Jongens hebben meesters nodig, meer dan meisjes

door Christel Rengers

‘Jongens steeds slechter in eindtoets van basisschool’ kopte het AD vorige week. Hoewel dit volgens onderzoek waar is, vind ik de kop wat ongelukkig gekozen.

Het suggereert namelijk dat de schuld bij de jongens zelf ligt. Maar wanneer het met groepen kinderen niet goed gaat op school zouden we moeten kijken naar het onderwijs en niet alleen naar de kinderen. Het huidige onderwijs biedt onze actieve jongetjes vaak niet wat zij nodig hebben. Gedragsdeskundige Lauk Woltring zegt in een interview met het AD niet verbaasd te zijn over de dalende resultaten. Het komt volgens hem kort gezegd door het ontbreken van mannelijke rolmodellen, het steeds taliger onderwijs en het verschil tussen de rijping van het jongens- en meisjesbrein.

Wanneer het met groepen kinderen niet goed gaat op school zouden we moeten kijken naar het onderwijs en niet alleen naar de kinderen

Hersenontwikkeling

Sandii Zachte schrijft in het artikel ‘Jongens- en meisjesgedrag: aangeleerd of aangeboren?’ dat de hersenontwikkeling van jongens en meisjes al in de baarmoeder anders verloopt. En dat ondanks dat opvoeding natuurlijk ook invloed heeft, we er niet omheen kunnen dat meisjes en jongens gewoonweg verschillend zijn. Het onderwijs zou daar meer rekening mee mogen houden. Zo zijn er steeds meer verhaaltjessommen gekomen, terwijl de meeste jongens veel meer met abstracte sommen kunnen. Dat is ook voor mij als (thuisonderwijzende) moeder herkenbaar, want ik zie dat bij mijn eigen jongen ook terug. Zo raakt hij hopeloos de draad kwijt tijdens het lezen van een in zijn ogen langdradig verhaal waar een som in verstopt zit. Maar geef je hem een ‘kale som’, dan roept hij direct het antwoord.

Rolmodellen

Dat er steeds minder mannen werkzaam zijn in het onderwijs en de kinderopvang is een groot gemis. Mannen en vrouwen gaan namelijk over het algemeen verschillend met kinderen om en rolmodellen zijn voor jongens natuurlijk net zo belangrijk als voor meisjes. Zo hebben mannen vaak meer begrip voor het experimenterende, autonome en bewegelijke karakter van jongens. Het enorme belang van ruimte voor bewegelijkheid in het onderwijs wordt ook pijnlijk duidelijk tijdens de film ‘Brammetje Baas’ waar een jongetje vol verwachting groep drie binnenstapt en daar (ondanks dat hij een meester heeft overigens!) uitvalt omdat het onderwijs niet aansluit bij zijn behoefte. Een nieuwe (jongere) meester die Brammetjes behoefte aan beweging en actie begrijpt en de ruimte geeft, biedt gelukkig uitkomst. Een fijne film om samen met je kind te kijken.

Dat er echt iets aan de hand is, wordt nu verschillende deskundigen zich uitspreken steeds duidelijker. Zo stelt Robert-Jan Kooiman, initiatiefnemer van de beweging Meestert! in het AD zelfs dat als er meer mannen voor de klas komen er minder jongens naar het speciaal onderwijs worden gestuurd. En ook onze eigen Praktijkvader Jeroen de Jong stelt in zijn stuk over vaderhonger dat volgens wetenschappers als Louis Tavecchio het ‘verjufte’ systeem grotendeels verantwoordelijk is voor het feit dat onze jongens niet goed mee kunnen komen. Reden genoeg om te erkennen dat het onderwijs sterk aan vernieuwing toe is en dat diversiteit op alle vlakken een must is.

Maar wat doen we daar nu dan aan? Meer meesters regelen is niet zo gemakkelijk. Zorg er in ieder geval dat jouw zoon genoeg mannelijke rolmodellen heeft. Zoals ook Jeroen de Jong zegt in zijn stuk over vaderhonger.

De juf heeft het niet gedaan; jongens hebben vaderhonger

Bronnen:

Lees en kijk hier het hele interview met Lauk Woltring.

Jongens steeds slechter in eindtoets van basisschool.

Testosteron in de klas? Laat jongen uitrazen.

Louis Tavecchio: ‘Een meester doet het toch anders’.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

Kinderrecht of plicht op onderwijs?

Kinderrecht of plicht op onderwijs?

Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat staat in Artikel 28 van het Kinderrechtenverdrag. Basisonderwijs moet voor ieder kind gratis beschikbaar zijn. Daarnaast heb je ook de plicht om naar school te gaan, de leerplicht. Uiteraard was het recht om onderwijs te krijgen...

Citotraining, een ramp voor kinderen

Citotraining, een ramp voor kinderen

Nog een paar maanden en dan is het zover: groep 8 gaat de eindtoets maken. Zo'n toets is vaak een hele gebeurtenis in een gezin, maar voornamelijk voor het kind zelf natuurlijk. Veel ouders vinden de citotoets erg belangrijk, omdat het deels bepaalt welk advies jouw...

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

Meer flexibiliteit tijdens lockdownonderwijs

Meer flexibiliteit tijdens lockdownonderwijs

Spanning en opluchting, dat zijn twee emoties die ik de afgelopen week veel zag om me heen. Spanning; hoe wordt er omgegaan met de nieuwe maatregelen op school? Zorgen omdat je je kind liever thuis had gehouden, maar niet het gevoel hebt dat dit mag. Maar ook...

Productiviteit gedijt op een thuisblijfdag

Productiviteit gedijt op een thuisblijfdag

Productief zijn op school, dat is niet altijd even makkelijk binnen ons huidige onderwijssysteem. Voldoen aan het volbrengen van de gewenste opdrachten, eitjes uitbroeden, eureka-momenten, stug doorbikkelen omdat het moet. In het meest ideale geval is productief zijn...

GRATIS EDITIE KIIND

Lees Kiind stiekem lekker gratis. Download editie OER! Je ontvangt meteen ook de nieuwsbrief vol inspiratie - waarvoor je je ieder moment kunt uitschrijven.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0