De meeste moeders gaan als hun baby drie maanden is weer aan het werk. De baby moet dan natuurlijk opgevangen worden. Tegenwoordig heb je daarin volop keus: sommige mensen kiezen voor een gastouder, anderen voor het kinderdagverblijf of voor een oppas (al dan niet thuis). Degenen die voor een kinderdagverblijf gekozen hebben, staan daarna voor een nieuwe keuze: welk kinderdagverblijf wordt het? In dit artikel bespreekt Christel Rengers zaken waar je op kunt letten bij het kiezen van een kinderdagverblijf.
Van alles wat je moet regelen als je zwanger bent, is het kiezen van een passend kinderdagverblijf misschien wel het moeilijkst. Want waar moet je opletten? Wat zijn de mogelijkheden? En wat vind je belangrijk? Neem dan ook de tijd om het juiste dagverblijf te kiezen.
Voorkeuren
Om te beginnen is het goed om te bepalen wat je verwachtingen zijn van een kinderdagverblijf. Zo zijn er praktische aspecten als: Wat zijn de openingstijden? Is er een pedagogisch beleid? Wat zijn de haal- en brengtijden? Moet het dicht bij huis of werk zijn? Persoonlijke aspecten zijn: Hoe wordt er met voeding omgegaan? Zijn de medewerkers voorstander van borstvoeding en hoe gaan ze om met specifieke wensen van ouders? Een ander belangrijk punt is de groepsindeling. Zijn de groepen verticaal of horizontaal ingedeeld? Verticaal wil zeggen dat 0- tot 4-jarigen bij elkaar in de groep zitten en horizontaal is een indeling per leeftijdsgroep. Bedenk van tevoren wat jouw voorkeur heeft. Voor beide is wat te zeggen. Bij verticale groepen blijft je kind tot het naar school gaat in dezelfde groep, met dezelfde kinderen en pedagogisch medewerkers. Daarnaast kunnen de kleinere kinderen zich optrekken aan de groteren en leren die andersom weer rekening te houden met de kleintjes. Het betekent ook dat het voor sommige baby’s te druk kan zijn en dat peuters vaker rekening moeten houden met de baby’s, wat hen kan belemmeren in hun spel. In een horizontale groep zit je kind in een groep met kinderen van dezelfde leeftijd, en dus dezelfde ontwikkelingsfase. Er zijn baby- en peutergroepen en soms zelfs dreumesgroepen. Nadeel hiervan is dat je kind bij het ouder worden minimaal één keer van groep en dus van pedagogisch medewerkers zal veranderen.
Op bezoek
Het is handig om alvast een lijstje te maken met voor jou belangrijke punten en eventuele vragen. Op basis hiervan kun je een screening maken van de dagverblijven die voor jou in aanmerking komen. Maak bij allemaal een afspraak en neem alvast een optie op een plek. Vaak zijn er namelijk lange wachtlijsten, zeker als je een specifiek kinderdagverblijf op het oog hebt. Let er bij het maken van een afspraak op hoe dit eerste gesprek verloopt. Hoe word je te woord gestaan? Moet je lang wachten voordat je iemand aan de lijn krijgt? Word je professioneel te woord gestaan? Dit kan in de toekomst van belang zijn als je bijvoorbeeld een wijziging wilt doorgeven. Neem je lijstje met belangrijke punten en vragen mee. Wanneer je eenmaal op de locatie bent, komt er zo veel informatie op je af dat je ze wellicht vergeet. Wanneer je op de locatie bent, volgt het belangrijkste moment: Hoe is de sfeer? Voel je je er prettig en welkom? Het is belangrijk hier even bewust bij stil te staan. Een eerste indruk zegt vaak veel. Luister hierbij naar je gevoel. Je moet straks bij het brengen van je kind een goed en vertrouwd gevoel bij de opvang hebben. Naast de sfeer en een goed gevoel zijn er nog enkele andere belangrijke aandachtspunten.
Aandachtspunten
- Hoeveel kinderen zijn er per groep?
- Is de groep schoon, fris en veilig?
- Spreekt de ruimte je aan?
- Zijn er hoekjes waar kinderen zich terug kunnen trekken?
- Zijn er bij een verticale groep plekken buiten de box waar baby’s veilig kunnen spelen?
- Hoe ziet het speelgoed eruit?
- Is er aandacht besteed aan de inrichting van de groep?
- Hoe ziet de buitenspeelplaats eruit?
- Hoe is de overdracht aan ouders verzorgd?
- Hangen er lijsten van schoonmaakwerkzaamheden of controlelijsten voor de slaapkamers? Zo niet, hoe wordt dat bijgehouden?
- Hoe komen de kinderen op je over? Zijn ze aan het spelen of hangen ze maar wat rond?
