Column: Home sweet home

door Anita Borst

Of: ‘Een heel normale dinsdagochtend uit het leven van een thuisblijfmoeder met een eigenzinnige peuter en een rustige baby’.

 

Want meestal hebben dat slimme, eigenwijze kereltje en ik de grootste lol samen. En soms kan ik hem wel achter het behang plakken. En dat ligt dan meestal aan mij, want hij is gewoon zoals hij is. Altijd.

 

07:30 uur

“Mama, mag ik een spelletje doen op jouw telefoon?” 

“Tuurlijk jongen. Dan kleed ik je zusje ondertussen even aan.”

“Ik wil geen kleren aan.”

“Dat weet ik. Maar als we straks boodschappen gaan doen is het wel fijn als je kleren aan hebt. Het is best fris vandaag.” 

“Het is niet fris.”

“Ga straks maar even in de tuin, dan kun je zelf voelen hoe fris het is.”

“Ik wil niet in de tuin.”

“Maar hoe weet je dan of je wel of geen kleren aan moet?”

“Ik wil geen kleren aan.”

“Wil je wel een boterham en een sapje?”

“Ik wil geen boterham.”

“Een banaan dan?”

“Oh ja!” 

 

08:30 uur

“Mama, ik wil een boterham.”

“Wat wil je erop?”

“Zeg jij het maar.”

“Appel-perenstroop?”

“Nee.”

“Pindakaas?” 

“Nee.”

“Humus?”

“Nee.”

“Kaas?”

“Ik lust toch geen kaas!”

“Nou, dan weet ik het niet hoor. Wat wil je op je boterham?”

“Rosbief!”

“Ah, dat is lekker! Maar we hebben geen rosbief. Dan zullen we eerst even naar de slager moeten.”

“Oh ja!” 

“Zeg, eet je ondertussen je banaan nog even op?”

“Ik wil geen banaan!” 


Mama, ik wil geen kleren aan

 09:30 uur

“Mama, ik wil een boterham met rosbief!”

“Dan zul je je even moeten aankleden, zodat we naar de slager kunnen.”

“Mama, ik wil geen kleren aan.”

“Dan kunnen we niet naar de slager.”

“Maar ik wil wel naar de slager.”

“Trek je dan even kleren aan?”

“Het is niet fris!”

“Heb je al gevoeld in de tuin?”

“Ik wil niet in de tuin!”

“Weet je wat ik denk, jongen? Ik denk dat jij een beetje honger hebt, en dat je daarom misschien nergens meer zin in hebt. Eet je banaan eens op, dan voel je je vast beter.”

“Ik wil geen banaan!”

 

10:30 uur

“Deze sokken zijn niet goed!”

“Hoezo niet?”

“Ik wil niet met sterren, ik wil met strepen!”

“Je strepensokken zitten in de wasmachine, lieverd. Die kun je morgen weer aan.”

“Maar ik wil geen sterrensokken!”

“Dan ga je maar met blote voeten in je schoenen.”

“Oh ja.” 

“En neem je banaan maar mee naar de schuur. Dan kan je die straks in de bakfiets eten.” 

“Ik wil geen banaan!”

“Dan laten we hem thuis. Voor later.”

“En ik wil niet met de bakfiets. Ik wil lopen!”

“Daar hebben we geen tijd meer voor, jongen.” 

 

11:00 uur

“Zijn we al aan de beurt?”

“We zijn na die mevrouw met die groene jas.”

“Zijn we al aan de beurt?”

“Nog niet. Het is druk.”

“Ik wil een plakje worst.”

“We komen vanzelf aan de beurt, lieverd.”

“Ik wil een plakje worst.”

“Even geduld nog.”

“Ik wil een plakje worst.”

 

11:30 uur

“Hier is je boterham met rosbief.”

“Maar ik wil geen boterham! Ik wil alleen de rosbief eten.” 

“En je boterham dan?”

“Die eet jij toch?”

“Nou, dat denk ik niet.”

“Maar je moet mijn boterham opeten!”

“En wat eet jij dan? Je banaan?”

“Ik wil geen banaan!”

“Wat wil je dan?”

“Ik wil Buurman en Buurman kijken. Aaaaaah, mag het? Mag het? Mag het?”

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Geen papa en mama meer

Column: Geen papa en mama meer

Het fulltime werken vergt zijn tol. Kindlief heeft een nieuwe manier gevonden om op het schuldgevoel van vader en moeder in te spelen. Als we hem alvast vooruit naar de woonkamer sturen om hem kort daarna, na bijvoorbeeld het uitruimen van de vaatwasser, te volgen,...

Inschrijven voor kinderopvang, hoe pak je dat aan?

Inschrijven voor de kinderopvang voelt voor veel ouders als een grote stap. Vaak speelt het al tijdens de zwangerschap of kort daarna. Je denkt na over werk, opvangdagen en wat past bij jullie gezin. Door het proces stap voor stap aan te pakken, voorkom je stress en...

Je kinderen als spiegel

Je kinderen als spiegel

Dat je kinderen je spiegelen, heb je vast al eens ervaren. Ze praten je na, ze doen je na en als ze onrustig zijn of boos, heb je vast al regelmatig de link gelegd met je eigen onrust of emoties. Maar ook op een veel dieper niveau houden ze je een spiegel voor. Ze...

Column: Mama zijn op afstand

Column: Mama zijn op afstand

Het is tegenwoordig niet zo bijzonder meer. Mensen gaan uit elkaar om diverse redenen. Ondanks dat het veelvuldig voorkomt, blijft het voor de betrokkenen altijd wel een bijzondere gebeurtenis. De keuzes die in het proces van scheiding en voortgezet ouderschap gemaakt...

Column: Perfect ouderschap bestaat niet

Column: Perfect ouderschap bestaat niet

Sinds enkele weken staat met grote letters het logo van ons bedrijf GezinsGeluk.nu op onze camperbus. Gaaf natuurlijk, maar het maakt ook weer wat los om daarmee zo te gaan staan voor onze kijk op ouderschap. En of het nou echt zo is of alleen maar in mijn hoofd, ik...

Thuiszitters: pak het systeem aan, niet het kind

Thuiszitters: pak het systeem aan, niet het kind

"Het aantal thuiszitters moet met een kwart per jaar omlaag door kinderen betere psychische zorg te bieden en op te houden met bureaucratisch geneuzel." Thuiszitterspact Ferme uitspraken die in het nieuwe Thuiszitterspact staan dat de vier grote steden (G4) en acht...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de gezellige Kiindnieuwsbrief vol inspiratie.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0