Voortkabbelende kinderfilms zonder spanning en helden

door Jeroen de Jong

‘Chimpanzee’ leek zo’n goede keuze. Een documentaire over een familie chimpansees in het regenwoud. Baby-chimpansee Oscar groeit op en leert klimmen, mieren eten, noten kraken en zijn eigen bedje van takken maken. Prachtige beelden, fijn om naar te kijken. Maar dan, we zijn nog geen twintig minuten op weg in de film, gebeurt het onvermijdelijke: er is een andere chimpanseefamilie die het territorium van de familie van Oscar wil inpikken. Spannende muziek, suggestieve montage van apen die gemeen naar elkaar lijken te kijken en iedereen zit op het puntje van zijn stoel. Loopt dit wel goed af?

Het goede overwint altijd

Zelfs een prachtige natuurdocumentaire kan blijkbaar niet zonder zorgvuldig opgebouwde spanning, een strijd tussen twee kampen en een onzekere afloop. De kinderen genieten er niet minder van, ze weten eigenlijk niet beter. De meeste films kennen grotendeels dezelfde verhaalopbouw:

• Er is een beginsituatie waarin alles relatief vredig is

• Dan komt er een gebeurtenis die alles op zijn kop zet

• Vervolgens proberen de hoofdpersonages de orde te herstellen

• Dit mondt uit in een spannende climax

• Uiteindelijk is de vrede weer teruggekeerd

Deze verhaalopbouw is zo oud als de wereld zelf. Al in de oudste overgeleverde verhalen en mythen vinden we de opbouw terug en Aristoteles schreef hem zo’n 350 jaar voor Christus voor het eerst op. Het is een opbouw die het gemakkelijk maakt verhalen te onthouden en door te vertellen. En natuurlijk vinden wij het fijn om naar dit soort verhalen te luisteren: een spannende strijd tussen twee partijen, meestal goed en kwaad, een ongewisse uitkomst, maar meestal overwint het goede toch. Wat wil je nog meer?

De opkomst van de onverwachte held

In de vorige eeuw heeft de Amerikaanse filmindustrie, met Disney als belangrijke speler, deze verhaalopbouw geperfectioneerd. Een belangrijk extra element in de opbouw is de opkomst van de held. Hij of zij zal aan het einde van de film de beslissende slag leveren met het kwaad, maar aan het begin van de film lijkt dat zeer onwaarschijnlijk. De held is aan het begin van de film namelijk nog helemaal geen held. Maar bijvoorbeeld een klein hertje, zoals in Bambi, of een gammele robot, zoals in Wall-E. Gedurende de film zal de held in wording van alles moeten leren, tegenslagen overwinnen, verliefd worden, zodat hij uiteindelijk volwassen en wijs zal weten hoe hij ‘het grote probleem’ van de film kan overwinnen. Dit levert prachtige films op, zoals Bambi en Wall-E, maar ook De leeuwenkoning, Hoe tem je een draak en Monsters en co.


De meeste films kennen grotendeels dezelfde verhaalopbouw

Het lijkt er op, zeker in de kinderfilms, dat dit nog de enige manier van verhalenvertellen is. Er is altijd sprake van tegenstellingen, strijd en spanning. Of de film zich nou in de ruimte, op de savanne of op het schoolplein afspeelt. En altijd is het de onverwachte, wat sullige jongen die uiteindelijk de redder van de dag wordt. Want het loopt natuurlijk wel goed af, voor de held dan.

Veel vakmanschap, maar waar is de conflictloze film?

Er zijn veel films die met veel vakmanschap en liefde een goed en origineel verhaal vertellen. De Wallace en Gromit-films zijn daar een goed voorbeeld van. Uitvinder Wallace en zijn slimme hond Gromit beleven keer op keer een machtig avontuur, strijden tegen kwade machten, zoals een pinguïnmeesterdief of een robothond, maar overwinnen gelukkig wel weer. En dat in fantastische klei-animaties.

Maar hoeveel ik hier ook van geniet; ik verlang inmiddels naar films waar een keertje niet gestreden wordt en waar geen conflict is. Het lijkt me zo heerlijk om met de kinderen naar de bioscoop te gaan en een keer niet te hoeven zeggen ‘dat het allemaal wel goed komt, want het is maar een film’. Gewoon een film die heerlijk voortkabbelt, met mooie beelden, een fijn verhaal en zonder veel drama.

