Elf dingen die je helpen met kindertekeningen begrijpen

door Drees Koren

Wat betekenen al die krassen en figuurtjes op de tekening van je (kleine) kind nu precies? Speltherapeut Eveline Ruitenberg weet het en deelt elf hints met jou. 

1. Lijnen

Kijk niet alleen naar wat er getekend is, maar ook hoe. Je kunt waarschijnlijk aan de lijnen op de tekening wel zien of je kind gespannen of ontspannen was, en of hij met aandacht heeft getekend of misschien emotioneel was. 

2. Eivorm

Een eivorm gaat over je veilig voelen bij de ander. Wordt vaak gemaakt door hele jonge kinderen, van een jaar of anderhalf.

Verdiep je ook viaTheresa Foks-Appelman | Kinderen geven tekens

3. Cirkel

De cirkel gaat juist over veilig voelen bij jezelf. Dit zie je veel rond de ontwikkeling van de eigen ik, van driejarigen. Maar ook als je op latere leeftijd weer meer cirkels gaat gebruiken, kan dat betekenen dat je meer behoefte aan eigenheid hebt.

4. Kruis

Als iemand veel kruizen tekent, zegt dat iets over de autonomie. Over zich afzetten en over (eigen) keuzes maken. 

5. Regenboog

In periodes waarin een kind veel veranderingen doormaakt (verhuizing, school, scheiding) zie je vaak regenbogen terugkomen in tekeningen.

6. Hartjes

‘Ik vind jou lief, vind jij mij ook nog lief?’ Dat zegt een hartje op een tekening. Als je die van je kind krijgt, is het soms een goedmaak-tekening.

7. Handen

Handen zeggen iets over de manier van communiceren. Zwaaiende handen in de lucht roepen: ‘hallo, hier ben ik’ en horen bij een kind dat graag gezien wil worden. Onzekere kinderen tekenen vaak nauwelijks handen of tekenen die dicht tegen het lichaam. 

8. Bomen

In het begin gaat de meeste aandacht naar de stam van de boom: de groei. Dat is dan ook waar de kinderen dan het meest mee bezig zijn. Kijk ook eens of de boom een basis heeft. Wortels zeggen iets over de basis en het vermogen om voeding op te nemen. De takken gaan juist over communicatie, en over het vermogen om uit te reiken naar de omgeving. En vruchten duiden op ontwikkeling, op vrucht afwerpen. 

9. Positie

Het midden van het papier staat centraal. Kinderen tekenen daar vaak wat voor hen belangrijk is. Meestal tekenen hele jonge kinderen daar zichzelf, en later kan dat ook de kat zijn, of een (pasgeboren) zusje. De linkerkant van het vel correspondeert met het verleden en de rechterkant met de toekomst. 

10. Kleur

Elke kleur heeft een energetische trilling. Rood is vol passie, maar kan ook een signaalkleur zijn. Roze is zacht zoals in de baarmoeder. Koele kleuren, zoals blauw, spreken meer het cognitief vermogen van kinderen aan. 

11. Zwart

Volgens Eveline maken veel ouders zich zorgen over hun kind dat veel zwart gebruikt. Ontspan maar, de kleur zwart heeft onder meer te maken met kracht, jezelf duidelijk durven neerzetten, opstandig voelen. En kleine kinderen hechten ook simpelweg nog niet zo veel waarde aan kleurnuances en voor hen steekt de kleur zwart ook sterk af waardoor hun creatie goed kunnen zien. 

Meer lezen:

Eveline Ruitenberg schrijft nog veel meer over kindertekeningen.

Theresa Foks-Appelman | Kinderen geven tekens

Fotografie: Jana Boekholt

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: puppy met de baard in de keel

Column: puppy met de baard in de keel

Sven is veertien en heeft de baard in de keel. Daardoor klínkt het alsof je met een veertigjarige houthakker praat. In het echt is hij een uit de kluiten gewassen pup. Hij noemt me al jaren moesje, maar nu hij zoveel langer is dan ik ben én een zware bromstem heeft,...

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Als ouder wil je het liefst dat je kind er 'gewoon bij hoort', dat het vriendjes en vriendinnetjes heeft, en vooral: niet gepest wordt. Maar wat kun je doen? Wat is raar? Er zijn ontzettend veel manieren waarop een kind in de klas of buurt “raar” gevonden wordt: als...

Kinderen als serieuze gesprekspartners: zo deed Korczak dat

Kinderen als serieuze gesprekspartners: zo deed Korczak dat

De Poolse kinderarts Janusz Korczak (1878-1942) leidde begin 20e eeuw een weeshuis in Warschau. Hij ontwikkelde een methode waarin wederzijds respect de basis was, nadat hij gemerkt had dat straffen en een autoritaire houding weinig effect hadden. Korczak...

Speelgoed-obesitas

Speelgoed-obesitas

Wat wil je hebben?, vraagt Astrid aan haar zoon Kas die bijna jarig is. Ik weet niet meer wat ik je moet geven. Auto’s heb je al, de i-pad doet het nog, een extra fiets heb je niet nodig en de nieuwste skateboard staat ongebruikt in de garage, verzucht Astrid....

Laat je kind wortelen

Laat je kind wortelen

Wat is wortelen? En hoe kunnen we onze kinderen helpen te wortelen, zodat ze uiteindelijk de vleugels krijgen om te kunnen vliegen? Journalist Drees Koren vroeg het aan schrijfster Christine Pannebakker. Wortelen is een werkwoord. Ik wortel, jij wortelt, hij...

Kinderen leren ook door te lanterfanten

Kinderen leren ook door te lanterfanten

Vandaag de stad in, morgen naar het bos. En als je thuis blijft, voelt het alsof je je kind iets onthoudt. Nergens voor nodig. Kinderen leren juist ook van niets doen. Geef mij maar een todo-list tjokvol Dolce far niente, en dan zien we wel wat er dan spontaan uit de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0