Lekker kliederen zonder regels

door Gastauteur

Ik had op de hogeschool ooit een docent die bij hoog en laag volhield dat iets alleen kunst mocht heten als de maker een papiertje van de kunstacademie bezat. Hier kon ik helemaal niets mee, ik zou dus nooit kunst kunnen maken, enkel kunnen knutselen, hoe goed ik ook was. Ja doei, dat bepaal ik, en/of eventuele echte kenners, wel. Nu is het mijn ambitie niet om kunst te maken maar deze enorme starre definitie doet veel werk natuurlijk enorm tekort.

Iedereen heeft als kind getekend. Toch zijn er heel veel mensen die dit zodra ze ‘volwassen’ zijn niet meer doen. Waar ligt dat aan? Komt dat door dit soort starre definities, is het dat we bang zijn dat het toch geen kunst is en we er dus liever niet aan beginnen? Dat we geen kwaliteit kunnen garanderen en daarom niets maken om maar niet voor gek te staan met ons geklieder?

Eigenlijk heel raar, we verwachten niet dat iedereen die het avondeten maakt dit op het niveau van een topchef doet, het wordt met smaak gegeten en er wordt niet denigrerend gedaan over de amateuristische kaassaus, die duidelijk een imitatie is van de bekende meester J. Oliver. Als iemand een mooie set kwasten aanschaft, goede kwaliteit verf, een paar doekjes en er met veel plezier mee aan de gang gaat heeft men daar al heel snel een mening over: “Amateuristisch, pretentieus, dat is geen kunst.” Nou en, er wordt in ieder geval zonder angst plezier gemaakt.


Er wordt niet denigrerend gedaan over een amateuristische kaassaus

Kinderen kunnen het nog, lekker kliederen tot alle verf op het blad bruin is, krassen tot er geen witte plek meer over is. En dat alles zonder zich zorgen te maken of anderen het wel mooi vinden. Jammer genoeg raken kinderen dit ook kwijt, vaak door wat wij er als volwassenen van vinden. In plaats van te laten weten dat we het fijn vinden dat de kleine zo’n plezier heeft in het maken van kinderkunst zeggen we “Oooooh wat moooooooooooi” of “Wat heb je netjes binnen de lijntjes gekleurd”. Ik hoor direct weer mijn oud-docent: het is pas goed als het volgens de regeltjes gaat.

Laat die kinderen lekker kunst maken op hun manier, probeer te zorgen dat ze die lol niet verliezen zodat ze ook op latere leeftijd nog zonder schroom lekker blijven tekenen, kliederen en boetseren. Doe eens gek, ga er naast zitten en doe mee, probeer los te laten dat het mooi en doordacht moet zijn. maar ga los met de lijm en de glitter! Niet iedereen hoeft kunst te produceren, maar iedereen mag genieten van kunstig bezig zijn.

Lana is freelance journalist en blogt over ‘Domestic Bliss’.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Column: trouwen met mama tussen het wasgoed

Het was een ijzige wintermiddag zo eind februari. De grijze handdoek die ’s ochtends nat buiten was opgehangen was inmiddels zo hard als een plank. De eendjes Karel en Evert stonden klappersnavelend voor de deur te bedelen om graantjes. Een gure wind waaide door de...

Is smartphone- en schermvrij opvoeden radicaal?

Is smartphone- en schermvrij opvoeden radicaal?

In een wereld waarin altijd online de standaard is, voelt je kind smartphone- en schermvrij opvoeden als een daad van verzet. Een radicaal besluit. En dat kan reacties oproepen. “Mag jouw kind nog geen telefoon?” "Zo leren ze het niet en krijg je juist problemen...

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Waarom kinderen emoties moeten uiten

Pijn, verdriet, boosheid, teleurstelling, agressie, blijdschap, vreugde – in een kinderleven zijn er heel wat emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun emoties kunnen voelen, benoemen en uiten. Als dit niet gebeurt, kan bijvoorbeeld agressie ontstaan. Wij als ouders...

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Wat willen we als generatie doorgeven?’

‘Het onderwijs draagt bij aan een economisch gedreven toekomst en dat maakt onze scholen een verarmende, in plaats van verrijkende omgeving waarin goedbedoelende, door idealen gedreven leerkrachten misschien wel net zo vaak vastlopen als leerlingen.’ Aldus (vrij...

De meeste kinderen hebben geen school nodig

De meeste kinderen hebben geen school nodig

Hoe leren kinderen eigenlijk? En is school de aangewezen plek waar dat moet gebeuren? Spoiler alert: nee, school is niet de enige of de beste plek waar kinderen dingen leren. Laten we eens bekijken hoe kinderen leren en in welke omstandigheden ze dit soepeltjes doen....

Veranderkracht in coronatijd

Veranderkracht in coronatijd

Een mens gaat eigenlijk vrij slecht op verandering. Groot en klein. Zo hadden wij een poos de deur van de inbouwkoelkast niet vastzitten aan het buitendeurtje. We moesten steeds twee deuren openen voor een simpele handeling. Op een goede dag klaarden we deze klus....

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0