- Blijkt er uit de aankleding van de groep dat er regelmatig activiteiten worden gedaan?
- Worden er speciale activiteiten voor peuters gedaan? Die hebben namelijk vaak behoefte aan wat meer uitdagende activiteiten.
- Hoe komen de medewerkers op je over? Zijn ze enthousiast en gezellig met de kinderen bezig?
- Zijn er vaste pedagogisch medewerkers op de groep?
- Werkt het kinderdagverblijf met vaste invalkrachten?
- Worden je vragen naar tevredenheid beantwoord?
- Zie je aspecten van het pedagogisch beleidsplan terug in de groep en in de werkwijze van de pedagogisch medewerkers?
- Is er een oudercommissie actief?
- Zijn er bepaalde verwachtingen van jou als ouder?
- Is het kinderdagverblijf gecertificeerd en is dat nog in orde?
Tips
- Kom indien mogelijk een keer onverwacht langs, bij voorkeur op een druk moment. Je krijgt dan een goed beeld van de dagelijkse gang van zaken. Drukke momenten zijn rond de haal- en brengtijden, gemiddeld genomen dus tussen 8.00 en 9.00 uur en tussen 17.00 en 18.00 uur. Of kom rond 12.30 uur wanneer alle kinderen net gegeten hebben en naar bed gaan. De drukste dagen zijn over het algemeen de dinsdag en donderdag.
- De GGD controleert jaarlijks of het kinderdagverblijf voldoet aan de eisen die in het pedagogisch beleid staan. Hiervan worden rapporten gemaakt die je kunt downloaden op de website van de GGD bij jou in de buurt.
- Vraag of je van tevoren het pedagogisch beleid kunt ontvangen. Of misschien kun je het zelf downloaden. Vaak zijn dit behoorlijk uitgebreide stukken en het kost even wat tijd om het door te lezen. Het is wel van belang, want je weet dan direct wat de visie en werkwijze van het kinderdagverblijf zijn. Je weet precies wat je kunt en mag verwachten en je komt niet voor vervelende verrassingen te staan. Daarnaast geeft het lezen van het pedagogisch beleid je alvast een beeld van de manier van werken die je vervolgens kunt toetsen aan de werkelijkheid bij de rondleiding.
- Bespreek bij de rondleiding al wat jouw visie is. Geef je borstvoeding? Ga je bijvoeden volgens de Rapley- methode of voed je je kind vegetarisch op? En hoe denken zij over deze zaken? Ga alvast na of jouw visie en die van hen overeenkomt. Een groot verschil in visie kan later voor veel wrijving zorgen.
Wenafspraken
Heb je voor een bepaald kinderdagverblijf gekozen, maak dan ruim voordat je aan het werk gaat wenafspraken. Bij de eerste afspraak wordt er meestal een zogenaamde handleiding van jouw baby gemaakt. Het is handig als je die zelf van tevoren al hebt gemaakt. Dan weet je zeker dat je niets vergeet. Wees tijdens dit gesprek duidelijk over jouw wensen, ook al lijken sommige wat overdreven. Jij bent degene die je kind het best kent, ook al ben je wellicht wat minder ervaren dan de pedagogisch medewerkers. Bij de tweede afspraak blijf je bijvoorbeeld een uurtje weg. Er zijn ook kinderopvangorganisaties waar het gewoonte is om een paar uur mee te draaien zo’n eerste keer. Zo heb volop de ruimte om informatie uit te wisselen. De keren daarop blijft je kind steeds wat langer op het kinderdagverblijf zonder jou. Hoeveel wenafspraken er gemaakt worden, verschilt per kinderdagverblijf. Geef hierin ook jouw behoefte aan. Wanneer je kind voor het eerst een hele dag blijft, kan het handig zijn om dat te doen op een dag dat je nog thuis bent. Je kunt dan tussendoor even op je gemak bellen en indien nodig je kind eerder op komen halen. Zo’n eerste dag is vaak heel indrukwekkend en vermoeiend voor een baby.
De eerste werkdag
En dan breekt de eerste werkdag aan. Misschien heb je ernaar uitgekeken, misschien zie je ertegenop. Je neemt afscheid van je kindje met een dikke kus en draagt hem of haar over aan de pedagogisch medewerker. Voor veel ouders is dit een lastig moment. Weet echter dat de pedagogisch medewerkers hier veel ervaring mee hebben. Je bent niet de eerste die een traantje laat. Ook kijken zij er niet van op als je tussendoor even belt. Wanneer je daar behoefte aan hebt, moet je dat zeker doen!
Kinderopvang op Kiind Magazine:
Gezonde voeding op een dagverblijf
Christel Rengers is pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf