Hoe kies je een basisschool?

door Sandii Zachte

Eens moet het toch gebeuren; het kiezen van een school voor je kind. Waar dat in een grote stad bij wijze van spreken voor de geboorte moet gebeuren, ligt landelijk gezien de leeftijd voor het inschrijven rond het derde jaar, afhankelijk van de populariteit van een school.
In dit artikel lees je met welke overwegingen onze lezers kwamen. Het doel is om je zo te helpen een gedegen keuze te maken, maar het zou ook zomaar kunnen dat je eindconclusie is dat er wel erg veel criteria zijn waardoor je het helemaal niet meer weet. In dat geval mijn welgemeende excuses.

 

Inspectie

Via internet kom je al een heleboel te weten over een school. Tegenwoordig heeft iedere school een website. Vaak vol met foto’s, de schoolgids en informatie over hun visie. Ook de rapporten van de inspectie zijn te vinden op internet. Hierin staat of een school aangemerkt wordt als sterke of zwakke school.
Hoeveel waarde je aan zo’n rapport moet hechten is de vraag. Via twitter ontvingen we de volgende reactie: “De inspectie kijkt tegenwoordig niet meer naar de sociale interactie, sfeer en veiligheid op school. Dus een ‘goed’ kan nog steeds betekenen dat de sfeer onprettig is, of dat er wanorde heerst. De inspectie kijkt in beginsel alleen naar cijfers zoals Cito-scores.” Bovendien kan het zo zijn dat een school die aangemerkt staat als ‘zwak’ enorm gaat investeren in de kwaliteit terwijl een ‘sterk’ schoolbestuur misschien wel in slaap valt.


Het gaat immers om een plek waar kinderen zich acht jaar lang fijn moeten voelen

Onderwijsmethode

Je hebt veel soorten basisonderwijs: kerkelijk en openbaar, vrije scholen, Montessori, Jenaplan, Iederwijs, Ontwikkelingsgericht, Natuurlijk Leren, etcetera. Of je je kind wel of niet naar een kerkelijke school wilt laten gaan weet je waarschijnlijk wel. Maar al die nieuwe vormen van onderwijs maken het lastig. Ze hebben allemaal een enthousiast verhaal en voor alles lijkt wel wat te zeggen. Wie zegt ons dat de methodes niet binnen tien jaar weer achterhaald zijn? Een tip is om niet alleen naar de voorstanders van een onderwijstype te luisteren maar ook naar de tegenstanders.

 

Grootte

Hoeveel klassen een school heeft en hoeveel kinderen een leraar heeft kan ook een overweging zijn. Grote scholen hebben misschien meer te besteden omdat ze groter kunnen inkopen en dus goedkoper uit zijn, maar een kleine school kan een kind wellicht een veiliger gevoel geven. Hierbij speelt ook mee hoe een school is ingericht. Gaan alle kinderen door dezelfde deur naar buiten of is er voor de kleuters een eigen vleugel?

 

Afstand

Je favoriete school zit vast aan de andere kant van de stad. In hoeverre is het van belang dat je kind naar een buurtschool gaat? Het is fijn als hij met buurtkinderen kan spelen, maar misschien hoeven die niet per se ook bij hem op school te zitten. Voor sommige scholen, zoals de vrije school, is het zo dat mensen er van heinde en verre heen trekken. Ook al zit de school aan de andere kant van de stad, het is in zo’n geval niet uitgesloten dat er alsnog klasgenoten in je buurt wonen. Ook handig om mee te nemen in de te maken keuze.

 

Ervaringen van anderen

Gelukkig ben je niet de eerste die voor deze keuze staat. Vraag naar de ervaringen van je buren of vrienden. Belangrijk is om daarbij niet alleen te vragen of de school goed bevalt maar ook waar ze hun keuze op gebaseerd hebben. Wanneer jij de criteria van je buren totaal niet belangrijk vindt, heb je waarschijnlijk ook niet zoveel aan hun mening.

 

Gevoel

Misschien wel het belangrijkste, en veelvuldig genoemd door onze lezers: wat is het gevoel als je door de school loopt? Ga mee met een rondleiding en maak een afspraak met de directeur.
Vragen die je kunt stellen zijn onder andere:

  • Hoe gaan jullie om met ongewenst gedrag?
  • Is er een actief pestprotocol?
  • Hebben jullie een voedingsbeleid en hoe uit zich dat in de praktijk?
  • Welke inzet wordt er van de ouders verlangd?
  • Heeft de school een regiofunctie of is het een buurtschool (percentages)?

Hoe je ontvangen wordt kan al veel zeggen. Is er aandacht voor je? Heb je het idee dat je naar gebakken lucht luistert of krijg je een verhaal met visie te horen? Hoe wordt er gereageerd op een kritische vraag? Wat voor sfeer ademt de school uit? Zien de klassen er huiselijk uit? En lijkt het er op dat kinderen plezier hebben in de klas? Wat je te zien krijgt blijft een momentopname. Schroom niet om nog een keer te gaan kijken. Het gaat immers om een plek waar kinderen zich acht jaar lang fijn moeten voelen.

 

Met dank aan de lezers van Kiind Magazine.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Alles over pesten: weerbaarheid, macht en groepsdruk

Er is veel geschreven over pesten, maar vaak vanuit een heel exclusief perspectief, zoals pesten op school, cyberpesten, een specifiek anti-pestprogramma of de vraag in hoeverre pesten dierlijk gedrag is (en dus natuurlijk en onvermijdelijk). Wat ik miste was de...

Pesten is een groepsprobleem

Pesten is een groepsprobleem

‘Ze moeten de pesters harder aanpakken’. Pesten is een groot probleem en komt op de meeste scholen en BSO’s veelvuldig voor. Liv den Duyn ging voor Kiind Magazine naar een workshop Apemanagement en ik volgde de cursus Vreedzame BSO (afgeleid van Vreedzame school). Aan...

3 lessen over hoe kinderen leren

3 lessen over hoe kinderen leren

Kleine kinderen leren het automatisch: omrollen, lopen, praten. Grapjes maken, stoeien en knoeien. En zelfs, afhankelijk van waar je woont, koffiezetten, boogschieten of jatten. Daar hebben ze onze hulp echt niet bij nodig. Hoe belangrijk is het dat wij, als...

Haal de wereld binnen met thuisonderwijs

Haal de wereld binnen met thuisonderwijs

Op een dag breekt het moment aan: je kleintje gaat naar school. Het lijkt zo’n logische stap na de vierde verjaardag dat je bijna vergeet dat er ook nog een andere mogelijkheid is, namelijk thuisonderwijs. Dit krijgt in Nederland steeds meer bekendheid en is allang...

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

De meeste kinderen hebben geen school nodig

De meeste kinderen hebben geen school nodig

Hoe leren kinderen eigenlijk? En is school de aangewezen plek waar dat moet gebeuren? Spoiler alert: nee, school is niet de enige of de beste plek waar kinderen dingen leren. Laten we eens bekijken hoe kinderen leren en in welke omstandigheden ze dit soepeltjes doen....

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0