Gids over emoties bij kids: een recensie

door Christel Rengers
kinderboekenrecensie

De gids over emoties bij kids van Susan van Asten is een ideaal altijd-in-je-broekzak-naslagwerkje om bij de hand te hebben wanneer je het even niet meer weet. Waarom?

Het bevat natuurlijk niet alle antwoorden, maar bij lastige opvoedkwesties komen altijd gevoelens om de hoek kijken. Die van jezelf en die van je kind. Bijvoorbeeld: Je kind voelt zich verdrietig of bang en uit dat met boosheid. Of jij voelt irritatie omdat je eigenlijk te weinig tijd voor jezelf hebt en roept iets te hard of het even rustig kan zijn. Allemaal emoties die er natuurlijk mogen zijn. Maar hoe herken je ze en hoe ga je ermee om? In de gids over emoties bij kids staan 80 praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt. De volgende 6 tips deel ik alvast met je.

Kinderen hebben vaak sterkere emoties dan volwassenen

1. Gebruik het weer

Het weer is een handige metafoor om emoties uit te leggen. Bijvoorbeeld: bij blij hoort de zon, bij verdrietig regen, bij boos onweer en bij bang de vorst (bevriezen van angst). Omdat het weer al voor jonge kinderen zichtbaar en herkenbaar is, kun je het al vroeg gebruiken. Helemaal mooi met de aanvullende uitleg dat de aarde al het weer nodig heeft om te groeien en bloeien, net als wij mensen alle emoties nodig hebben om te groeien en bloeien.

2. Blijf zelf leren

‘Kijk regelmatig naar jezelf en wees mild voor jezelf.’ Twee tips uit het boekje die bij elkaar horen. Omdat opvoeding grotendeels voorleven is, helpt het om duidelijk te hebben hoe jij zelf met emoties omgaat. Dat huilen bijvoorbeeld best mag. Zo kun je jouw kinderen laten zien hoe jij het aanpakt. Wees niet te streng voor jezelf en realiseer je dat we allemaal lerende zijn, hoe groot je ook bent.

Emoties moeten eruit, anders stuwen ze omhoog als een bal die je onder water probeert te duwen

3. Meet de grootte van de emoties

Bij peuters laat je de grootte van zijn emoties aangeven door gebaren waarbij je je handen dichtbij en steeds verder van elkaar houdt om na te gaan hoe boos of blij ze precies zijn. Bij een kleuter kun je een zelfgemaakte thermometer gebruiken. Oudere kinderen kunnen het een cijfer van 0 tot 10 geven. Het leert je kind om de grootte van zijn emoties duidelijk uit te drukken en geeft jou informatie over de heftigheid van de gevoelens.

4. Wees duidelijk in wat je verwacht

Concrete taal is belangrijk. Uitspraken als ‘Doe niet zo flauw’ of ‘Doe eens gewoon’ maken niet duidelijk wat je graag anders zou willen. Ga er niet vanuit dat je kind wel weet wat jij verwacht. Veel zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn, zijn dat voor kinderen soms helemaal niet. Geef daarom heel specifiek aan wat je wilt en verwacht van je kind.

5. Laat je emoties op tijd los

Emoties moeten eruit, want anders stuwen ze zichzelf ineens omhoog als een bal die je onder water probeert te duwen. De emotie heeft zich te lang opgebouwd en komt er plotseling met veel kracht uit. Het staat dan vaak niet meer in verhouding tot de gebeurtenis. Het ontladen van emoties is dan ook belangrijk voor de gezondheid. Kinderen kunnen zo gebeurtenissen makkelijker verwerken en gevoelens loslaten. Voor kinderen maakt het voorbeeld met de bal het begrijpelijker en inzichtelijker.

6. ‘Laat kinderen hutten bouwen.’

Het staat er echt in! De gids over emoties bij kids zegt het ook. Waarom hutten bouwen zo belangrijk is hoef ik jou niet uit te leggen toch?

Meer lezen?

De gids over emoties bij kids, S. van Asten

Waarom kinderen emoties moeten uiten
Zo houd je je boosheid onder controle
‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen 
Stop en realiseer: Neem je emoties onder de loep

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

Emoties benoemen met de Sensicirkel

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Verhuizen met jonge kinderen? Hoe dan?

Column: Verhuizen met jonge kinderen? Hoe dan?

Het begon met een idee. Een droombeeld van hoe ons leven ook zou kunnen zijn. We zouden de stad kunnen verruilen voor een rustig dorp. De doorgaande weg met al zijn bussen en ambulances inwisselen voor een staat waar kinderen nog gedachteloos kunnen touwtjespringen....

Column: Mijn geheim

Ken je haar? De 'Mijn geheim' rubriek in Echte Damesbladen. Als ik zo'n blaadje in mijn handen krijg, sla ik deze rubriek eigenlijk altijd over. Het clichébeeld hiervan ken ik echter wel: een vrouw die een slachtofferrol aanneemt ten opzichte van een groot...

Column: Oliebollenkraam

Column: Oliebollenkraam

Alleen zijn kan vervelend zijn, maar alleen zijn, terwijl je wél familie of een partner hebt, is pas echt eenzaam. Denk ik. Iets niet-hebben, wat er wel zou moeten zijn gezien de omstandigheden, maar wat tóch ontbreekt, omdat het scheef is of kapot, is een van de...

Reizend door Zuid-Europa thuisonderwijs geven

Reizend door Zuid-Europa thuisonderwijs geven

‘Eigen-wijs’, zo noemen mijn kinderen onze vorm van thuisonderwijs. Op een dag hebben ze de term ‘onderwijs’ eens flink onder de loep genomen en ontdekt dat ze niet onder-wijs willen ontvangen, maar op hun eigen-wijze naar hoger-wijs willen groeien. Ik vind het...

Brei een jumpsuit voor je baby!

Brei een jumpsuit voor je baby!

Het naaipatroon van de jumpsuit is al lange tijd een hit op Kiind. Nu hebben we voor de breiers een warme variant! Als je rechte en averechte steken kunt breien kun je deze babyjumpsuit maken! Maar… merkte mijn moeder terecht op: 'Je moet er ook een beetje gevoel voor...

Column: De driejarigengroep

Column: De driejarigengroep

Vandaag is het zover. Zoonlief gaat voor de eerste keer naar de driejarigengroep van de peuterspeelzaal. Leuk voor hem. Minder voor mij. De driejarigengroep vindt namelijk plaats op de ochtend van de dag die wij meestal samen doorbrengen.Vorige week heb ik de...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0