Boodschappen met je kind, hoe dan?

door Nelleke Bos

Je kind met een driftbui in de winkel – een cliché dat niet uit de lucht is komen vallen. Winkelen met je peuter of kleuter kan echt uitdagend zijn. Tegelijkertijd is het ook een mooie manier om je kinderen te leren over eten, waar het vandaan komt, over het huishouden, taakjes, sociale momenten. Je oefent er van alles mee door samen boodschappen te doen. Hoe maak je het behapbaar?

De tips die mij zelf het meest hebben geholpen:

1 Wees uitgerust

Doe alleen boodschappen met je kinderen als jij en zij uitgerust zijn. En toegegeven, je eigen fitheid valt niet altijd te garanderen, maar het is best een legitieme reden om je kinderen bij de buurvrouw te parkeren terwijl jij boodschappen doet. Ook een moe en hangerig kind meenemen is geen handig idee. Ze zijn dan sneller overprikkeld en gaan gewoon dreinen – of erger. Net na een dutje (en een slokje & hapje!) is een fijn moment. En oh ja, doe het niet als je zelf haast hebt.

Echt de moeite waard: Temperamentvolle kinderen (Bronsveld), Luisteren naar kinderen (Gordon), Zelfregulatie bij kinderen (Shanker).

2 Neem een vertrouwde winkel 

Als ik op een onbekende plek kom, kost mij dat veel energie. Ik moet dan de nieuwe omgeving in me opnemen, de route leren kennen, en de spullen die ik tegenkom ‘taxeren’. Voor een kind geldt dat in veel hogere mate, omdat het nog minder referentiekaders heeft opgebouwd. Daarom vind ik het behulpzaam om boodschappen met kinderen bij voorkeur in een vaste winkel te doen. Kinderen zijn sowieso dol op herhaling.

3 Laat je kind iets kiezen

Ik werk met mijn kind het lijstje af en geef daarbij speurtocht-opdrachten. ‘Ik heb tomaten nodig. Zie jij ze ergens?’ Zo wordt het meteen gezellig. Ook mag hij zijn favoriete boodschappen zelf op de toonbank zetten. Dingen kiezen en taakjes hebben maakt het boodschappen doen leuker.

Maak dan niet de fout die ik maakte

Voorspelbaar zijn is in de winkel (overal buitenshuis trouwens) helpend. Als je de ene keer toestaat dat ze snoepjes kiezen bij de kassa, is het de volgende keer een stuk moeilijker om het niet goed te vinden. Een vast keuzemoment is dan fijn. Maar maak dan niet de fout die ik maakte: een croissantje kiezen in de winkel. Voor je het weet verwacht je kind dat het elke keer datzelfde croissantje krijgt, en dat is dan weer wat onhandig.

4 Crisis? Time-in!

Als een kind een scene maakt in de winkel, schuif je irritatie en schaamte opzij, als dat lukt, en maak een time-in. Je kind staat heus niet te schreeuwen om jou dwars te zitten, al heeft het er veel van weg. Hij vertelt een verhaal over teleurstelling of prikkelverwerking. Tijd om stil te staan, te knuffelen en vanuit verbinding verder te gaan. Al klinkt het misschien overdreven, juist zo’n momentje kan lucht geven om weer prima verder te gaan. Het is als het ware een reset. En omdat je kind dat nog niet zelf kan regelen, help jij hem ermee. Zo heb ik geregeld de situatie gehad dat mijn jongste per se dat beruchte croissantje wilde hebben en in de bakkerij neerstortte om zijn punt te maken. Een streng ‘nee’ gaf een escalatie. Maar een dikke knuffel en begrijpend ‘Je wilde echt graag een croissantje hè, maar vandaag kopen we andere dingen’ hielp dan wel.

5 Draagdoek

Heb je geen tijd, geen fut of zin om boodschappen te doen, maar zijn de kinderen nu eenmaal bij je? Als het even past, prop ze in een karretje of draagdoek. Tot een jaar of 4, 5 is dat prima mogeljik en voorkom je loslopend kroost. En zo kun je des te sneller de winkel door.

Lees verder: Temperamentvolle kinderen (Bronsveld), Luisteren naar kinderen (Gordon), Zelfregulatie bij kinderen (Shanker).

Fotografie: Jana Boekholt

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Begrenzen mag! (en móet soms)

Begrenzen mag! (en móet soms)

Wij mensen zitten vol sociale normen. Onze kinderen krijgen een flinke dosis beleefdheid mee. Goed opgevoed! zeggen we dan. Maar een grote mond is soms gewoon nodig. Begrenzen mag en moet.  Bang voor je grens ‘Veel mensen zijn bang om hun grens aan te geven’, vertelt...

‘En wat zeg je dan?’

‘En wat zeg je dan?’

Opvoeden volgens je eigen waarden klinkt zo logisch en helder, maar in de praktijk moet je nog best stevig staan om jouw ideeën door te voeren. Ken je dat? Je komt met je kind bij de kassa. Een ballon / snoepje / koekje* komt richting je dreumes / peuter / kleuter*....

Nieuw is niet nodig

Nieuw is niet nodig

Kinderen kosten geld. Daar kunnen ze zelf niets aan doen. Dat is een feit. Ze groeien snel uit kleding of er komen vlekken en gaten in de kleren. Ze willen iets te spelen hebben, maar alles nieuw kopen is behoorlijk prijzig. Maar… moet het per se nieuw zijn? Of is...

Tips voor omgaan met boze peuters

Tips voor omgaan met boze peuters

'Mama! lukt niet!' jammert Abel (2) en smijt driftig een speelgoedauto door de kamer. Hij krijgt het maar niet voor elkaar om die kleine auto in een nog kleiner duplo-huisje te parkeren. Gefrustreerd, teleurgesteld en boos druipt hij af. Peuterpuber, denk ik bij...

Softe ouder, soft kind? Interview met professor Soenens

Softe ouder, soft kind? Interview met professor Soenens

Kinderen hebben voor een gezonde ontwikkeling drie dingen nodig: autonomie, verbinding en competentie. En vooral geen dwang of druk. Daarvoor vindt de wetenschap steeds meer bewijs. Aldus professor Bart Soenens, ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit Gent. Kaj...

Het is goed zo. Over een onvervulde secundaire kinderwens

Het is goed zo. Over een onvervulde secundaire kinderwens

Dit is een voorpublicatie uit het boek Het is goed zo van Relinde Graaff: een roman over hokjesdenken en een onvervulde secundaire kinderwens. ‘Konden wij nog maar zo naar de wereld kijken. Zo onbevooroordeeld, vol verwondering.’ Ik neem een slok van mijn wijn om de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0