Zo help je je kind zelf te leren

door Drees Koren

Kinderen willen zelf ontdekken. Instinctief leren dus. Daar hebben ze ons niet echt bij nodig. Hoe kun je je kind met een gerust hart haar gang laten gaan zonder al te veel op je handen te moeten zitten? In Kiind Magazine editie WILD lees je er alles over. Hier alvast een voorproefje.

Zo faciliteer je instinctief leren

  • Laat je kinderen zelf ervaren. In hun lichaam: ‘heb je het koud? Dan maar een jas aan?’ En in de interactie met anderen. Ruzie hoort daarbij. Wacht even af met ingrijpen, en geef ze de kans om hun sociale vaardigheden te toetsen.
  • Ook agressief spelen hoort bij het leerproces. Laat ze stoeien, ravotten of elkaars kop eraf schieten. Zolang het vrij spel is, weten ze dat ze kunnen stoppen als ze geen zin meer hebben. En dat weet de ander ook, dus die zal zijn spel zo aan moeten passen dat de ander mee wil blijven doen. Dat vergt uiteraard oefening.
  • Vind je scherpe of hete voorwerpen eng? Ga dan samen met je kind de ervaring aan. Lida van Ruijven, auteur van het boek Ouderschap vanuit je hart, noemt dat ‘samen prikken, samen schrikken’. Neem de vinger van je kindje, en houd het voorzichtig tegen de scherpe punt aan. Roep dan samen: ‘au, dat prikt!’ Hetzelfde kun je doen bij een kopje hete thee of een hete kachel waar je steeds dichterbij komt.
  • Ben je bang voor kinderlokkers? Logisch. Als je de media moet geloven, wemelt het ervan. Maar de angst voor gevaarlijke gekken staat in geen verhouding tot het werkelijke risico. Volgens Tom Hodgkinson is de kans op kinderontvoering in Engeland minder dan één op de miljoen. In Nederland zal dat niet anders zijn.
  • Natuurlijk spelen factoren als verkeersveiligheid bij het buitenspelen een rol. Hoe kun je dat verbeteren? Misschien lijkt verhuizen de enige optie. Of kun je nu iets doen om de buurt veiliger te maken? Wellicht samen met je buren? Organiseer eindelijk eens die buurtbarbecue en leer elkaar kennen.

Smaakt naar meer? Kom bij de Kiindspeeltuin

Meer lezen:

Peter Gray | Free to learn Alfie Kohn | Unconditional parenting Tom Hodgkinson | Luie ouders hebben gelijk Lida van Ruijven-Bank | Ouderschap vanuit je hart

Fotografie: Brechje Hoornstra

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Kleien met rivierklei, schilderen met modder op grote vlakken, kneden met deeg, kledderen met behangselplak... Veel ouders zijn er niet echt dol op omdat hun kroost, hun huis en met een beetje pech zijzelf er vies van worden. Als alternatief worden keurige witte...

Voel je vrij met een groeimindset

Voel je vrij met een groeimindset

'Als je een vaste (fixed) mindset hebt, dan denk je dat je iets wel of niet kunt. Je vertelt jezelf dat je dingen niet kunt, dat de stof saai is en dat je er niet eens aan hoeft te beginnen. Herken je het? Het kan ook zijn dat je dit alleen op een bepaald gebied hebt....

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

“Vang de snow!”, zegt Alexander. Alexander komt uit Engeland. Hij kan de dingen grappig zeggen. Maar daar moet je niet om lachen, je moet hem leren hoe het wel moet. “Sneeuw”, zegt Robin. “Sneeuw”, zegt Alexander. “Vang de sneeuw.”   Sjoerd Kuyper maakt in ‘Robin...

Column: Likjes en kleffe kusjes

Column: Likjes en kleffe kusjes

Ze slaapt. Haar mond open, haar benen onder haar lijf gevouwen, haar bipsje in de lucht. Ik strijk met een vinger voorzichtig door haar plakkerige haar. Als ik haar neusje aanraak, trekt ze een gezicht. Heel zachtjes kus ik haar warme wang. Dan sluip ik de slaapkamer...

De meeste kinderen hebben geen school nodig

De meeste kinderen hebben geen school nodig

Hoe leren kinderen eigenlijk? En is school de aangewezen plek waar dat moet gebeuren? Spoiler alert: nee, school is niet de enige of de beste plek waar kinderen dingen leren. Laten we eens bekijken hoe kinderen leren en in welke omstandigheden ze dit soepeltjes doen....

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Kinderen van twee-en-een-half jaar tot vijf jaar zitten qua taalontwikkeling in de differentiatiefase. In de differentiatiefase gebeurt ontzettend veel. Niet alleen ontwikkelt het kind zich heel snel -zowel op lichamelijk, motorisch, emotioneel en sociaal als op...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0