.

Dit schept natuurlijk veel duidelijkheid. Je kunt er soms radeloos van worden als je er niet achter kunt komen wat je baby of dreumes bedoelt. Een kind kan er erg gefrustreerd van raken als hij niet duidelijk kan maken wat hij wil. Zodra hij dit wel kenbaar kan maken, leidt dit vaak tot rust.


We spreken niet willekeurig klanken uit, maar we bedoelen hier ook daadwerkelijk iets mee

Uitbreiden van gebaren

Je kunt uiteraard je eigen gebaren bedenken, maar er worden ook cursussen Babygebaren aangeboden en er zijn boeken over te lezen. Er zijn zelfs al kinderdagverblijven die gebruik maken met de gebaren uit deze cursus. Daarom kan het ook nuttig zijn om je, als je met kleine kinderen werkt of dat in de toekomst wil doen, in de Algemeen Beschaafde Nederlandse Babygebarentaal te verdiepen. Nederlandse inderdaad, want net als de gewone gebarentalen heeft elk land een andere taal. Uiteraard overlappen veel woorden omdat deze voortgevloeid zijn uit de handelingen die er bij horen.

Van babygebaren naar praten

Sommige mensen zijn terughoudend omdat ze bang zijn dat hun kind het nu niet meer interessant vindt om te leren praten; het kan immers al communiceren. Een begrijpelijke angst, maar het blijkt dat kinderen die de Babygebaren onder de knie hebben juist sneller meer woorden leren spreken, omdat ze al begrijpen hoe het werkt; we spreken niet willekeurig klanken uit, maar we bedoelen hier ook daadwerkelijk iets mee. Volgens onderzoekers kunnen kinderen van twee die opgroeien met de babygebaren gemiddeld 50 woorden meer dan hun leeftijdsgenoten. Het taal – en denkgedeelte van de hersenen wordt steeds verder ontwikkeld doordat een mens in aanraking komt met taal. Een gebaar, waarmee een kind zich kan uitdrukken, is ook taal. Een ander bijkomstig voordeel zou zijn dat door de gebarentaal ook de intellectuele en emotionele groei bevorderd wordt. Een kind dat de gebarentaal kent kan zich immers op jongere leeftijd verstaanbaar maken.

Meer weten?

boekentip voedselintroductie Babygebaren | Lissa Zeviar | ISBN 9789022995723

boekentip voedselintroductie Baby Signs | L. Acredolo en S. Goodwyn | ISBN 9780091851682

Babygebaar.nl

Babygebaren.nl

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Snel een boekenlegger maken

Snel een boekenlegger maken

Leuk hoor, al die kunstwerken van je kinderen, maar de deur van de koelkast hangt al snel vol. Wegstoppen in een doos is leuk voor later, maar je kan meer met de werkjes doen, zodat jullie er nu ook al plezier van hebben. Maak bijvoorbeeld een mooie boekenlegger. Dan...

Samen groente leren eten met de toetjeskalender

Samen groente leren eten met de toetjeskalender

‘Iiiiiiieeeeewwwww!’ Je hoort het al: we zitten aan tafel met drie minderjarigen. Nu is het niet zo dat ze niks lusten, integendeel. Nummer een is dol op alles waar tomatensaus in zit: pasta ballonaise, tomatensoep, mexicaanse bonentoestand, lasagne, ketchup - zolang...

Zelf een pijl en boog maken als een echte cupido

Zelf een pijl en boog maken als een echte cupido

Veel kinderen voelen zich aangetrokken tot zwaarden en pistolen en kunnen daarmee soms verzanden in agressief spel dat uit de hand kan lopen. Vele ouders houden daarom niet van zulk speelgoed en ook omdat ze geweldadigheid niet bij de belevingswereld van kinderen...

‘Bij jou ziet het er allemaal zo eenvoudig uit’

‘Bij jou ziet het er allemaal zo eenvoudig uit’

Een tijdje geleden ging ik met ongekamde haren en mijn kinderen bij een lieve buurtmama thee drinken. Nadat ze haar koekje in de thee dipte, deelde zij al zuchtend en kreunend mee hoe vermoeiend zij haar moederschap op dat moment vond. 'En dan was er ook nog het...

Gezonde lunchideeën: avocadoweek

Gezonde lunchideeën: avocadoweek

In het artikel Gezonde lunch heb je kunnen lezen waarom het belangrijk is om een goede lunch en een gezond tussendoortje mee te geven. In de praktijk is dat misschien niet altijd even makkelijk, zeker als je gewend bent aan een paar boterhammen en een appel als...

Lekker experimenteren met verf

Lekker experimenteren met verf

Kinderen zijn meestal erg experimenterend aangelegd, door dit te stimuleren maak je kans dat je kind creatief blijft. Experimenteer dus mee met je kindje! Enkel vingerverven of met een kwastje over het papier is leuk, maar er kan méér met verf. Heb je al eens gedacht...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0