‘En wat zeg je dan?’

door Nelleke Bos

Opvoeden volgens je eigen waarden klinkt zo logisch en helder, maar in de praktijk moet je nog best stevig staan om jouw ideeën door te voeren. Ken je dat? Je komt met je kind bij de kassa. Een ballon / snoepje / koekje* komt richting je dreumes / peuter / kleuter*. Ongevraagd, meestal, ook nog. Dus daar heb je eerst al een grens te bewaken: wil je wel dat vreemden jouw kind iets aanbieden? En zo ja, heb je interesse in het gebodene, doorgaans zogenaamd aantrekkelijk gemaakt door een laag suiker of plastic? Maar goed. Stel, je bent er blij mee. En je kind ook. Dan volgt de dwingende conventie: je kind moet bedanken, want zo heurt het nu eenmaal. Akelige stilte.

Opgelaten ouders

Ik moet het eerste kind nog tegenkomen dat spontaan de juiste frase uitkraamt. ‘Dank u wel’ zit de eerste jaren nog niet in het repertoire, vermoed ik. Dus wat gebeurt er? Wijzelf, de opgelaten ouders, voeren de spanning op door ons kind te porren met een ‘En wat zeg je dan?’. Wíj weten immers wel hoe het keurig en netjes moet! En we zijn goede opvoeders hoor! Dat zullen we de bakker, groenteboer en caissière laten weten ook.

Eet smakelijk! 

In mijn eigen tijd als medewerker in winkels en op markten kwam ik deze situatie zo vaak tegen, dat ik zélf maar antwoord gaf, wanneer ik iets uitdeelde aan een kind. Na het verplichte ‘Wat zeg je dan?’ van de ouder riep ik in plaats van hun kind: ‘Eet smakelijk!’

Ach, lieve ouders, ontspan maar. Onze kinderen zijn geen vlerkjes, en de bakker snapt dat ook. Hoe opgelatener wij zijn, hoe minder voorbeeldig onze kinderen zich gedragen. Ze zijn stuk voor stuk schatjes die hun dankbaarheid allang laten zien op hun – vaak woordeloze – manier. Met hun lach. Hun genieten. Door hun blik die alles zegt. De woorden komen later wel.

Voorleven is opvoeden

Gelukkig hoeven we niets te forceren. Het kan ook anders. Zoals dat met alles gaat, leert je kind vooral reuze veel van wat jij doet. Niet van wat jij zégt dat hij moet doen. Bovendien, ook als ze wel weten wat de bedoeling is, vinden ze het vaak nog veel te spannend om dat kunstje voor een onbekende te vertonen. 

Krijgt mijn kind iets? Dan zeg ik netjes dank u wel, namens hem. Door de kunst af te kijken komt het allemaal heus goed, want een kind wil gewoon dolgraag zo groot en geweldig zijn als zijn ouders. En ook dat is, hoera, opvoeden.

*of zo

Fotografie: Jana Boekholt

Lees verder 

Onvoorwaardelijk ouderschap | Alfie Kohn

Ontdek alles over de Kiindspeeltuin, waar jij en je scharrelkinderen eindeloos jezelf kunnen zijn.

Help, mijn kinderen maken ruzie!

Begrenzen mag! (en móet soms)

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Boodschappen met je kind, hoe dan?

Boodschappen met je kind, hoe dan?

Je kind met een driftbui in de winkel - een cliché dat niet uit de lucht is komen vallen. Winkelen met je peuter of kleuter kan echt uitdagend zijn. Tegelijkertijd is het ook een mooie manier om je kinderen te leren over eten, waar het vandaan komt, over het...

Je bonuskind en je eigen kind: wat als ik niet evenveel van ze hou?

Je bonuskind en je eigen kind: wat als ik niet evenveel van ze hou?

De tweede zondag van oktober is het Stiefouderdag. Een goed moment om aandacht te geven aan een bijzondere relatie die steeds meer mensen kennen: die tussen jou en de kinderen van je nieuwe partner. Les 1 die ik kreeg op mijn eerste landelijke stiefouderdag was: ‘Je...

Ja dít is vader worden!

Ja dít is vader worden!

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de onmisbare rol van vaders in het gezin. Zo is hun aanwezigheid van onschatbare waarde tijdens de bevalling. Het belangrijkste dat ik bij mijn derde zwangerschap van de Hypnobirthingjuf leerde, was dat mijn man de...

Met deze 4 tips help je een driftig kind

Met deze 4 tips help je een driftig kind

Je kunt bij driftbuien best spreken van een oerdrift. Want zo zien die acute ontploffingen er soms wel uit. Maar hoe ga je ermee om? Ik vroeg experts Jillian Emanuels (aka De Instant Pedagoog) en schrijfster van het boek ‘Temperamentvolle kinderen’ Eva Bronsveld om...

Marketing voor kinderen werkt!

Marketing voor kinderen werkt!

Er wonen zo'n 2,5 miljoen kinderen onder de 12 jaar in Nederland. Deze kinderen hebben naar schatting 200.000.000 euro per jaar te besteden. De invloed die deze kinderen hebben op de gezinsportemonnee wordt geschat op twee miljard euro1.Kinderen zijn dus big business;...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0