Column: Nooit naar school, of toch wel? 

door Marlies Hanse

De heerlijke Instagram-plaatjes van #wildandfree kinderen die op dinsdagmorgen schelpen zoeken op het strand, het ene na het andere kunstproject afronden en zich ongehinderd door wie of wat dan ook urenlang bezig houden met hun eigen interesses, raken een gevoelige snaar. Op het moment dat ik van andere moeders begrijp dat de scholen in onze buurt in Berlijn nou niet bepaald een doorslaand succes zijn, schieten deze beelden met hernieuwde kracht door mijn hoofd. Avond aan avond lees ik de blogs van homeschooling mama’s uit Amerika, Engeland en Australië. De postbode bezorgt het ene na het andere boek over self-directed learning van deskundigen als Peter Gray en John Holt.

Nooit naar school

Na een paar weken research zijn we het er over eens: onze kinderen gaan nooit naar school. Ze mogen zich in hun eigen tempo ontwikkelen en alle tijd steken in de onderwerpen waar ze enthousiast over zijn. We willen meer van de wereld zien, meer tijd met elkaar doorbrengen en zelf de regie voeren over hoe we ons leven invullen. Leerlingvolgsystemen, toetsen en verplichte schooluren? Liever niet. We dromen over een langzaam leven in Spanje of Portugal, leggen contacten met gelijkgezinde gezinnen en stuiten op alternatieve parttime scholen die onze visie op leren onderschrijven. Ons leven als homeschoolers begint langzaam vorm te krijgen.

Wat is het beste?

Tot we totaal tegen de verwachtingen in een baanaanbod uit Nederland krijgen en besluiten onze Zuid-Europa plannen op te schorten. Opnieuw onderzoeken we onze opties. Thuisonderwijs kan in Nederland, maar we ontdekken al snel dat de kinderen die thuisonderwijs krijgen niet bepaald talrijk aanwezig zijn. Ondertussen heeft Jaïr heeft het maar over één ding: als we verhuizen, wil hij ein-de-lijk naar school. We vragen ons steeds vaker af of we er goed aan doen hem thuis te houden. Natuurlijk, we hebben van alles aan te merken op het schoolsysteem. En ja, we hebben dromen die er net even wat anders uitzien. Maar nu het puntje bij het paaltje komt rijst de vraag: wat is nu, in deze situatie, het beste voor ons kind?

Een plekje

Op het laatste nippertje schrijven we Jaïr in op de plaatselijke dorpsschool. Niets geen speciaal sausje, niks niet nooit naar school. Een heel gewone dertien in een dozijn basisschool. Algauw komt hij thuis met enthousiaste verhalen én vieze broeken. Dat onze nieuwe buurjongens naar dezelfde school gaan, vergroot de feestvreugde. Af en toe vraag ik Jaïr of hij een ochtend thuis wil blijven, maar daar moet hij niets van weten. Ja, soms vind ik het best lastig dat onze vrijheid ingeperkt is door de verplichte schooluren en ik trek heus mijn wenkbrauwen wel eens op bij het één of ander. Misschien komt er ooit nog wel eens een moment dat we kiezen voor een leven zonder school, maar nu ben ik vooral dankbaar dat mijn kind na een pittige verhuizing opnieuw zijn plekje heeft gevonden.

Marlies Hanse werkt als freelance journalist en woont sinds kort weer in Nederland met haar man en twee kinderen (5 & 3). Op Instagram deelt ze graag foto’s over haar leven vol bewustzijn en minimalisme. 

Verder lezen

Free to learn

Gedwongen onderwijs voorbij

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Waarom ik overweeg thuisonderwijs te gaan geven

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Een school kiezen? Let op deze 6 criteria

Een school kiezen? Let op deze 6 criteria

Als je een school kiest (en als je wilt dat je kind een vrij mens blijft) is dat een grote beslissing. Behalve de onderwijsmethode, grootte en afstand zijn er nog andere aandachtspunten waar je op kunt letten. Dingen waar je misschien niet direct bij stilstaat wanneer...

Zomervakantie, 6 weken vrijaf, júist als je dyslexie hebt

Zomervakantie, 6 weken vrijaf, júist als je dyslexie hebt

Stel:  je bent een kind en je hebt dyslexie. Iedereen om jou heen helpt jou om het makkelijker voor je te maken. Op school ondersteunen ze je door het geven van extra uitleg, je volgt een dyslexie-begeleidingstraject (elke week 50 minuten lezen met een dyslexiecoach)...

Plofklassen: het onderwijs als intensieve menshouderij

Plofklassen: het onderwijs als intensieve menshouderij

Leerkracht Julia Steenwegen, basisschoolleerkracht, schrijft in een confronterend stuk in het NRC dat zij voor een klas staat van 33 kinderen. Dat is niet het gemiddelde van 23 leerlingen waar staatssecretaris Dekker het steeds over heeft. ‘Want, meneer Dekker’, zo...

Hoe kies je een basisschool?

Eens moet het toch gebeuren; het kiezen van een school voor je kind. Waar dat in een grote stad bij wijze van spreken voor de geboorte moet gebeuren, ligt landelijk gezien de leeftijd voor het inschrijven rond het derde jaar, afhankelijk van de populariteit van een...

De juf heeft het niet gedaan; jongens hebben vaderhonger

Dertig jaar geleden bestonden ze nog. Meesters. Ik had in de vijfde en zesde klas van de lagere school een meester. En in de derde zat er ook nog eentje. Op de basisschool – waar mijn kinderen nu naar toe gaan – werken maar twee mannen: de directeur en de conciërge....

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0