Column: Nooit naar school, of toch wel? 

door Marlies Hanse

De heerlijke Instagram-plaatjes van #wildandfree kinderen die op dinsdagmorgen schelpen zoeken op het strand, het ene na het andere kunstproject afronden en zich ongehinderd door wie of wat dan ook urenlang bezig houden met hun eigen interesses, raken een gevoelige snaar. Op het moment dat ik van andere moeders begrijp dat de scholen in onze buurt in Berlijn nou niet bepaald een doorslaand succes zijn, schieten deze beelden met hernieuwde kracht door mijn hoofd. Avond aan avond lees ik de blogs van homeschooling mama’s uit Amerika, Engeland en Australië. De postbode bezorgt het ene na het andere boek over self-directed learning van deskundigen als Peter Gray en John Holt.

Nooit naar school

Na een paar weken research zijn we het er over eens: onze kinderen gaan nooit naar school. Ze mogen zich in hun eigen tempo ontwikkelen en alle tijd steken in de onderwerpen waar ze enthousiast over zijn. We willen meer van de wereld zien, meer tijd met elkaar doorbrengen en zelf de regie voeren over hoe we ons leven invullen. Leerlingvolgsystemen, toetsen en verplichte schooluren? Liever niet. We dromen over een langzaam leven in Spanje of Portugal, leggen contacten met gelijkgezinde gezinnen en stuiten op alternatieve parttime scholen die onze visie op leren onderschrijven. Ons leven als homeschoolers begint langzaam vorm te krijgen.

Wat is het beste?

Tot we totaal tegen de verwachtingen in een baanaanbod uit Nederland krijgen en besluiten onze Zuid-Europa plannen op te schorten. Opnieuw onderzoeken we onze opties. Thuisonderwijs kan in Nederland, maar we ontdekken al snel dat de kinderen die thuisonderwijs krijgen niet bepaald talrijk aanwezig zijn. Ondertussen heeft Jaïr heeft het maar over één ding: als we verhuizen, wil hij ein-de-lijk naar school. We vragen ons steeds vaker af of we er goed aan doen hem thuis te houden. Natuurlijk, we hebben van alles aan te merken op het schoolsysteem. En ja, we hebben dromen die er net even wat anders uitzien. Maar nu het puntje bij het paaltje komt rijst de vraag: wat is nu, in deze situatie, het beste voor ons kind?

Een plekje

Op het laatste nippertje schrijven we Jaïr in op de plaatselijke dorpsschool. Niets geen speciaal sausje, niks niet nooit naar school. Een heel gewone dertien in een dozijn basisschool. Algauw komt hij thuis met enthousiaste verhalen én vieze broeken. Dat onze nieuwe buurjongens naar dezelfde school gaan, vergroot de feestvreugde. Af en toe vraag ik Jaïr of hij een ochtend thuis wil blijven, maar daar moet hij niets van weten. Ja, soms vind ik het best lastig dat onze vrijheid ingeperkt is door de verplichte schooluren en ik trek heus mijn wenkbrauwen wel eens op bij het één of ander. Misschien komt er ooit nog wel eens een moment dat we kiezen voor een leven zonder school, maar nu ben ik vooral dankbaar dat mijn kind na een pittige verhuizing opnieuw zijn plekje heeft gevonden.

Marlies Hanse werkt als freelance journalist en woont sinds kort weer in Nederland met haar man en twee kinderen (5 & 3). Op Instagram deelt ze graag foto’s over haar leven vol bewustzijn en minimalisme. 

Verder lezen

Free to learn

Gedwongen onderwijs voorbij

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Waarom ik overweeg thuisonderwijs te gaan geven

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De ouder is de deskundige

De ouder is de deskundige

Ik heb het regelmatig gezien in mijn werk: ouders die worstelen met het gedrag van hun kind, soms jarenlang. Ik heb ouders gezien die alles uit de kast haalden om het gedrag van hun kind hanteerbaar te maken. Ik heb ouders gezien die daar uiteindelijk niet in...

Van bewegen leer je meer

Van bewegen leer je meer

Jaren geleden liep ik stage in het speciaal onderwijs. De kleuterjuf aldaar vertelde dat zij de kinderen de eerste weken van het schooljaar zitles gaf. Wat betekende dat de kinderen moesten leren om stil in de kring te kunnen zitten. Veel vierjarigen bleken dat (nog)...

Omgaan met geld: Financiële opvoeding

Omgaan met geld: Financiële opvoeding

Leren omgaan met geld is belangrijk. Het Nibud spreekt daarom van een financiële opvoeding. Hieronder valt niet alleen het leren omgaan met zakgeld, maar ook 'hoe spaar je ergens voor', 'wat is een kasboek en hoe hou je dat bij'? Het begint allemaal bij het geven van...

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

0