Kinderen leren vanzelf wel

door Drees Koren

Kinderen leren van nature. Wat kunnen wij als ouders doen om onze kinderen zo min mogelijk te hinderen in hun eigen weg? Drees ontdekt 4 manieren om onze kinderen zo veel mogelijk eigen speelruimte (in de brede zin van het woord) te geven. Ze schrijft er uitgebreid over in editie WILD van Kiind. Hier een voorproefje.

Peter Gray spoort ons in Free to learn aan om trustful parents (vertrouwensvolle ouders) te worden. Tom Hodgkinson (the Idle Parent) pleit voor lui ouderschap. In beide gevallen geef je je kinderen verantwoordelijkheid over hun eigen proces. Het tegenovergestelde van een curling ouder of een helikopterouder. Hoe word je een trustful parent?

Stap 1: heroverweeg welke waarden je belangrijk vindt

Wil je dat je kinderen creatief, weldenkend, initiatiefrijk, verantwoordelijk, vrij, integer en/of vriendelijk worden? Houd dat in je achterhoofd als je peuterzoon zelf zijn kleren uit wil kiezen. Of als je dochtertje haar broek kapot scheurt als ze over een muurtje klimt.

Stap 2: laat het idee los dat jij de toekomst van je kinderen kunt maken of breken

Misschien ken je het prachtige gedicht ‘Je kinderen zijn je kinderen niet’ van de kunstenaar Khalil Gibran. Hij zegt daarin tegen alle ouders: ‘Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen worden weg geschoten.’ Het gaat over loslaten, en over vooruit kijken. Dat kinderen verder gaan dan hun ouders. Wij zijn als het ware het (hopelijk sterke) uitgangspunt. Kinderen bepalen hun eigen koers, en dat doen ze door zelf te vliegen, en niet als wij telkens proberen het stuur over te nemen.

Stap 3: creëer een veilige plek

Een veilige plek voor kinderen betekent onder meer een plek waarin ze vrij kunnen spelen, zonder dat ze het idee hebben dat ze daar in beperkt worden. Voor sommige (oudere) kinderen is een computerspel de enige plek waar ze die ruimte krijgen. Hoe groter de kinderen, hoe meer vrijheid, mentaal en fysiek, ze nodig hebben. Logisch. Maar probeer ook kleine kinderen zelf te laten ontdekken waar de grenzen liggen.

Stap 4 (zelf bedacht): projecteer je eigen jeugd niet op die van je kinderen

Bedenk waarom je iets doet. Wil je dat je kind op tijd leert fietsen, omdat je zelf werd gepest omdat je op je zesde nog op een driewieler reed (zoals ik)? Of is hij er echt klaar voor? Vind je het belangrijk dat je peuter met vriendjes afspreekt omdat je bang bent dat hij zich anders later alleen gaat voelen? Of wil hij het zelf graag? Laat je liever leiden door vertrouwen (in jouw kind) dan angst (die, kort door de bocht, waarschijnlijk uit jouw jeugd komt). Bevrijd je innerlijke jager-verzamelaar. Je kind verdient het.

Dit is een fragment uit ‘Leren als een holbewoner’. Het complete artikel lees je in de fonkelnieuwe Kiind, editie WILD. Nu te koop, op papier en als e-book.

Beeld: Brechje Hoornstra

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

5x Je kind betrekken bij het stemmen

5x Je kind betrekken bij het stemmen

Ongeveer eens per jaar wél binnen de lijntjes kleuren.In een hokje ook nog! Stemmen op je politieke voorkeur is een voorrecht en sinds ik kinderen heb, besef ik dat ik stem voor hún toekomst. Hoe ouder ze worden, hoe intensiever ze meedoen in het hele proces van het...

Stuiterende kinderen: samen in beweging

Stuiterende kinderen: samen in beweging

Kinderen barsten van de energie. De een wat meer dan de ander, maar allemaal hebben ze de behoefte om te bewegen. Door te bewegen ontwikkelen kinderen zich motorisch, kunnen ze energie kwijtraken en worden emoties gereguleerd. Op zo'n stuiterend kind zit je niet...

Column: Tweeling tjokvol eigenheid

Column: Tweeling tjokvol eigenheid

Toen ik zwanger was van de tweeling, daalde degene die links lag als eerste in en ik noemde haar Lisa. Toen al voelde ik de behoefte ze apart te noemen en te volgen of de ene baby verschoof of de andere. Wat er in mijn buik gebeurde was een onoverzichtelijke...

Kinderen leren sneller als je ze met rust laat

Kinderen leren sneller als je ze met rust laat

Tijdens de zomervakantie valt het me zo op: wat groeien ze hard! Kinderen lijken een sprong in hun ontwikkeling te maken, precies in de periode waarin ze het minst ‘moeten’. De wekker bestaat niet, we zijn oeverloos veel buiten, scharrelen maar wat rond. Er zijn geen...

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Interview Silvia Kooman: Ieder kind is een kunstenaar

Silvia Kooman is kunstenaar en docent en kan vanuit haar ervaring met de kinderkunstclub uitstekend vertellen over creativiteit bij kinderen. Ik interview haar over het belang van kunst. Silvia Kooman opent ons gesprek met een lijfspreuk van Picasso: “Ieder kind is...

Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

Uit een onderzoek waarin honderd kinderen tien jaar lang werden gevolgd blijkt dat kinderen met stress, op latere leeftijd risico's slecht inschatten en niet goed leren van hun fouten. Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0