Twee sporten, muziekles en een hobby?

door Gastauteur

Als je kind een jaar of zeven is, heeft het eindelijk zwemdiploma A en B binnen. Gelukkig, niet meer elke week in die benauwde kantine van het zwembad hoeven te wachten. Maar: wat dan? Zwemmen is gezond, en als dat ophoudt, wat kan je kind dan gaan doen ter vervanging?

Sport- of muziekles

Er zijn kinderen die graag op een sport willen, en weer andere kinderen willen op muziekles. En dan zijn er natuurlijk ouders die willen dat hun kind een muziekinstrument leert bespelen of minimaal een sport gaat beoefenen. Maar wat als je kind daar zelf helemaal geen zin in heeft? Is sporten wel zo belangrijk voor een kind, en moeten we wel willen dat ze naar al die clubjes gaan na schooltijd?

Jeugdherinneringen

Het blijft een dilemma: van huis uit heb ik meegekregen dat sporten goed is voor lijf en leden: een goede conditie is belangrijk voor een gezond leven, en door sporten ontwikkel je daarnaast allerlei belangrijke sociale vaardigheden. Na heel wat sporten uitgeprobeerd te hebben, vond ik er uiteindelijk rond mijn veertiende eentje die echt bij me paste. Misschien wel omdat ik daar talent voor had? In elk geval ging ik uit vrije wil zomaar vier keer in de week trainen, en bestond mijn weekend uit competitie of toernooien spelen. Ik at gezond, sportte genoeg, zat letterlijk en figuurlijk prima in mijn vel. Genoten heb ik van die tijd. De herinneringen van mijn man zijn iets minder florissant: zijn moeder eiste, min of meer onuitgesproken, dat hij op pianoles ging. Dat had ze zelf nooit gemogen vroeger, en dus vond ze het belangrijk dat hij het wel kreeg. Muziekles, dat hoort immers bij de opvoeding van elk kind. Vond zij.


Wat als je kind daar zelf helemaal geen zin in heeft?

Wie beslist?

En daar zit het knelpunt: in hoeverre kun je als ouder van je kind verwachten dat het zich aansluit bij sportclubjes, scouting, muziekles en dergelijke, omdat jij denkt dat het bijdraagt aan hun leven? Moet een kind daar niet zelf over beslissen, ook als dat betekent dat het na school helemaal niets meer doet?

Slow parenting

Er bestaat een opvoedstijl die ‘slow parenting’ heet. In deze opvoedstijl worden zo weinig mogelijk dingen ‘georganiseerd’ voor een kind: in plaats daarvan kan en mag het de wereld ontdekken in zijn eigen tempo. Tom Hodgkinson schreef in 2009 het boek ‘The Idle Parent’ (Nederlandse titel: ‘Luie ouders hebben gelijk’), waarin hij op een makkelijk leesbare en bij vlagen ook grappige manier duidelijk maakt dat je kinderen beter met rust kunt laten. Let wel: hij is geen voorstander van kinderen die veel televisie kijken of achter de computer zitten. Hij vindt dat kinderen zoveel mogelijk op eigen houtje de wereld moeten kunnen ontdekken. Bijvoorbeeld omdat ze daarvan ook het meest leren.

sportclubjes
Genoeg te leren thuis

Helaas gaat hij daar in zijn boek wel wat ver in, maar als je de kern van zijn verhaal doortrekt naar mijn idee over de clubjes en muzieklessen, lijkt het wat Hodgkinson betreft de beste oplossing om een kind dat besluit vooral zelf te laten maken. Wil je kind niet op ballet of voetbal? Dan blijft hij toch lekker thuis? Ook thuis is immers genoeg te doen wat zowel leerzaam als gezond is voor een kind, zoals lekker buiten spelen, eventuele huisdieren verzorgen, de natuur ontdekken. Laat een kind in zijn eigen tempo ontdekken wat hij wel of niet wil. En past daar geen muziekles of sport in: so be it. Het is immers beter om een kind niet te “dwingen” om te doen wat jij denkt dat het beste is.