Rust en verwondering in het bos van Totoro

Maar zou dat dan niet vreselijk saai zijn? Heeft een film niet juist die verhaalstructuur, ontwikkeling van de held en het visuele spektakel nodig om überhaupt te kunnen boeien? Als jij en je kinderen dat denken, dan nodig ik je uit om My Neighbour Totoro te gaan kijken, want uit die film blijkt dat als je spanning en spektakel vervangt door de menselijke maat en verwondering, je daarvoor een heel ander soort film terugkrijgt.

My Neighbour Totoro is een Japanse tekenfilm waarin nu een keertje geen pratende dieren, monsters of auto’s voorkomen, maar gewoon twee zusjes. Hun moeder ligt een tijdje in het ziekenhuis en met hun vader verhuizen ze naar het platteland. Daar verwonderen ze zich over de natuur, maar leren ze ook het bovennatuurlijke boswezen Totoro kennen. Rustige beelden, veel groen en natuur, fijne muziek en gewoon een familie met hun dagelijkse beslommeringen. Aangenaam herkenbaar. Zelfs de kennismaking en vriendschap met Totoro verlopen vanzelfsprekend. De kinderen zien hem en nemen aan dat hij bestaat. Niéts spannende muziek en dramatische spanningsopbouw! En op het eind wordt het wel eventjes spannend, omdat het jongste zusje kwijt is, maar gelukkig springen Totoro en zijn ‘kattenbus’ dan te hulp.

Maar er zijn vast meer van dit soort voortkabbelende, oogstrelende films, die ons zonder overheersende conflicten toch weten te boeien. Ken jij er één?

Cinekid, het kinderfilmfestival van Nederland is een tip! Elk jaar in/rond de herfstvakantie op locaties door heel Nederland.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Ooglapje maken van vilt

Voor mijn eigen piraat maakte ik een ooglapje. Stoer genoeg om door de ballotagecommissie te komen, maar toch ook een beetje vrolijk. Dit is een erg gemakkelijk en snel project. Nodig Twee restjes vilt Stukje elastiek (rond of smal plat elastiek) Een naald en...

15 Herfstboeken om voor te lezen

15 Herfstboeken om voor te lezen

Wat is er in de herfst nu fijner dan je samen op de bank te nestelen en de tijd te verliezen met een mooi boek? Terwijl wind en regen om het huis gieren, zit je fijn bij elkaar met een zelfgemaakt warm drankje en herfstig hapje binnen handbereik. Beter wordt het niet....

Verleng het bevallingsverlof en betaalde kolfrecht

Verleng het bevallingsverlof en betaalde kolfrecht

Wat hebben ouders nou nodig om een geïnformeerde, vrije keuze te kunnen maken over die eerste, intense, ingrijpende voedingsmomenten van hun kind? Nou: onder andere een meer ondersteunende omgeving. Precies daarom is Kiind de crowdfunding voor de Machtige Melkpodcast...

Fruitspiesjes uitdelen

Fruitspiesjes uitdelen

Spiesjes met fruit, groente en/of kaas zijn een erg leuke en gezonde traktatie. Je kunt veel variaties maken op de standaard prikker door vormen te snijden of door gekleurd papier toe te voegen. We laten hier zien hoe je bloemen maakt van een fruitspies.   Nodig:...

Zelf brood bakken

Zelf brood bakken

Bak zelf je brood. Het is lekker, gezond en je komt er van tot rust. Ingrediënten 750 gram volkoren meel 30 gram gist theelepel zout (kan ook zonder) 4 dl lauw water   Bereidingswijze Doe de meel en het zout in een kom en meng het door elkaar. Maak er vervolgens...

Freestyle borduren: echt niet stoffig!

Freestyle borduren: echt niet stoffig!

Heb jij dat ook? Je gaat ervoor zitten om een patroon te volgen om iets creatiefs te maken. Handig, een werkbeschrijving voor een borduurwerk. Dan hoef je het niet meer zelf te bedenken. Je leest het eerste stukje van de werkbeschrijving met steeknamen, kleurnummers...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0