Momenteel besteden verschillende instanties aandacht aan een goede maaltijd. Zo is er het jaarlijkse schoolontbijt en zijn er scholen die smaaklessen geven. Aangezien gemiddeld een op de vijf kinderen hun broodnodige ontbijt overslaat is dit ook wel nodig. Kinderen die niet ontbeten hebben zijn futlozer en minder geconcentreerd dan de kinderen die wel een maaltijd achter de kiezen hebben. Door samen te eten en het gezellig te maken aan tafel motiveer je kinderen om lekker mee te eten.

Gezond en gezellig

Het ontbijt geeft de energie die kinderen nodig hebben om zich te kunnen concentreren op school of tijdens het spelen. Bovendien hebben kinderen die niet ontbijten meer kans op overgewicht; in de loop van de dag zullen ze trek krijgen en snelle snacks nuttigen die vaak ongezonde vetten en suikers bevatten.
Dit vluchtige eten tussen de maaltijden door is geen gezonde levensstijl en het werkt het snoepen gedurende de hele dag in de hand. Naast de vergrote kans op overgewicht is dat ook erg slecht voor het gebit.

Maaltijden die bijvoorbeeld voor de televisie worden gegeten, worden met minder aandacht genuttigd. Dit zou er toe kunnen leiden dat dat kinderen afgeleid zijn waardoor ze niet herkennen wanneer zij genoeg hebben gehad en dus teveel eten. Dit wordt ook in de hand gewerkt door snel te eten, het is dus belangrijk je kind te leren rustig te eten en goed te kauwen.


Van jongs af aan kan je je kind gezellig mee laten doen met de maaltijd

Naast de voordelen voor je gezondheid is de gezamelijke maaltijd vooral ook een sociale gebeurtenis. Op drukke werkdagen schiet dit er al gauw bij in dus probeer bewust even tijd te maken voor elkaar. Dit versterkt de band tussen alle gezinsleden en zorgt voor een saamhorigheidsgevoel. Daarnaast leren jonge kinderen veel van de gezamelijke maaltijden zoals het delen van een maaltijd en het wachten op de beurt.
En als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, zullen kinderen meer geneigd zijn hapjes te proeven en goed te eten als zij anderen dat zien doen; zien eten, doet eten.

Bespreek met elkaar wat je vandaag gaat doen of gedaan hebt, waar je je op verheugd of tegenop ziet en wat het allerleukste van de hele dag was. Zeker in grotere gezinnen met kletskousjes aan tafel is het leukste en het minst leuke van de dag om de beurt vertellen een goede manier om iedereen aan bod te laten komen.

Maaltijd van belang

Van jongs af aan kan je je kind gezellig mee laten doen met de maaltijd. Creëer samen je eigen gewoontes rondom de maaltijd die het gezellig maken en duidelijk aangeven dat het etenstijd is, zo voorkom je dat je kind geen zin heeft om aan tafel te komen en het eten al voor de maaltijd een strijd wordt.
Een kind dat geconcentreerd aan het spelen is zal weinig zin hebben om aan tafel te komen, al helemaal als het niet met plezier eet. Het is dan handig om van tevoren aan te kondigen dat het eten bijna klaar is en je je kind laat helpen.
Je dreumes kan al prima helpen met boontjes in de pan gooien of servetjes bij de borden leggen, grotere kinderen kunnen helpen met het snijden van groente, het dekken van de tafel en deze mooi maken met bloemen, servetten en kaarsjes. Zo verloopt de overgang van spel naar de rustige maaltijd soepeler.
Wil je je kind echt goed laten helpen met de voorbereiding van de maaltijd; leg dan een moestuin aan en oogst je eigen maaltje!

Geef de maaltijd een duidelijk begin; start niet als er nog iemand mist, en wens elkaar een smakelijke maaltijd. Er zijn ook mooie spreuken en liedjes om even bij het begin van de maaltijd stil te staan.
Tijdens de maaltijd is het belangrijk dat iedereen meedoet; ook het kind dat wat introverter is en niet snel uit zichzelf zal vertellen, ook als jij en je partner een hoop te bespreken hebben. Vergeet niet dat iedereen aan het gesprek deel moet kunnen nemen.
Leer de kinderen dat ze op elkaar wachten tot iedereen klaar is, iedereen blijft gezellig aan tafel. Zorg dan ook dat het voor iedereen daadwerkelijk gezellig is, anders wordt het aan tafel blijven een hele strijd. Je kunt bijvoorbeeld met de kinderen die al klaar zijn een gesprek beginnen over iets wat zij erg leuk vinden. Sluit de maaltijd met elkaar af, daar hoort ook het afruimen bij.

Strijd aan tafel?

Strijd om wat er gegeten wordt, ga je niet winnen, je kunt je kind immers niet dwingen te eten. Daarnaast kan het de sfeer aan tafel goed verzieken, wat ook weer niet ten goede komt aan de zin om te deel te nemen aan de maaltijd en dus goed te eten. Probeer vooral te focussen op het sociale aspect van de maaltijd en wat minder op de maaltijd op zich, de kans is dan groter dat je kind weer beter mee gaat eten.

Tips voor slechte eters

  • Laat je kind zien wat het eet; oogst het uit je eigen moestuin, ga het kopen bij de boer en bereid het samen. Een kind dat trots laat zien wat hij gemaakt heeft laat natuurlijk ook graag zien hoe lekker het is!
  • Laat je kind keuzes maken; eten we vandaag pasta met courgette of pastasalade?
  • Geef je kind ook op het bord de keus, geef bijvoorbeeld naast de pasta ook wat stukjes tomaat, stukjes komkommer en een stukje ciabatta.
  • Laat je kind zelf opscheppen of geef niet teveel, van een bord vol krijgt een kind tegenzin.
  • Geef het goede voorbeeld en laat zien dat jij die groente echt heel lekker vindt.
  • Gebruik voedsel niet om te straffen of te belonen; door je kind met een hapje vlees te belonen na die ‘vieze’ groente of te straffen door het toetje te onthouden als er slecht gegeten is, geef je je kind de boodschap dat die groente daadwerkelijk minder lekker is. Bovendien kan opgroeien met voedsel als straf, beloning (of troost) resulteren in eetstoornissen.
  • Maak eten leuk; een bord eten met een gezichtje erin, of pasta met grobbenbollensaus is natuurlijk veel lekkerder! Maak eens een recept van Keetsmakelijk.
  • Varieer met de minder geliefde ingrediënten; gekookte aardappels zijn misschien hartstikke vies, maar een aardappelschotel uit de oven heerlijk. Vergeet ook niet dat een kind wel tien keer moet proeven voor het gewend is aan een nieuwe smaak!
  • Serveer eten op een groot bord, dan lijkt het minder.

Als je je echt zorgen maakt over eventuele vitaminetekorten bij je kind, dan kun je je kind tussendoor extra groente geven. In plaats van een koekje in de middag geef een bakje rauwkost om te dippen. Een lekkere fruitshake, een gezonde lunch of groente of fruit als broodbeleg zorgen ook voor extra vitamines.

GRATIS EDITIE KIIND

Lees Kiind lekker gratis. Download editie THUIS! Vol tips om het thuis gezelliger te maken en een paar fijne cocoonweken te hebben.

Je ontvangt meteen ook de nieuwsbrief vol inspiratie - waarvoor je je ieder moment kunt uitschrijven.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0