Jongens hebben meesters nodig, meer dan meisjes

door Christel Rengers

‘Jongens steeds slechter in eindtoets van basisschool’ kopte het AD vorige week. Hoewel dit volgens onderzoek waar is, vind ik de kop wat ongelukkig gekozen.

Het suggereert namelijk dat de schuld bij de jongens zelf ligt. Maar wanneer het met groepen kinderen niet goed gaat op school zouden we moeten kijken naar het onderwijs en niet alleen naar de kinderen. Het huidige onderwijs biedt onze actieve jongetjes vaak niet wat zij nodig hebben. Gedragsdeskundige Lauk Woltring zegt in een interview met het AD niet verbaasd te zijn over de dalende resultaten. Het komt volgens hem kort gezegd door het ontbreken van mannelijke rolmodellen, het steeds taliger onderwijs en het verschil tussen de rijping van het jongens- en meisjesbrein.

Wanneer het met groepen kinderen niet goed gaat op school zouden we moeten kijken naar het onderwijs en niet alleen naar de kinderen

Hersenontwikkeling

Sandii Zachte schrijft in het artikel ‘Jongens- en meisjesgedrag: aangeleerd of aangeboren?’ dat de hersenontwikkeling van jongens en meisjes al in de baarmoeder anders verloopt. En dat ondanks dat opvoeding natuurlijk ook invloed heeft, we er niet omheen kunnen dat meisjes en jongens gewoonweg verschillend zijn. Het onderwijs zou daar meer rekening mee mogen houden. Zo zijn er steeds meer verhaaltjessommen gekomen, terwijl de meeste jongens veel meer met abstracte sommen kunnen. Dat is ook voor mij als (thuisonderwijzende) moeder herkenbaar, want ik zie dat bij mijn eigen jongen ook terug. Zo raakt hij hopeloos de draad kwijt tijdens het lezen van een in zijn ogen langdradig verhaal waar een som in verstopt zit. Maar geef je hem een ‘kale som’, dan roept hij direct het antwoord.

Rolmodellen

Dat er steeds minder mannen werkzaam zijn in het onderwijs en de kinderopvang is een groot gemis. Mannen en vrouwen gaan namelijk over het algemeen verschillend met kinderen om en rolmodellen zijn voor jongens natuurlijk net zo belangrijk als voor meisjes. Zo hebben mannen vaak meer begrip voor het experimenterende, autonome en bewegelijke karakter van jongens. Het enorme belang van ruimte voor bewegelijkheid in het onderwijs wordt ook pijnlijk duidelijk tijdens de film ‘Brammetje Baas’ waar een jongetje vol verwachting groep drie binnenstapt en daar (ondanks dat hij een meester heeft overigens!) uitvalt omdat het onderwijs niet aansluit bij zijn behoefte. Een nieuwe (jongere) meester die Brammetjes behoefte aan beweging en actie begrijpt en de ruimte geeft, biedt gelukkig uitkomst. Een fijne film om samen met je kind te kijken.

Dat er echt iets aan de hand is, wordt nu verschillende deskundigen zich uitspreken steeds duidelijker. Zo stelt Robert-Jan Kooiman, initiatiefnemer van de beweging Meestert! in het AD zelfs dat als er meer mannen voor de klas komen er minder jongens naar het speciaal onderwijs worden gestuurd. En ook onze eigen Praktijkvader Jeroen de Jong stelt in zijn stuk over vaderhonger dat volgens wetenschappers als Louis Tavecchio het ‘verjufte’ systeem grotendeels verantwoordelijk is voor het feit dat onze jongens niet goed mee kunnen komen. Reden genoeg om te erkennen dat het onderwijs sterk aan vernieuwing toe is en dat diversiteit op alle vlakken een must is.

Maar wat doen we daar nu dan aan? Meer meesters regelen is niet zo gemakkelijk. Zorg er in ieder geval dat jouw zoon genoeg mannelijke rolmodellen heeft. Zoals ook Jeroen de Jong zegt in zijn stuk over vaderhonger.

De juf heeft het niet gedaan; jongens hebben vaderhonger

Bronnen:

Lees en kijk hier het hele interview met Lauk Woltring.

Jongens steeds slechter in eindtoets van basisschool.

Testosteron in de klas? Laat jongen uitrazen.

Louis Tavecchio: ‘Een meester doet het toch anders’.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

Column: Yoga op school

Column: Yoga op school

Zodra ik mijn roze bedrijfsbakfiets bij het hek van de school parkeer rennen de eerste kinderen al op me af. 'Ben jij de yogajuf?' 'Doe niet zo onbeleefd, je moet u zeggen joh!' 'Mag ik helpen met die matjes?' En daar gaan ze, ieder met drie matjes in hun armen. De...

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

We staan al onder druk in deze Corona-tijd, mag het tempo omlaag?

Dik drie weken geleden was het ineens zover: Nederland ging min of meer dicht. Heel veel volwassenen niet meer naar het werk, kinderen niet meer naar school, niemand meer op visite bij opa en oma, geen studenten meer in de collegezalen, geen concerten of dansfeestjes...

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Er is veel geschreven over pesten, maar vaak vanuit een heel exclusief perspectief, zoals pesten op school, cyberpesten, een specifiek anti-pestprogramma of de vraag in hoeverre pesten dierlijk gedrag is (en dus natuurlijk en onvermijdelijk). Wat ik miste was de...

Zinnig knutselen: thuis en op school

Zinnig knutselen: thuis en op school

De knutselwerkjes van school werden in coronatijd verplaatst naar thuis. Ik betrapte mezelf erop dat bij tijdnood in het thuisschoolschema, ik soms zei: maak eerst rekenen af, dan zien we wel of we toe komen aan het knutselwerkje. Ai! Daar degradeerde ik creativiteit,...

Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

Mismatch met school: een kind leert op zijn eigen manier

Elk kind komt op de wereld met een aangeboren nieuwsgierigheid en drang om de wereld om zich heen te leren kennen. Het lijkt zo simpel. Laat je kind lekker z’n gang gaan, geef hier en daar de nodige support en het enthousiaste leren volgt vanzelf. Maar wat als het...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0