Column: Tweeling tjokvol eigenheid

door Tirza van Schie

Toen ik zwanger was van de tweeling, daalde degene die links lag als eerste in en ik noemde haar Lisa. Toen al voelde ik de behoefte ze apart te noemen en te volgen of de ene baby verschoof of de andere. Wat er in mijn buik gebeurde was een onoverzichtelijke bedoening, maar ik verbeeldde me meestal dat ik het goed had, dat ik het wíst. Na het indalen werd het eenvoudiger: Lisa lag onder en bleef daar. ’s Ochtends voelde ik onder aan mijn buik en aaide Lisa zachtjes, om daarna met mijn hand omhoog te gaan en te zoeken naar Anna. Anna lag bovenin en in stuit, dat wist ik.

Handig: Het grote tweelingenboek

Vechten om de ruimte

Waar ik in het begin nog grappige echo’s kreeg, waarbij de een op de voet van de ander sabbelde, werd het aan het eind minder harmonieus. Tweelingen vechten vaak in de buik om ruimte en dat idee was wennen. Tijdens mijn eerdere zwangerschap was ik altijd blij geweest voor mijn ongeboren kind dat hij zo’n rustig, veilig coconnetje had. Ditmaal echter hoopte ik maar dat het goed ging met Lisa, vooral na het indalen. Je zal tijdens de laatste maand een stevig trappelend zusje boven je hebben… 

Eigenheid

Nog steeds denk ik het soms aan Lisa te zien. Ze kwam kleiner dan haar zusje ter wereld en heeft soms iets breekbaars over zich. Vanochtend viel mijn oog op een poppenvoetje met daarop de naam van de bijbehorende poppenmoeder. Het ontroerde me. De twee poppen die ze hebben zijn identiek, dus schreven we er met een merkstift hun naam op. De poppenvoetjes herinneren me aan de eerder trappelende voetjes in mijn buik. Daar stond geen naam onder; onhandig voor de verpleegsters die ze vaak door elkaar haalden toen ze eenmaal geboren waren.

Ik heb soms twijfels of ik ze wel of niet bij elkaar in de klas had moeten laten, of ik hun tweeling-zijn meer had moeten benadrukken, maar bij het zien van de pop wist ik dat het zo prima is. De anonimiteit waarin een persoonlijkheid lijkt te verdwijnen als mensen niet weten wie je bent, het idee dat Lisa dan misschien altijd een afschaduwing was geweest van haar grotere, trappelende zus, het feit dat ze zich nu zo zelfstandig ontwikkelt tot het unieke individu dat ze is, speelt allemaal mee en maakt me apetrots. Niemand hoeft onder haar voeten te kijken of er ergens een naam staat. Lisa ís!

Ervaringsverhaal: Thuis bevallen met een stuit

4 keer wat je wil weten over een stuitbevalling

Tirza – Lentezoet – van Schie schrijft de liefste versjes en houdt ook nog eens een heleboel van haar gezin. Deze column schreef Tirza voor KiiND op papier. Nu te koop! Lees dit en veel meer lekker offline.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De kracht van herhaling

De kracht van herhaling

'Herhaling is de moeder van de didactiek', stelde mijn docent Jeugdliteratuur elk college opnieuw. Geeuwend hoorde ik hem dan aan, om dat zinnetje vervolgens nooit meer te vergeten. Dankzij de kracht van herhaling is deze ene wijsheid in mij verankerd, zoals ook de...

Hoogbegaafde kinderen versnellen niet

Hoogbegaafde kinderen denken en leren sneller. Ze hebben een beter geheugen dan gemiddeld intelligente kinderen. Daarnaast kunnen ze onder andere heel goed de bestaande kennis met nieuwe kennis combineren en originele oplossingen bedenken. Een hoogbegaafde leerling...

Hoe leert je baby praten?

Hoe leert je baby praten?

Hoera! Je kind zegt zijn eerste woordje! De brabbelfase is voorbij. Wat kun je trots zijn als je dreumes ´papa´ of ´mama´ zegt. Een belangrijke mijlpaal is bereikt. In dit artikel zal ik vertellen hoe de taalontwikkeling verloopt bij kinderen tussen de 1 en 2,5 jaar....

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

Wat kun je leren van kindertekeningen?

Wat kun je leren van kindertekeningen?

De overeenkomsten tussen de tekeningen van mijn jongste zoon en die van mijn oudste zoon op dezelfde leeftijd zijn geen toeval. Kinderen blijken een universele ‘taal’ te hebben waar het beeldende expressie betreft. Een taal die landsgrenzen, culturen en tijdsbestek...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0