Lekker vies worden op school De Hofakker

door Gastauteur

Inspirerende scholen, ze zijn er genoeg! We delen graag de verhalen van blije ouders. Deze keer: Veerle van der Zee, die haar zoon op De Hofakker vlakbij Zutphen heeft.

Laatst zat ik met mijn zoon van zes in de trein terug naar huis. Ik zag medereizigers naar hem kijken. Zijn jas en zijn broek zagen er heel vies uit van het buiten zijn op school. Ik dacht glimlachend: ‘Als je je kind net zo schoon terug wilt krijgen als je hem ‘s ochtends gebracht hebt, dan moet je hem niet naar de Hofakker brengen.’

hofakker1

De Hofakker. Een kleine basisschool in het buitengebied tussen Zutphen en Vorden, met zo’n 25 kinderen. Zonder betegeld schoolplein. Met een heleboel ruimte: vlakbij het bos, met veel gras, een zandbak en een moestuin. Waar je kind lekker kind kan zijn, en in directe verbinding staat met de natuur. Waar de wind om je oren wappert en waar ouders hun kleuters goed inpakken, vooral op woensdag. Omdat kinderen vanaf vijf jaar dan de hele dag in het bos zijn.

Wat is goed onderwijs?

Mijn zoon is in de zomer jarig en kleutert nog tot zijn zevende jaar. Dan gaat hij naar de eerste klas van dit ongesubsidieerde (particuliere) schooltje, met schoolgeld naar draagkracht. Wat mij betreft komt gesubsidieerd onderwijs niet in aanmerking. Goed onderwijs is afgestemd op (vaak verborgen, innerlijke, onuitgesproken) vragen van kinderen. Gesubsidieerd onderwijs wordt bepaald door de overheid c.q. de economie. Daardoor ontstaat een nauwe kijk op het menselijk leven, terwijl de ontwikkeling van kinderen centraal hoort te staan. Het is mijn wens dat er breed en diep naar mijn zoon gekeken wordt. En dat hij de mogelijkheid krijgt zich ook diep en breed te ontwikkelen.

hofakker01

Antroposofisch

En die blik op ontwikkeling zie ik op de Hofakker. Ik vind hier rijk onderwijs! De bron hiervan ligt in de grondslag van de school: de antroposofie, net als bij Vrije scholen. Alleen deze zijn niet meer vrij. Ze kregen in Nederland die naam omdat ze vrij van overheidsinmenging waren. Vrije scholen proberen hun identiteit nog te behouden, maar dat is met alle regelgeving inmiddels bijna niet meer te doen.

Fotos-2014-2015-587

Zo ontstond bij een Vrijeschoolleerkracht het initiatief om weer een echte Vrije school op te richten. En daar was veel animo voor! Woorden werden omgezet in daden. En zo startte de Hofakker in september 2014 met 12 kinderen. De inspectie kwam langs, en keurde de school goed. Want ook ongesubsidieerde scholen (die erkend willen zijn) moeten voor de leerplicht aan bepaalde eisen voldoen, de zogenaamde kerndoelen.

Inzet van ouders

Een jaar nadat de eerste kinderen startten, kwamen wij erbij. Wij? Ja, want niet alleen onze zoon is nauw verbonden met de school. Wij als ouders ook. Zonder inzet van ouders kan de Hofakker namelijk niet bestaan. Zo zijn er groepjes waar je als ouder aan deelneemt. Zoals de locatiegroep, de evenementengroep, of de PR-groep.

De betrokkenheid van ouders wordt nog om een andere reden gevraagd: gemeenschapsvorming. Deze vraagt een aardige inzet, zoals heel wat meer ouderavonden dan op andere scholen. Gemeenschapsvorming blijkt geen makkelijke opgave in deze tijd. Wel een uitdaging waaruit veel geleerd kan worden. En dat is mooi, want volwassenen blijven zich ook ontwikkelen, net als hun kinderen.

Hoofd, hart en handen

Op deze school heb ik een omgeving voor mijn zoon gevonden waar hij ‘hoofd, hart en handen’ in gelijke mate kan ontwikkelen. Daarvoor is die vrijheid van onderwijs noodzakelijk. Want op gesubsidieerde scholen wordt het hoofd het meest ontwikkeld. Het cognitieve is daar het belangrijkste, daar wordt de meeste tijd voor uitgetrokken. Hart en handen blijven achter.

hofakker_Bos-foto-6

Waarden

In mijn ogen doet dit veel kinderen tekort. Kinderen krijgen zo een verdraaid beeld van waarden. Er zijn kinderen bij wie de hoofdkwaliteit het sterkst is. Maar er zijn ook kinderen bij wie het hart-, of de handenkwaliteit eruit springt. Elk mensenkind komt iets waardevols brengen. Een cognitief sterk mens is niet meer waard dan een kunstzinnig sterk mens, een sociaal sterk mens, of een motorisch sterk mens. Een goede leerkracht laat elk kind werkelijk in zijn waarde. Laat hem stralen in de kwaliteit waarin hij het sterkst is. En dat kan alleen als de leerkracht niet aan banden wordt gelegd door een overheidsinstantie die het hoofd het belangrijkst vindt.

