Digitaal opvoeden: over internet de baas blijven

door Gastauteur

Als vader sta ik onder constante ‘surveillance’. Met jongens van 8, 6 en 2 is er altijd wel iemand nieuwsgierig naar wat ik uitvreet.

De uitgebreidheid van het antwoord is vaak omgekeerd evenredig met de leeftijd van de vrager. Van: ‘Ik maak de borden en de kopjes schoon zodat we er straks weer van kunnen eten,’ naar: ‘Ik doe de afwas,’ tot: ‘Dat zie je toch?’.

Daantje de wereldkampioen

Roald Dahl schrijft in Daantje de Wereldkampioen over de vader van Daantje die hem steeds alles zelf laat proberen en tegelijk klaar staat als hij hulp nodig heeft. Ik ben zelf snel geneigd om het ‘wel even te doen‘. Zo’n vader als die van Daantje lijkt mij eigenlijk leuker dus probeer ik de gedachte aan die houding steeds bij me te houden.

‘Papa, wat doe je?’

‘Wil jij het proberen?’

Wanneer is m’n kind eigenlijk klaar om te solderen?

Meestal zijn het hele gewone dingen. Tafel dekken, spijker in de muur, stofzuigen, band plakken. Prima te leren door goed te kijken hoe iemand anders het doet. En dan zelf doen. Maar wanneer is m’n kind eigenlijk klaar om te solderen? Als hij een pen netjes vast kan houden? Of toch wachten tot hij zich een paar keer aan iets minder heets heeft verbrand? Nog gevaarlijker? Des te interessanter: hout hakken, ijzer flexen, grasmaaierbladen slijpen…

Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat de vader van Daantje hem als kleuter de haakse slijper in de handen drukte en erbij ging staan kijken. Klaar om te helpen als het nodig was. Hij moet een hoop zelfbeheersing hebben gehad. Een heleboel vertrouwen ook.

Een angstige meester maakt het leren niet makkelijker. Gezond verstand zegt me dat mijn kind van 8 nog niet klaar is om een apparaat te hanteren waarmee hij gemakkelijk zijn eigen been kan afjensen. Of is dat slechts mijn angst? Ik probeer me te herinneren of onze EHBO-koffer goed gevuld is…

Digitale tijdperk

Soms is het lastig om te leren door de kunst af te kijken.

‘Papa, wat doe je?’

‘Ik sta voorovergebogen naar het zwarte stuk lichtgevend glas in mijn hand te kijken.’

‘Maar, wat doe je echt?’

‘Ik probeer uit te vinden of een decoupeerzaag geschikt is voor mensen onder de 9.’

Bij een smartphone is ‘leren door goed kijken en dan zelf doen’ niet van toepassing. Kijk maar eens goed naar de mensen op een gemiddeld treinperron. Iets geleerd?

Om er wat van te leren, moet je zien wat er op het scherm gebeurt. Dat gaat best lastig; klein scherm, vingergepriegel. Dus ik geef een uitgebreid antwoord.

‘Ik kijk even naar het weerbericht of het droog blijft zodat we vanavond misschien fikkie kunnen stoken.’

‘Hoi! Fikkie stoken! Mag ik helpen met hout hakken?’

Ik hoop dat ze zo zien dat internet echt retehandig kan zijn als jij maar zelf de baas blijft

Samen zijn

Zo min mogelijk beeldscherm gebruiken als mijn kinderen erbij zijn. Dat heb ik me voorgenomen. Als ik mijn telefoon pak, moeten zij kunnen begrijpen wat ik ermee doe. Anders ben ik ‘weg’ zonder dat ze snappen waarom. Ik hoop dat ze zo zien dat internet echt retehandig en leuk kan zijn als jij maar zelf de baas blijft. Net zoals bij vuur trouwens. Ik leg snel m’n smartphone weg en concentreer me weer op samenzijn.

‘Als je belooft heel goed op te passen mag jij de aanmaakhoutjes hakken.’

‘Yeeeeaaah!’

Dan download ik straks even de EHBO app…

Even offline? Staar dan naar onze eigenste bloemenposter

Lees ook: Achter het scherm weg

Maarten Wolzak is online ondernemer en uitvinder, gek op ideeën en dingen maken, verdeeld door de magie- en de dreiging van digitaal. 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Rituelen om de dag mooi mee af te sluiten

Rituelen om de dag mooi mee af te sluiten

Terugkerende strijd over de dagelijkse afspraken in huis kennen we allemaal wel. Je kinderen luisteren vaker niet dan wel. Hoe maak je zulke kleine maar oh zo irritante momenten nou fijn? Waar kinderen doorgaans een hekel aan hebben, is de grens over moeten van iets...

Krijg jij genoeg vitamine D in de winter?

Krijg jij genoeg vitamine D in de winter?

De dagen worden korter en de wind neemt stevig toe. De herfst en winter schreeuwen om warme chocolademelk met een dekentje op de bank. Natuurlijk neem je je kinderen ook heus naar buiten. Soms. Maar als ze dan buiten zijn, maken ze dan eigenlijk nog wel genoeg...

Opvoedvisie: waarom je van je regels mag afwijken

Opvoedvisie: waarom je van je regels mag afwijken

Je opvoedvisie staat als een huis. Je hebt het allemaal zo goed bedacht: hoe je het aan gaat pakken als je kind er straks is. Maar dan is je kind er eenmaal en gaan ook andere mensen zich met je kind bemoeien. Dan loopt er wel eens iets anders dan hoe je het zou...

Column: Aanrommelen is leren

Column: Aanrommelen is leren

Pfff. Afgelopen week had ik het idee dat ik ‘maar wat aanrommelde’. Als mens, vader en partner. Ik was druk met van alles tegelijk: maken en regelen van zaken voor onze nieuwe camperbus, zestien dingen door elkaar voor mijn werk (lijstjes maken en dan andere dingen...

Opstaan! Rituelen in de ochtend

Opstaan! Rituelen in de ochtend

Opstaan! Het valt niet altijd mee. Waar kinderen doorgaans een hekel aan hebben, is de grens over moeten van iets ouds en vertrouwds naar iets nieuws. Dit kan van alles zijn: stoppen met spelen om aan tafel te gaan, van binnen naar buiten gaan, naar bed gaan of juist...

Column: Loslaten

Column: Loslaten

Wanneer je binnen een relatie een kind opvoedt, zijn er vaak verschillen in opvoeding te merken. Er zijn altijd kleine dingen die je zelf anders zou doen. Nog los van de man-vrouw verschillen, die sowieso aanwezig zijn.Zoonlief is zes jaar oud. Een erg...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0