Column: Nooit naar school, of toch wel? 

door Marlies Hanse

De heerlijke Instagram-plaatjes van #wildandfree kinderen die op dinsdagmorgen schelpen zoeken op het strand, het ene na het andere kunstproject afronden en zich ongehinderd door wie of wat dan ook urenlang bezig houden met hun eigen interesses, raken een gevoelige snaar. Op het moment dat ik van andere moeders begrijp dat de scholen in onze buurt in Berlijn nou niet bepaald een doorslaand succes zijn, schieten deze beelden met hernieuwde kracht door mijn hoofd. Avond aan avond lees ik de blogs van homeschooling mama’s uit Amerika, Engeland en Australië. De postbode bezorgt het ene na het andere boek over self-directed learning van deskundigen als Peter Gray en John Holt.

Nooit naar school

Na een paar weken research zijn we het er over eens: onze kinderen gaan nooit naar school. Ze mogen zich in hun eigen tempo ontwikkelen en alle tijd steken in de onderwerpen waar ze enthousiast over zijn. We willen meer van de wereld zien, meer tijd met elkaar doorbrengen en zelf de regie voeren over hoe we ons leven invullen. Leerlingvolgsystemen, toetsen en verplichte schooluren? Liever niet. We dromen over een langzaam leven in Spanje of Portugal, leggen contacten met gelijkgezinde gezinnen en stuiten op alternatieve parttime scholen die onze visie op leren onderschrijven. Ons leven als homeschoolers begint langzaam vorm te krijgen.

Wat is het beste?

Tot we totaal tegen de verwachtingen in een baanaanbod uit Nederland krijgen en besluiten onze Zuid-Europa plannen op te schorten. Opnieuw onderzoeken we onze opties. Thuisonderwijs kan in Nederland, maar we ontdekken al snel dat de kinderen die thuisonderwijs krijgen niet bepaald talrijk aanwezig zijn. Ondertussen heeft Jaïr heeft het maar over één ding: als we verhuizen, wil hij ein-de-lijk naar school. We vragen ons steeds vaker af of we er goed aan doen hem thuis te houden. Natuurlijk, we hebben van alles aan te merken op het schoolsysteem. En ja, we hebben dromen die er net even wat anders uitzien. Maar nu het puntje bij het paaltje komt rijst de vraag: wat is nu, in deze situatie, het beste voor ons kind?

Een plekje

Op het laatste nippertje schrijven we Jaïr in op de plaatselijke dorpsschool. Niets geen speciaal sausje, niks niet nooit naar school. Een heel gewone dertien in een dozijn basisschool. Algauw komt hij thuis met enthousiaste verhalen én vieze broeken. Dat onze nieuwe buurjongens naar dezelfde school gaan, vergroot de feestvreugde. Af en toe vraag ik Jaïr of hij een ochtend thuis wil blijven, maar daar moet hij niets van weten. Ja, soms vind ik het best lastig dat onze vrijheid ingeperkt is door de verplichte schooluren en ik trek heus mijn wenkbrauwen wel eens op bij het één of ander. Misschien komt er ooit nog wel eens een moment dat we kiezen voor een leven zonder school, maar nu ben ik vooral dankbaar dat mijn kind na een pittige verhuizing opnieuw zijn plekje heeft gevonden.

Marlies Hanse werkt als freelance journalist en woont sinds kort weer in Nederland met haar man en twee kinderen (5 & 3). Op Instagram deelt ze graag foto’s over haar leven vol bewustzijn en minimalisme. 

Verder lezen

Free to learn

Gedwongen onderwijs voorbij

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Waarom ik overweeg thuisonderwijs te gaan geven

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren als ontdekkingsreis of als verplichte afvinklijst?

Leren doen we aan de lopende band. Groot en klein. Kinderen hebben een heleboel te leren. Ze zijn immers pas kortgeleden begonnen aan het leven. Wij weten al veel meer. In elk geval als het kennis en levenservaring betreft. Om kinderen het nodige bij te brengen, gaan...

De ouder is de deskundige

De ouder is de deskundige

Ik heb het regelmatig gezien in mijn werk: ouders die worstelen met het gedrag van hun kind, soms jarenlang. Ik heb ouders gezien die alles uit de kast haalden om het gedrag van hun kind hanteerbaar te maken. Ik heb ouders gezien die daar uiteindelijk niet in...

Voel je vrij met een groeimindset

Voel je vrij met een groeimindset

'Als je een vaste (fixed) mindset hebt, dan denk je dat je iets wel of niet kunt. Je vertelt jezelf dat je dingen niet kunt, dat de stof saai is en dat je er niet eens aan hoeft te beginnen. Herken je het? Het kan ook zijn dat je dit alleen op een bepaald gebied hebt....

Waarom naar school? Leren doe je van het leven

Waarom naar school? Leren doe je van het leven

Hoe meer en hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer ik ons schoolsysteem vind. Hebben we school überhaupt wel nodig? Leren doe je toch door te leven? Op sommige plekken in de wereld gaan kinderen niet naar school. Dat vinden wij soms zielig. Dan worden er projecten...

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Confronterend, inspirerend en pijnlijk herkenbaar. Het lezen van Peter Hartkamps boek ‘Het gedwongen onderwijs voorbij’ is de vinger op de zere plek. Om te kunnen begrijpen waarom Hartkamp spreekt over gedwongen onderwijs, hoe het tot stand kwam en in stand gehouden...

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Van ‘ik kan het niet’ naar groeimindset

Hoe komt het dat het ene kind zich graag vastbijt in iets nieuws en het andere kind nieuwe dingen leren vermijdt ('Ik kan het toch niet')? Veel is terug te leiden tot de vaste mindset. Wat is het? En hoe ga je van een vaste mindset naar een groeimindset? Als je een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0