Column: Nooit naar school, of toch wel? 

door Marlies Hanse

De heerlijke Instagram-plaatjes van #wildandfree kinderen die op dinsdagmorgen schelpen zoeken op het strand, het ene na het andere kunstproject afronden en zich ongehinderd door wie of wat dan ook urenlang bezig houden met hun eigen interesses, raken een gevoelige snaar. Op het moment dat ik van andere moeders begrijp dat de scholen in onze buurt in Berlijn nou niet bepaald een doorslaand succes zijn, schieten deze beelden met hernieuwde kracht door mijn hoofd. Avond aan avond lees ik de blogs van homeschooling mama’s uit Amerika, Engeland en Australië. De postbode bezorgt het ene na het andere boek over self-directed learning van deskundigen als Peter Gray en John Holt.

Nooit naar school

Na een paar weken research zijn we het er over eens: onze kinderen gaan nooit naar school. Ze mogen zich in hun eigen tempo ontwikkelen en alle tijd steken in de onderwerpen waar ze enthousiast over zijn. We willen meer van de wereld zien, meer tijd met elkaar doorbrengen en zelf de regie voeren over hoe we ons leven invullen. Leerlingvolgsystemen, toetsen en verplichte schooluren? Liever niet. We dromen over een langzaam leven in Spanje of Portugal, leggen contacten met gelijkgezinde gezinnen en stuiten op alternatieve parttime scholen die onze visie op leren onderschrijven. Ons leven als homeschoolers begint langzaam vorm te krijgen.

Wat is het beste?

Tot we totaal tegen de verwachtingen in een baanaanbod uit Nederland krijgen en besluiten onze Zuid-Europa plannen op te schorten. Opnieuw onderzoeken we onze opties. Thuisonderwijs kan in Nederland, maar we ontdekken al snel dat de kinderen die thuisonderwijs krijgen niet bepaald talrijk aanwezig zijn. Ondertussen heeft Jaïr heeft het maar over één ding: als we verhuizen, wil hij ein-de-lijk naar school. We vragen ons steeds vaker af of we er goed aan doen hem thuis te houden. Natuurlijk, we hebben van alles aan te merken op het schoolsysteem. En ja, we hebben dromen die er net even wat anders uitzien. Maar nu het puntje bij het paaltje komt rijst de vraag: wat is nu, in deze situatie, het beste voor ons kind?

Een plekje

Op het laatste nippertje schrijven we Jaïr in op de plaatselijke dorpsschool. Niets geen speciaal sausje, niks niet nooit naar school. Een heel gewone dertien in een dozijn basisschool. Algauw komt hij thuis met enthousiaste verhalen én vieze broeken. Dat onze nieuwe buurjongens naar dezelfde school gaan, vergroot de feestvreugde. Af en toe vraag ik Jaïr of hij een ochtend thuis wil blijven, maar daar moet hij niets van weten. Ja, soms vind ik het best lastig dat onze vrijheid ingeperkt is door de verplichte schooluren en ik trek heus mijn wenkbrauwen wel eens op bij het één of ander. Misschien komt er ooit nog wel eens een moment dat we kiezen voor een leven zonder school, maar nu ben ik vooral dankbaar dat mijn kind na een pittige verhuizing opnieuw zijn plekje heeft gevonden.

Marlies Hanse werkt als freelance journalist en woont sinds kort weer in Nederland met haar man en twee kinderen (5 & 3). Op Instagram deelt ze graag foto’s over haar leven vol bewustzijn en minimalisme. 

Verder lezen

Free to learn

Gedwongen onderwijs voorbij

Recensie: Het gedwongen onderwijs voorbij

Waarom ik overweeg thuisonderwijs te gaan geven

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Omgaan met geld: Financiële opvoeding

Omgaan met geld: Financiële opvoeding

Leren omgaan met geld is belangrijk. Het Nibud spreekt daarom van een financiële opvoeding. Hieronder valt niet alleen het leren omgaan met zakgeld, maar ook 'hoe spaar je ergens voor', 'wat is een kasboek en hoe hou je dat bij'? Het begint allemaal bij het geven van...

Jongens hebben meesters nodig, meer dan meisjes

Jongens hebben meesters nodig, meer dan meisjes

'Jongens steeds slechter in eindtoets van basisschool' kopte het AD vorige week. Hoewel dit volgens onderzoek waar is, vind ik de kop wat ongelukkig gekozen. Het suggereert namelijk dat de schuld bij de jongens zelf ligt. Maar wanneer het met groepen kinderen niet...

Pesten is een groepsprobleem

Pesten is een groepsprobleem

‘Ze moeten de pesters harder aanpakken’. Pesten is een groot probleem en komt op de meeste scholen en BSO’s veelvuldig voor. Liv den Duyn ging voor Kiind Magazine naar een workshop Apemanagement en ik volgde de cursus Vreedzame BSO (afgeleid van Vreedzame school). Aan...

Zomervakantie, 6 weken vrijaf, júist als je dyslexie hebt

Zomervakantie, 6 weken vrijaf, júist als je dyslexie hebt

Stel:  je bent een kind en je hebt dyslexie. Iedereen om jou heen helpt jou om het makkelijker voor je te maken. Op school ondersteunen ze je door het geven van extra uitleg, je volgt een dyslexie-begeleidingstraject (elke week 50 minuten lezen met een dyslexiecoach)...

Tips van een thuisonderwijzer

Tips van een thuisonderwijzer

De komende drie weken zijn alle ouders een beetje thuisonderwijsouders. Ook voor ouders die al thuisonderwijs geven, zoals wij, is het een vreemde tijd zonder clubjes, cursussen en workshops. Misschien valt het je niet per se zwaar en vind je het leuk om er meer uit...

Zinnig knutselen: thuis en op school

Zinnig knutselen: thuis en op school

De knutselwerkjes van school zijn verplaatst naar thuis. Ik betrap mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zeg: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit, en dat terwijl ik...

0