Column: Home sweet home

door Anita Borst

Of: ‘Een heel normale dinsdagochtend uit het leven van een thuisblijfmoeder met een eigenzinnige peuter en een rustige baby’.

 

Want meestal hebben dat slimme, eigenwijze kereltje en ik de grootste lol samen. En soms kan ik hem wel achter het behang plakken. En dat ligt dan meestal aan mij, want hij is gewoon zoals hij is. Altijd.

 

07:30 uur

“Mama, mag ik een spelletje doen op jouw telefoon?” 

“Tuurlijk jongen. Dan kleed ik je zusje ondertussen even aan.”

“Ik wil geen kleren aan.”

“Dat weet ik. Maar als we straks boodschappen gaan doen is het wel fijn als je kleren aan hebt. Het is best fris vandaag.” 

“Het is niet fris.”

“Ga straks maar even in de tuin, dan kun je zelf voelen hoe fris het is.”

“Ik wil niet in de tuin.”

“Maar hoe weet je dan of je wel of geen kleren aan moet?”

“Ik wil geen kleren aan.”

“Wil je wel een boterham en een sapje?”

“Ik wil geen boterham.”

“Een banaan dan?”

“Oh ja!” 

 

08:30 uur

“Mama, ik wil een boterham.”

“Wat wil je erop?”

“Zeg jij het maar.”

“Appel-perenstroop?”

“Nee.”

“Pindakaas?” 

“Nee.”

“Humus?”

“Nee.”

“Kaas?”

“Ik lust toch geen kaas!”

“Nou, dan weet ik het niet hoor. Wat wil je op je boterham?”

“Rosbief!”

“Ah, dat is lekker! Maar we hebben geen rosbief. Dan zullen we eerst even naar de slager moeten.”

“Oh ja!” 

“Zeg, eet je ondertussen je banaan nog even op?”

“Ik wil geen banaan!” 


Mama, ik wil geen kleren aan

 09:30 uur

“Mama, ik wil een boterham met rosbief!”

“Dan zul je je even moeten aankleden, zodat we naar de slager kunnen.”

“Mama, ik wil geen kleren aan.”

“Dan kunnen we niet naar de slager.”

“Maar ik wil wel naar de slager.”

“Trek je dan even kleren aan?”

“Het is niet fris!”

“Heb je al gevoeld in de tuin?”

“Ik wil niet in de tuin!”

“Weet je wat ik denk, jongen? Ik denk dat jij een beetje honger hebt, en dat je daarom misschien nergens meer zin in hebt. Eet je banaan eens op, dan voel je je vast beter.”

“Ik wil geen banaan!”

 

10:30 uur

“Deze sokken zijn niet goed!”

“Hoezo niet?”

“Ik wil niet met sterren, ik wil met strepen!”

“Je strepensokken zitten in de wasmachine, lieverd. Die kun je morgen weer aan.”

“Maar ik wil geen sterrensokken!”

“Dan ga je maar met blote voeten in je schoenen.”

“Oh ja.” 

“En neem je banaan maar mee naar de schuur. Dan kan je die straks in de bakfiets eten.” 

“Ik wil geen banaan!”

“Dan laten we hem thuis. Voor later.”

“En ik wil niet met de bakfiets. Ik wil lopen!”

“Daar hebben we geen tijd meer voor, jongen.” 

 

11:00 uur

“Zijn we al aan de beurt?”

“We zijn na die mevrouw met die groene jas.”

“Zijn we al aan de beurt?”

“Nog niet. Het is druk.”

“Ik wil een plakje worst.”

“We komen vanzelf aan de beurt, lieverd.”

“Ik wil een plakje worst.”

“Even geduld nog.”

“Ik wil een plakje worst.”

 

11:30 uur

“Hier is je boterham met rosbief.”

“Maar ik wil geen boterham! Ik wil alleen de rosbief eten.” 

“En je boterham dan?”

“Die eet jij toch?”

“Nou, dat denk ik niet.”

“Maar je moet mijn boterham opeten!”

“En wat eet jij dan? Je banaan?”

“Ik wil geen banaan!”

“Wat wil je dan?”

“Ik wil Buurman en Buurman kijken. Aaaaaah, mag het? Mag het? Mag het?”

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Van school ophalen in Laos

Column: Van school ophalen in Laos

Als ik mijn kinderen naar school breng loop ik altijd even met ze mee naar binnen. Tas neerzetten,  misschien nog een plas en zeker nog een dikke knuffel. Even acclimatiseren en samen kijken we in wat voor activiteit er vandaag ingevoegd dient te worden. Het is niet...

Column: Mama zijn op afstand

Column: Mama zijn op afstand

Het is tegenwoordig niet zo bijzonder meer. Mensen gaan uit elkaar om diverse redenen. Ondanks dat het veelvuldig voorkomt, blijft het voor de betrokkenen altijd wel een bijzondere gebeurtenis. De keuzes die in het proces van scheiding en voortgezet ouderschap gemaakt...

Een alternatief voor slaaptraining bij baby’s

Baby's en slapen: het is waarschijnlijk het meest besproken onderwerp van ouders. Logisch, want slaapgebrek kan je leven behoorlijk verpesten. Ook recentelijk was er in alle media te lezen dat laten huilen goed is voor ouder en kind. Wie het artikel goed...

Column: Klakkeloos

Column: Klakkeloos

Ik had me nog zo voorgenomen om vooral niet zo’n moeder te worden. Maar de laatste maanden betrap ik mezelf vaker dan me lief is op de verzuchting: “Och kind, als je toch eens één keer zou doen wat ik van je vroeg!” Als ik ein-de-lijk beide kinderen in min of meer...

Column: Trots met je peuter aan de borst

Column: Trots met je peuter aan de borst

Vandaag zag ik in de speeltuin een ouder kindje aan de borst en werd ik pardoes weer terug geslingerd naar het tijdperk dat ik een peuter aan de borst had. Binnen de veilige muren van ons huis heerlijk, buitenshuis nogal ingewikkeld. Borstje drinken Zo is er die...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de gezellige Kiindnieuwsbrief vol inspiratie.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0