Elf dingen die je helpen met kindertekeningen begrijpen

door Drees Koren

Wat betekenen al die krassen en figuurtjes op de tekening van je (kleine) kind nu precies? Speltherapeut Eveline Ruitenberg weet het en deelt elf hints met jou. 

1. Lijnen

Kijk niet alleen naar wat er getekend is, maar ook hoe. Je kunt waarschijnlijk aan de lijnen op de tekening wel zien of je kind gespannen of ontspannen was, en of hij met aandacht heeft getekend of misschien emotioneel was. 

2. Eivorm

Een eivorm gaat over je veilig voelen bij de ander. Wordt vaak gemaakt door hele jonge kinderen, van een jaar of anderhalf.

Verdiep je ook viaTheresa Foks-Appelman | Kinderen geven tekens

3. Cirkel

De cirkel gaat juist over veilig voelen bij jezelf. Dit zie je veel rond de ontwikkeling van de eigen ik, van driejarigen. Maar ook als je op latere leeftijd weer meer cirkels gaat gebruiken, kan dat betekenen dat je meer behoefte aan eigenheid hebt.

4. Kruis

Als iemand veel kruizen tekent, zegt dat iets over de autonomie. Over zich afzetten en over (eigen) keuzes maken. 

5. Regenboog

In periodes waarin een kind veel veranderingen doormaakt (verhuizing, school, scheiding) zie je vaak regenbogen terugkomen in tekeningen.

6. Hartjes

‘Ik vind jou lief, vind jij mij ook nog lief?’ Dat zegt een hartje op een tekening. Als je die van je kind krijgt, is het soms een goedmaak-tekening.

7. Handen

Handen zeggen iets over de manier van communiceren. Zwaaiende handen in de lucht roepen: ‘hallo, hier ben ik’ en horen bij een kind dat graag gezien wil worden. Onzekere kinderen tekenen vaak nauwelijks handen of tekenen die dicht tegen het lichaam. 

8. Bomen

In het begin gaat de meeste aandacht naar de stam van de boom: de groei. Dat is dan ook waar de kinderen dan het meest mee bezig zijn. Kijk ook eens of de boom een basis heeft. Wortels zeggen iets over de basis en het vermogen om voeding op te nemen. De takken gaan juist over communicatie, en over het vermogen om uit te reiken naar de omgeving. En vruchten duiden op ontwikkeling, op vrucht afwerpen. 

9. Positie

Het midden van het papier staat centraal. Kinderen tekenen daar vaak wat voor hen belangrijk is. Meestal tekenen hele jonge kinderen daar zichzelf, en later kan dat ook de kat zijn, of een (pasgeboren) zusje. De linkerkant van het vel correspondeert met het verleden en de rechterkant met de toekomst. 

10. Kleur

Elke kleur heeft een energetische trilling. Rood is vol passie, maar kan ook een signaalkleur zijn. Roze is zacht zoals in de baarmoeder. Koele kleuren, zoals blauw, spreken meer het cognitief vermogen van kinderen aan. 

11. Zwart

Volgens Eveline maken veel ouders zich zorgen over hun kind dat veel zwart gebruikt. Ontspan maar, de kleur zwart heeft onder meer te maken met kracht, jezelf duidelijk durven neerzetten, opstandig voelen. En kleine kinderen hechten ook simpelweg nog niet zo veel waarde aan kleurnuances en voor hen steekt de kleur zwart ook sterk af waardoor hun creatie goed kunnen zien. 

Meer lezen:

Eveline Ruitenberg schrijft nog veel meer over kindertekeningen.

Theresa Foks-Appelman | Kinderen geven tekens

Fotografie: Jana Boekholt

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Kleien met rivierklei, schilderen met modder op grote vlakken, kneden met deeg, kledderen met behangselplak... Veel ouders zijn er niet echt dol op omdat hun kroost, hun huis en met een beetje pech zijzelf er vies van worden. Als alternatief worden keurige witte...

Lekker kliederen zonder regels

Lekker kliederen zonder regels

Ik had op de hogeschool ooit een docent die bij hoog en laag volhield dat iets alleen kunst mocht heten als de maker een papiertje van de kunstacademie bezat. Hier kon ik helemaal niets mee, ik zou dus nooit kunst kunnen maken, enkel kunnen knutselen, hoe goed ik ook...

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

Zo leert je kind (weer) zelfstandig spelen

‘Mama, speel nou!’ Zucht. Alweer? En natuurlijk wéér hetzelfde spel ook nog. Het is soms net alsof je kind geen eigen ideeën heeft. Jij moet helpen, meespelen, erbij zijn, dingen aandragen. En natuurlijk is dat ook hartstikke leuk. Je bent er graag voor je kind en je...

Taakjes? Een kind kan zeker de was doen

Taakjes? Een kind kan zeker de was doen

Mijn vader zei altijd: 'Kinderen zijn handig, want ze kunnen hun eigen kamer opruimen.' Ik heb er daarom een paar gemaakt, maar het lijkt nog niet erg te werken. Hoe krijgen we ze aan de slag? Ik vraag eens rond bij mijn collega's. Zooitje We zijn met z'n vijven...

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

“Vang de snow!”, zegt Alexander. Alexander komt uit Engeland. Hij kan de dingen grappig zeggen. Maar daar moet je niet om lachen, je moet hem leren hoe het wel moet. “Sneeuw”, zegt Robin. “Sneeuw”, zegt Alexander. “Vang de sneeuw.”   Sjoerd Kuyper maakt in ‘Robin...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0