Hofakker02

In het buitengebied

Ik ben een blij mens wanneer ik mijn kind sta op te wachten als hij uit school komt. Het schoolterrein is omringd door weilanden met paarden, boerenland en bossen. Nu ik dit schrijf, ben ik me ineens bewust van dat de meeste scholen tussen gebouwen, wegen en verkeer staan. Ik voel me rijk. Met wat meer wasgoed.

Een vervuld kind

Mijn zoon komt vaak rennend naar me toe. Moe, voldaan, en met rode wangen. Hij is vervuld van het ochtendspel wat elke ochtend in de kleuterklas (of op woensdag in het bos) gedaan wordt: rijmpjes, liedjes en verhaaltjes, uitgebeeld met een aaneenschakeling van gebaren. Hij is vervuld van het ‘vrije spelen’ (zonder plastic speelgoed). Van samen huttenbouwen in het bos, soep maken, en zelfgebakken broodjes oppeuzelen. Hij geniet intens van de jaarfeesten, zoals Sint Jan en Sint Maarten. Hij komt thuis met prachtig gekleurde schilderijen, met gevilte eikeltjes, en zelfs met een mini-kerststalletje: een Jozef en Maria van bijenwas, een baby van een plukje wol. Klein als de nagel van mijn pink.

Hofakker03

Groeien in eigenheid

Ik heb goede hoop voor de komende jaren. Jaren waarin mijn kind omringd door goede intenties op kan groeien. Waar er aandacht voor hem is door de kleine klassen. Waar hij zich op eigen tempo en met hart, hoofd en handen ontwikkelt. Waar hij gezien wordt. Waar hij steeds meer zal kunnen stralen in zijn kwaliteiten.

Want daar wordt een mens gelukkig van. Dat is vervullend. Voelen, weten, zien waar je krachtig bent. En wat je deze wereld te geven hebt.

Kom een kijkje nemen op De Hofakker, sfeer proeven en een praatje maken op de open dag, op zaterdag 9 april 2016!

Hofakker04

Om verder te lezen:

Het boek ‘Anders omgaan met kind en school’

http://kiind.nl/article597/

http://kiind.nl/article822/

http://kiind.nl/article860/

http://kiind.nl/article519/

Veerle van der Zee heeft haar kind op De Hofakker

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Peuters willen borstvoeding (en wees gerust: pubers niet)

Peuters willen borstvoeding (en wees gerust: pubers niet)

In geen enkel pedagogisch artikel over de ontwikkeling van het kind, in welk boek dan ook, maar zelfs, in welk onderzoek dan ook, lees ik iets over de combinatie van peuters, gedrag en borstvoeding. En dat terwijl er allang wetenschappelijke consensus is over de...

Column: Zwembadtranen

Column: Zwembadtranen

Ik wil iets schrijven, maar mijn hoofd is leeg. Of eigenlijk niet. Eigenlijk is mijn hoofd propvol, maar niet met wat ik wil. Ik zit bij de zwemles en kijk naar het betraande snoetje van mijn dochter. Laat ik maar niet opkijken. Laat ik maar naar het scherm kijken en...

Over Utopia, sprookjes en dromen: leven in een gemeenschap

Over Utopia, sprookjes en dromen: leven in een gemeenschap

Nog geen jaar geleden vertrokken wij als gezin naar een ecogemeenschap in Andalusië. Met een tent en fietsen bovenop onze niet zo ecologisch verantwoorde oude diesel uit 1996 reden we langzaam naar het zuiden. Lees hier een dag uit ons leven. Er klinkt een zacht...

De nieuwe Schijf van Vijf borduurt voort op oude inzichten

De nieuwe Schijf van Vijf borduurt voort op oude inzichten

De nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is uit. En niemand is er echt blij mee, maar we zullen het er de komende jaren weer mee moeten doen. Zelf heb ik nooit zo de neiging om me bezig te houden met wat het Voedingscentrum nu weer heeft bedacht (ik heb wel...

Column: Praten over de dood

Column: Praten over de dood

Sofie en ik zaten samen na de lunch aan tafel. Ze keek dromerig naar buiten: de ezel van de kinderboerderij aan de overkant is er al een tijdje niet meer, maar het blijft voor haar een interessant onderwerp. ‘Wat gebeurt er met je als je dood bent?’ vroeg ze. Ik...

Column: Kloofhout, koek en kattenvoer

Column: Kloofhout, koek en kattenvoer

Ik was een dag alleen thuis met de kinderen. In de ochtend hadden we samen gespeeld en ’s middags wilde ik even wat voor mijzelf doen. Aan de overkant van de straat hebben we een moestuin die we nu vooral gebruiken als houtopslag. In het najaar timmerde ik er een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0