Genderbewust opvoeden, buiten de hokjes

door Annemieke

Iedereen heeft een gender en een sekse. Die twee hebben mogelijk een overlap, maar dat hóeft niet. De live met Kiind-maker Nelleke over genderbewust (níet genderneutraal, maar daarover later meer) opvoeden begon met het uit de weg halen van misverstanden over de verschillende termen die je bovenkamer soms (of in ieder geval die van mij) laten tollen.

Gender, dat is hoe we ons gedragen en identificeren. Dat kán overeenkomen met je fysieke sekse; een jongen die zich ook jongen voelt en een meid die zich als meid identificeert. Ondertussen weten we dat er tussen het zwart-witte ‘man en vrouw’ een heel spectrum bevindt van mensen die zich een beetjezuseneenonsjemindervandat-voelen. Hoe geef je je kinderen de ruimte zichzelf te ontdekken, en wat kan je als ouder(s) doen om dat proces wat makkelijker te maken?

Vrij en verbindend spelen

Met niets of duurzaam speelgoed

Gesprek met ‘haakjes’
Nelleke: ‘Over gender doen we veel (onbewuste) aannames. Zoals in onze cultuur, waar we uitgaan van een binaire indeling van man en vrouw. Een jongen ‘hoort’ zich op een bepaalde manier te gedragen, en meisjes houden van poppen en roze. Hartstikke beperkend voor ieder mens. Kinderen kunnen zich juist optimaal ontwikkelen als wij hen laten weten dat ze mooi en goed zijn en dat ze alle eigenschappen en interesses mogen onderzoeken. Wij kunnen dit voorleven, door zelf verwachtingspatronen rond gender los te laten en lekker onszelf te zijn.’ Daarom is de term ‘genderneutraal ook niet echt passend, alsof gender er niet toe doet. Dat is wél zo. Vandaar: genderbewust.

Het begint bij kritisch naar jezelf als ouder kijken, zéker als je bij jezelf wat weerstand bemerkt als je zoontje een tutu naar school aan wil, of je dochter haar haren wil afscheren. En tegelijkertijd, benadrukte Nelleke, moeten we er ook weer niet moeilijker over doen dan nodig. Laat kinderen gewoon hun ding doen, zorg voor een gevarieerd aanbod aan speelgoed en herken de ‘haakjes’ waarmee je een gesprekje kunt voeren. ‘Zegt je kind ‘Jongens horen geen lang haar te hebben’, dan kan je daar een vraag over stellen. ‘Waarom denk je dat? En wat zou er gebeuren als een jongen wel slang haar heeft, zoals * vul een naam in *?

Spelenderwijs ontdekken
Wees ook alert dat je niet dolletjes blij jezelf een genderbewuste pluim geeft als je dochter een gereedschapskist voor haar verjaardag vraagt; kinderen hebben feilloos door als hun ouder(s) gedrag goed of afkeuren. Een meid die van poppen houdt; daar is helemaal niks mis mee. Kortom: laat je kind zichzelf spelenderwijs ontdekken, zonder (gender)hokjes.

De hele live is hier terug te kijken.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Silvia Kooman is kunstenaar en docent en kan vanuit haar ervaring met de kinderkunstclub uitstekend vertellen over creativiteit bij kinderen. Ik interview haar over het belang van kunst. Silvia Kooman opent ons gesprek met een lijfspreuk van Picasso: “Ieder kind is...

Samen spelen: het begint bij volgen

Samen spelen: het begint bij volgen

Spelen met mijn tweejarige vind ik moeilijk. Je moet om met een jong kind te kunnen spelen volgens mij behoorlijk in het hier-en-nu zijn. Dat heb ik niet zo in me. Mijn gedachten voeren me namelijk, voor ik het weet, mee naar allerlei andere plaatsen en tijden. En ik...

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Terwijl ik nadenk over ‘gewoon doen’, realiseer ik me dat we als ouders juist graag willen dat onze kinderen bijzonder zijn. Bijzonder knap, bijzonder intelligent of bijzonder creatief. Maar dan wel graag binnen de kaders van het acceptabele - en dus stiekem het...

Vergroot de weerbaarheid van je kind

Vergroot de weerbaarheid van je kind

Misbruik van je kind is voor veel ouders een grote angst, versterkt door de vele nare berichten in de media. Misbruik komt veel vaker voor dan de meeste mensen denken, zo'n veertig procent van de vrouwen heeft voor haar zestiende jaar een vervelende seksuele ervaring...

Kinderen als serieuze gesprekspartners: zo deed Korczak dat

Kinderen als serieuze gesprekspartners: zo deed Korczak dat

De Poolse kinderarts Janusz Korczak (1878-1942) leidde begin 20e eeuw een weeshuis in Warschau. Hij ontwikkelde een methode waarin wederzijds respect de basis was, nadat hij gemerkt had dat straffen en een autoritaire houding weinig effect hadden. Korczak...

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0