Genderbewust opvoeden, buiten de hokjes

door Annemieke

Iedereen heeft een gender en een sekse. Die twee hebben mogelijk een overlap, maar dat hóeft niet. De live met Kiind-maker Nelleke over genderbewust (níet genderneutraal, maar daarover later meer) opvoeden begon met het uit de weg halen van misverstanden over de verschillende termen die je bovenkamer soms (of in ieder geval die van mij) laten tollen.

Gender, dat is hoe we ons gedragen en identificeren. Dat kán overeenkomen met je fysieke sekse; een jongen die zich ook jongen voelt en een meid die zich als meid identificeert. Ondertussen weten we dat er tussen het zwart-witte ‘man en vrouw’ een heel spectrum bevindt van mensen die zich een beetjezuseneenonsjemindervandat-voelen. Hoe geef je je kinderen de ruimte zichzelf te ontdekken, en wat kan je als ouder(s) doen om dat proces wat makkelijker te maken?

Nieuw: Het Kleine Speelgoedboek

Bestel de online special over spelen

Gesprek met ‘haakjes’
Nelleke: ‘Over gender doen we veel (onbewuste) aannames. Zoals in onze cultuur, waar we uitgaan van een binaire indeling van man en vrouw. Een jongen ‘hoort’ zich op een bepaalde manier te gedragen, en meisjes houden van poppen en roze. Hartstikke beperkend voor ieder mens. Kinderen kunnen zich juist optimaal ontwikkelen als wij hen laten weten dat ze mooi en goed zijn en dat ze alle eigenschappen en interesses mogen onderzoeken. Wij kunnen dit voorleven, door zelf verwachtingspatronen rond gender los te laten en lekker onszelf te zijn.’ Daarom is de term ‘genderneutraal ook niet echt passend, alsof gender er niet toe doet. Dat is wél zo. Vandaar: genderbewust.

Het begint bij kritisch naar jezelf als ouder kijken, zéker als je bij jezelf wat weerstand bemerkt als je zoontje een tutu naar school aan wil, of je dochter haar haren wil afscheren. En tegelijkertijd, benadrukte Nelleke, moeten we er ook weer niet moeilijker over doen dan nodig. Laat kinderen gewoon hun ding doen, zorg voor een gevarieerd aanbod aan speelgoed en herken de ‘haakjes’ waarmee je een gesprekje kunt voeren. ‘Zegt je kind ‘Jongens horen geen lang haar te hebben’, dan kan je daar een vraag over stellen. ‘Waarom denk je dat? En wat zou er gebeuren als een jongen wel slang haar heeft, zoals * vul een naam in *?

Spelenderwijs ontdekken
Wees ook alert dat je niet dolletjes blij jezelf een genderbewuste pluim geeft als je dochter een gereedschapskist voor haar verjaardag vraagt; kinderen hebben feilloos door als hun ouder(s) gedrag goed of afkeuren. Een meid die van poppen houdt; daar is helemaal niks mis mee. Kortom: laat je kind zichzelf spelenderwijs ontdekken, zonder (gender)hokjes.

De hele live is hier terug te kijken.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Hoe leert je baby praten?

Hoe leert je baby praten?

Hoera! Je kind zegt zijn eerste woordje! De brabbelfase is voorbij. Wat kun je trots zijn als je dreumes ´papa´ of ´mama´ zegt. Een belangrijke mijlpaal is bereikt. In dit artikel zal ik vertellen hoe de taalontwikkeling verloopt bij kinderen tussen de 1 en 2,5 jaar....

Montessori-inspiratie voor thuis

Montessori-inspiratie voor thuis

De visie van Montessori gaat verder dan alleen onderwijs. Ook thuis kun je jouw kind veel aanbieden in montessori-stijl. We nemen een kijkje in het gezin van Nouska. Zij geeft haar kinderen zoveel mogelijk aansluiting bij hun ontwikkeling van elk moment. Hoe werkt...

Column: Dertig jaar liefde

Column: Dertig jaar liefde

'Mam?’ -‘Ja?’ Kinderbedtijd. Ik zit op mijn bed een tijdschrift te lezen en mijn oudste zoon is nog even naast me gekropen. ‘Als Kika een oud omaatje is, woont ze dan nog bij ons?’ Ik leg mijn tijdschrift weg en kijk hem aan. ‘Ik denk het wel. Dan zit ze denk ik heel...

Column: Tijd voor jezelf – hoe dan?

Column: Tijd voor jezelf – hoe dan?

Het begon de eerste weken na de bevalling. Hoe sterk ik ook had verlangd naar het moederschap - en oh, wat heerlijk magisch prachtig was het om nu echt moeder te zijn! -, zo ingewikkeld vond ik ook meteen dat die baby de hele tijd bij me was. Met de hele tijd bedoel...

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

Hoe praat je over een kind met een label?

Hoe praat je over een kind met een label?

  Vaststellen of een kind hoogbegaafd is of dyslexie heeft helpt bij het regelen van passend onderwijs. Het kan toegang geven tot een plusklas of voor het krijgen van extra tijd bij een toets. Een kind dat zich vanwege ADHD niet kan concentreren in de klas kan...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0