Drukke kinderen – met en zonder de diagnose ADHD – kunnen een behoorlijke test zijn voor hun ouders. Alle kinderen zijn gebaat bij veel liefde en begrip krijgen. Maar wat doe je als je het écht even niet meer weet? Hoe voorkom je escalatie? Hieronder een zestal tips met uitleg.
Bekijk de wereld vanuit het kind
Hoe zou jij het vinden als niet je kind, maar jij in een wereld leefde waarin de meeste mensen heel traag waren? Ze bewegen tergend langzaam en aan hun gepraat komt ook maar geen einde. Daarnaast wordt jou steeds verzocht om je tempo aan hen aan te passen, dus: stilzitten, zinnen afmaken, anderen uit laten praten. Je zou het uit willen schreeuwen: ‘Schiet nu eens op!’
Je werkelijk inleven in het drukke kind, biedt al een heel nieuw perspectief.
Creëer een eigen ruimte
Creëer een eigen plek in of rondom huis voor jezelf. Liefst een ruimte die je af kunt sluiten en waar je een bord op de deur kunt hangen dat aangeeft of anderen er welkom zijn. Dit is jouw plek om te doen wat je wilt, even weg te zijn van alle drukte en om op te laden.
Ga naar een bouwmarkt
In iedere bouwmarkt zijn ze te koop: de welbekende blauwe hoofdtelefoons. Haal er één voor jezelf in huis. Niet om ‘m demonstratief op je hoofd te planten, als de irritatiegrens al lang is bereikt. Nee, om ‘m op zetten als je voelt dat je ruimte voor je kind niet heel groot meer is en het niet mogelijk is om naar een afzonderlijke ruimte te gaan. Andere vorm van gehoorbescherming, zoals oordopjes werken natuurlijk ook.
Goed, we zijn op de helft van de tips. Begint er iets te dagen? Ze gaan tot nu toe enkel alleen over jou als ouder. Ze zijn erop gericht om bij jou een gedragsverandering teweeg te brengen in plaats van bij je kind. In de meeste situaties kan de vraag ‘Hoe ga je om met drukke kinderen?’ beter vervangen worden door: ‘Hoe ga je om met jezelf?’ Omdat jij meestal degene bent die er last van heeft. Of het ‘drukke’ kind hinder ondervindt, is maar zeer de vraag. Zelfs als je er heel zeker van bent dat het kind daadwerkelijk onrust ervaart, is dit nog jouw perceptie, jouw werkelijkheid. Toch kan het zijn dat je iets van een ‘druk’ kind gedaan wilt krijgen. Dat je wilt dat dingen anders gaan dan dat ze gaan. Daarvoor zijn de drie andere tips.
Loop als je wilt praten
Als je iets wilt bespreken dat is voorgevallen, of iets dat je in de toekomst graag anders wilt, ga dan samen wat doen. Maak een wandeling, ga schommelen, zwemmen. Het maakt niet uit wat precies, als het maar lichamelijke activiteit vraagt. Ook het kind iets in de handen geven waar hij mee kan spelen, helpt al. Voor kinderen met ADHD geldt dat zij zich beter kunnen concentreren op een gesprek als ze in beweging zijn en voor iedereen geldt dat je welwillender bent wanneer iemand laat merken dat hij rekening wil houden met jouw voorkeuren.
Raak aan en masseer
Deze tip komt zowel voort uit ervaring met zowel ouders en kinderen binnen onze praktijk, als met mijn partner met ADHD – ik heb er nooit iets over teruggevonden in boeken. Maar hij werkt zo goed dat ik je hem niet wil onthouden. Zelfs de grootste druktemaker wordt rustig van lichamelijk contact. Dus: kriebel, aai, masseer!
Blijf bij jezelf
Praat vanuit jezelf. Zeg niet: ‘Je bent druk,’ maar wel: ‘Ik vind je nu erg beweeglijk en daar heb ik last van, zou je even kunnen gaan zitten?’ Of: ‘Ik vind dat je nu veel geluid maakt en daar word ik onrustig van, wil je even je mond houden?’ Geef dus aan wat jij ervaart en wat je graag anders wilt. Zo voelt het kind zich niet aangevallen en zal hij meer geneigd zijn om rekening te houden met jou. Liefde werkt veel sterker dan angst, aldus psycholoog Oliver James in zijn boek ‘Van je ouders moet je het hebben’.
Een kind als druk bestempelen is niets anders dan een verschil in tempo constateren. De vraag is hoe je dit verschil overbrugt op momenten dat het nodig is. Wellicht ontdek je met deze bril op ook menig moment dat iedereen in z’n eigen tempo en op z’n eigen manier dat kan doen waar ie goed in is.
Anne van Hees is onderwijskundige en begeleidt mensen met ADHD
Meer lezen?
Van je ouders moet je het hebben | Oliver James | ISBN 9789055944699
https://kiind.nl/article574/
https://kiind.nl/relatie-voeding-adhd