Fidget Spinner: Help, weer een hype!

De Fidget Spinner is nu overal. Dat wil zeggen, overal waar kinderen zijn. ‘Misschien is het je ontgaan maar Nederland is sinds kort weer ten prooi gevallen aan een nieuwe hype’ zo schrijft Martin Gijzemijter. De Fidget Spinner. Waar komt het eigenlijk vandaan? En moeten we meedoen?

Fidget Spinner

Een Fidget Spinner is een stukje speelgoed dat eigenlijk niet ontworpen is als speelgoed. Het is voor kinderen met concentratieproblemen om rustig van te worden. Zodat ze al draaiend beter opletten. Maar zo schrijft Martin, kinderen zijn kinderen. Ze hebben inmiddels ontdekt dat je allerlei toffe trucjes kunt uithalen met de spinners. Hierdoor hebben ze officieel het predicaat speelgoed gekregen en mogen ironisch genoeg niet meer in de klas.

De gevaren van hebberigheid

Hoewel Martin begrijpt hoe aantrekkelijk hypes zijn en in zijn jonge jaren regelmatig aan hypes meedeed, moest hij er altijd wel voor sparen. Toen hij vorige week ouders bijna op de vuist zag gaan om een Fidget Spinner, werd hem in één klap duidelijk wat er veranderd is. Niet alleen hoeven steeds minder kinderen te sparen voor wat ze willen, ouders zijn tegenwoordig de drijvende kracht zijn achter dit soort hypes. Maar zo stelt hij: ‘Als ouders hebben we in principe maar één taak: onze kinderen beschermen. Tegen gevaar, tegen onrecht, maar ook tegen zichzelf en tegen de gevaren van hebberigheid.

We weten allemaal hoe pijnlijk het was als al onze vriendjes en vriendinnetjes iets hadden dat wij niet konden of mochten kopen.  Wellicht is het die pijn die ervoor zorgt dat zoveel ouders tegenwoordig zo ver gaan om hun kinderen niets tekort te laten komen. Maar juist door dat gedrag doe je kinderen enorm tekort. Want het is juist die pijn van vroeger (en pijn zeg ik met aarzeling omdat het luxeproblemen zijn) die ervoor heeft gezorgd dat we als kinderen hebben geleerd hoe je omgaat met geld, hoe je de waarde van iets inschat en wat er toe doet en wat niet.’

Ook Martin viel ten prooi aan de hype

Omdat gehypte hebbedingetjes vaak goedkoop zijn is het super aantrekkelijk om het voor je kind aan te schaffen. Denk hierbij ook aan de supermarktacties waar je als ouder zo gemakkelijk aan mee kunt doen. Het kost je immers weinig tot niets extra. Met de gedachte ‘Ach die paar euro’ vertelde ook Martin zichzelf dat het goed was om twee Fidget Spinners voor zijn zoontjes te kopen en viel ten prooi aan de hype. ‘Want al hun vriendjes hebben er eentje, en ik weet nog hoe vervelend ik dat vroeger vond,’ verklaart hij. Maar zo realiseerde hij zich, wat voor mij vijf euro is, is voor hen talloze weken zakgeld. Door ze een Fidget Spinner te geven, ontneem je ze het besef waar ze een leven lang op moeten teren. Dat geduld een schone zaak is, dat je niet altijd alles hoeft te hebben en dat als je iets wilt, je ervoor zult moeten sparen. Het probleem zit volgens hem dan ook niet in het speelgoed. Het zit in de volwassenen die hun kinderen de pijn proberen te besparen die hen later juist tot mooie, verantwoordelijke en bescheiden mensen maakt.

Zie de hype als kans

Als moeder houdt het wel of niet mee doen aan hypes mij ook bezig. Ik deel Martins mening dat ervoor gespaard moet worden. Hetzelfde geldt voor supermarktacties. Wil mijn zoon eraan mee doen, dan heeft hij geluk als we ze toevallig krijgen bij de boodschappen en anders is het aan hem om familie en vrienden te vragen hem te helpen bij het sparen. Al blijft het lastig, want voor ons als ouders is zo gemakkelijk om het even te regelen. Maar de trots wanneer hij het allemaal zelf voor elkaar krijgt is onbetaalbaar en ontzettend leerzaam. Dus houd ik me in.

Om eerlijk te zijn was de Fidget Spinner hype een beetje aan mij voorbij gegaan. Toen een vriendin vorige week bedacht om er zelf eentje te maken met onze zoons maakte ik er pas kennis mee. We volgden deze tutorial en de jongens maakten elk zelf een eigen Fidget Spinner waar ze ontzettend blij mee waren. Thuis zocht mijn zoon een mooi elastiekje om eromheen te doen. En hij dacht na over andere soorten spinners en wat je er allemaal aan kunt toevoegen. Een mooie manier om een hype om te zetten naar iets creatiefs waar je je eigen draai aan kunt gegeven.

Marketing voor kinderen werkt!

Supermarkten vol spaaracties: geen fratsen, doe mee!

Speelgoed-obesitas