Zo help je je kind zelf te leren

door Drees Koren
Kinderen willen zelf ontdekken. Instinctief leren dus. Daar hebben ze ons niet echt bij nodig. Hoe kun je je kind met een gerust hart haar gang laten gaan zonder al te veel op je handen te moeten zitten? In de nieuwste Kiind Magazine editie WILD lees je er alles over. Hier alvast een voorproefje.

Zo faciliteer je instinctief leren

  • Laat je kinderen zelf ervaren. In hun lichaam: ‘heb je het koud? Dan maar een jas aan?’ En in de interactie met anderen. Ruzie hoort daarbij. Wacht even af met ingrijpen, en geef ze de kans om hun sociale vaardigheden te toetsen.
  • Ook agressief spelen hoort bij het leerproces. Laat ze stoeien, ravotten of elkaars kop eraf schieten. Zolang het vrij spel is, weten ze dat ze kunnen stoppen als ze geen zin meer hebben. En dat weet de ander ook, dus die zal zijn spel zo aan moeten passen dat de ander mee wil blijven doen. Dat vergt uiteraard oefening.
  • Vind je scherpe of hete voorwerpen eng? Ga dan samen met je kind de ervaring aan. Lida van Ruijven, auteur van het boek Ouderschap vanuit je hart, noemt dat ‘samen prikken, samen schrikken’. Neem de vinger van je kindje, en houd het voorzichtig tegen de scherpe punt aan. Roep dan samen: ‘au, dat prikt!’ Hetzelfde kun je doen bij een kopje hete thee of een hete kachel waar je steeds dichterbij komt.
  • Ben je bang voor kinderlokkers? Logisch. Als je de media moet geloven, wemelt het ervan. Maar de angst voor gevaarlijke gekken staat in geen verhouding tot het werkelijke risico. Volgens Tom Hodgkinson is de kans op kinderontvoering in Engeland minder dan één op de miljoen. In Nederland zal dat niet anders zijn.
  • Natuurlijk spelen factoren als verkeersveiligheid bij het buitenspelen een rol. Hoe kun je dat verbeteren? Misschien lijkt verhuizen de enige optie. Of kun je nu iets doen om de buurt veiliger te maken? Wellicht samen met je buren? Organiseer eindelijk eens die buurtbarbecue en leer elkaar kennen.

Smaakt naar meer? Regel nu meteen dat de nieuwe Kiind op je mat ploft. Voor heerlijke leesuren in je hangmat of zo.

Meer lezen:

Peter Gray | Free to learn

Alfie Kohn | Unconditional parenting

Tom Hodgkinson | Luie ouders hebben gelijk

Lida van Ruijven-Bank | Ouderschap vanuit je hart

Fotografie: Brechje Hoornstra

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Hoe help je je boze kind met zelfregulatie?

Hoe help je je boze kind met zelfregulatie?

Het maakt niet uit wat je doet. Je kind lijkt een tijdbom en kan ieder moment afgaan. Je hebt alles al geprobeerd maar niets werkt. En eigenlijk was dat altijd al zo, maar het wordt alleen maar erger. Je kind is boos. Om niets. Of wel om iets? Moet je kind zich maar...

Stoute kinderen: de ontwikkeling van het geweten

Stoute kinderen: de ontwikkeling van het geweten

Vanaf welke leeftijd kan een kind zich verplaatsen in een ander? En wat is eigenlijk stout zijn? Het geweten ontwikkelt zich een slag in de rondte bij kinderen. Het is belangrijk om te beseffen dat kinderen in dit opzicht heel anders in elkaar steken dan volwassenen...

Kleuterverliefdheid: hoe zit dat?

Kleuterverliefdheid: hoe zit dat?

Twee kleuters die innig met elkaar spelen. Is er iets schattiger? Ze lijken wel verliefd! Maar wat is kleuterverliefdheid nu eigenlijk precies? Hebben ze ook vlinders in hun buik? En hoe zit het met luduvudu? We vroegen het psycholoog-seksuoloog Sanderijn van der...

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

Broertjes en zusjes: niet met en niet zonder elkaar

Broertjes en zusjes: niet met en niet zonder elkaar

Met een tevreden blik kijk je naar je spelende kinderen. Wat hebben ze het fijn en gezellig samen. Totdat de een iets wil hebben wat de ander net had. Of er een meningsverschil ontstaat over wie er eerst was. Het vredige tafereeltje ontaardt plotseling in een ruzie...

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

“Vang de snow!”, zegt Alexander. Alexander komt uit Engeland. Hij kan de dingen grappig zeggen. Maar daar moet je niet om lachen, je moet hem leren hoe het wel moet. “Sneeuw”, zegt Robin. “Sneeuw”, zegt Alexander. “Vang de sneeuw.”   Sjoerd Kuyper maakt in ‘Robin...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0