Skill development model

Daar staat tegenover dat er natuurlijk een hoop te zeggen valt over de voordelen van het doen aan sport: lichaamsbeweging is gezond voor lijf en leden, en bovendien leer je tijdens het sporten ook wat winnen en verliezen is. En dat er niets mis is met ambitieus zijn, als dat je eigen keuze is. Het sporten is hierbij een middel, geen doel op zich. Volgens hoogleraar psychologie van de fysieke activiteit Maureen Weiss is een succeservaring het belangrijkste element voor kinderen tijdens het sporten. Er bestaat in haar ogen een verband tussen de motivatie van kinderen enerzijds en competentie en zelfvertrouwen anderzijds. De relatie hiertussen wordt beschreven in haar ‘skill development model’. Verder wijst Weiss op de psychologische vaardigheden die kinderen ontwikkelen tijdens het sporten. Niet sporten heeft dan ook niet alleen invloed op de fysieke gesteldheid van kinderen, maar ook op het mentale vlak.

Conclusie

Het is voor ouders van belang om goed te bedenken wat de motivatie is om iets wel of juist niet te willen, en met respect naar je kind te kijken. Besluit wat voor jou belangrijk is, kijk en luister goed naar je kind, en zoek samen naar een goede oplossing!

 

Bronnen

Boek Luie ouders hebben gelijk | Tom Hodgkinson | ISBN 9789029081030

Boek Children in Sport: an educational model | Maureen Weiss | Sport psycholgy interventions. Shane M. Murphy | ISBN 9780873226592

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

In de kindertijd kun je een hoop op je schouders krijgen. In een familiesysteem doet het ertoe dat iedereen op zijn eigen plek staat. Daarom is systemisch kijken naar jouw gezin van herkomst belangrijk. Sta eens stil bij wat jij als kind vroeger hebt gemist, over hoe...

Waarom jouw kind thuis dwars is (en dat klopt)

Waarom jouw kind thuis dwars is (en dat klopt)

Op school of de opvang wordt je kind geroemd om zijn stoerheid, of om hoe gemakkelijk hij meedraait. Thuis heb je een weerbarstige dwarsligger of is jouw troost aan de orde van de dag. Het lijkt thuis een heel ander kind. Raar? Niet raar! Pedagoog Eva Bronsveld aan...

6 tips bij peuters met driftbuien

6 tips bij peuters met driftbuien

Elke peuter heeft driftbuien. Thuis. Buiten. Niet te vergeten de bekende driftbuien in de supermarkt. Een scenario dat elke ouder herkent en vreest. Driftbuien zijn niet persoonlijk, maar wel vervelend. Hoe begeleid je je kind in deze overweldigende emotie? 1. DOE...

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Terwijl ik nadenk over ‘gewoon doen’, realiseer ik me dat we als ouders juist graag willen dat onze kinderen bijzonder zijn. Bijzonder knap, bijzonder intelligent of bijzonder creatief. Maar dan wel graag binnen de kaders van het acceptabele - en dus stiekem het...

Samen spelen: het begint bij volgen

Samen spelen: het begint bij volgen

Spelen met mijn tweejarige vind ik moeilijk. Je moet om met een jong kind te kunnen spelen volgens mij behoorlijk in het hier-en-nu zijn. Dat heb ik niet zo in me. Mijn gedachten voeren me namelijk, voor ik het weet, mee naar allerlei andere plaatsen en tijden. En ik...

Neem de tijd: je kind heeft een eigen flow

Neem de tijd: je kind heeft een eigen flow

‘Jas dicht, schoenen aan, hup hup schiet nou o-op!’ Als ik mezelf dit soort zinnetjes hoor uitkramen, weet ik best dat het niet helpt. Onder druk gaat die rits helemaal niet dicht, en ook veters zijn nog nooit sneller gestrikt dankzij het opzwepende geroep van een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0