Marketing voor kinderen werkt!

door Christel Rengers

Er wonen zo’n 2,5 miljoen kinderen onder de 12 jaar in Nederland. Deze kinderen hebben naar schatting 200.000.000 euro per jaar te besteden. De invloed die deze kinderen hebben op de gezinsportemonnee wordt geschat op twee miljard euro1.
Kinderen zijn dus big business; een doelgroep die je als marketeer niet links kunt laten liggen. Dat kinderen massaal bestookt worden met subtiele en minder subtiele ‘koop-mij!’-uitingen, staat als een paal boven water. Maar welke invloed heeft dit en hoe ga je daar als ouder mee om?

 

Marketing

Marketing is het beïnvloeden van ons idee over wat we nodig hebben. Er wordt een maatschappelijke standaard gecreëerd en deze standaard bepaalt waar we behoefte aan hebben. Dat is ook het venijn. Op het moment dat je denkt ‘ik heb X of Y nódig’, dan denk je dat dat iets is dat van binnen komt, een unieke persoonlijke wens. En waarom zou je jezelf iets ontzeggen wanneer dat niet hoeft? Of misschien wil je jezelf wel belonen met iets nieuws?

Denk bijvoorbeeld aan de mobiele telefoon. Dertig jaar geleden kon iedereen nog zonder. Wil je nu nog maatschappelijk mee kunnen doen, dan heb je er echt een nodig.

Het grappige is dat de meeste mensen van mening zijn dat ze slimmer zijn dan reclame. Dat ze iets kopen omdat ze het zélf leuk of handig vinden. Dat kan kloppen, maar waarom zijn ze dat leuk of handig gaan vinden? De grondslag hiervan ligt bijna altijd in invloed vanuit de marketingwereld.

 


Marketing is het beïnvloeden van ons idee over wat we nodig hebben

Marketing en kinderen

Het ‘meedoen’ is voor kinderen erg belangrijk. Wanneer het kindje naast Jantje een broodtrommel heeft met een tekenfilmheld, dan wil Jantje die ook. Veel diepgaander dan dat is het niet. Wanneer marketeers zo massaal volwassen mensen kunnen beïnvloeden, dan is de kindergeest een makkelijke prooi. Kinderen worden dan ook om verschillende redenen als belangrijke doelgroep gezien:

Kinderen kunnen vanaf twee a drie jaar een logo herkennen en er vertrouwd mee raken. Bedrijven kunnen zo kinderen aan zich binden. Dat is precies wat ze willen: een klant van de wieg tot het graf. En dat werkt geweldig goed. Neem nu het bekende babyverzorgingsproduct in de gele verpakking. Een heleboel mensen voelen zich erg prettig bij die geur. Krijgen zij zelf kinderen dan is dat product het eerste waar ze aan denken omdat het merk al ingeprent is.

Marketeers slaan tegenwoordig de ouders over en richten zich direct op het kind. Dit komt door ‘Pester Power’. Dit betekent dat een kind net zo lang om iets blijft vragen tot de ouder het koopt. Dat werkt veel effectiever dan via reclame ouders overhalen een product te kopen.

 

Maak je kind weerbaar

Laat je kind zo lang mogelijk met zo min mogelijk marketinguitingen in aanraking komen. Op deze manier krijgt een kind de kans om zonder commerciële invloed van buitenaf te ontdekken wat zijn behoeftes zijn en wat hij aantrekkelijk vindt. Een kind wordt zo minder beïnvloedbaar.

De televisie is een van de grootste marketinginstrumenten. Niet alleen de reclame die erop is, maar ook de programma’s zelf. Het is helemaal niet zo’n gek idee om gewoon de TV de deur uit te doen. Ook het vermijden van bekende tekenfilmfiguren op speelgoed en in boeken scheelt een stuk. Denk ook aan (gratis) magazines die gericht zijn op kinderen.

Alle marketinguitingen weren blijft onmogelijk. Door je kind te betrekken bij het doen van aankopen, leer je ze stukje bij beetje hoe bewuste keuzes tot stand komen. We hebben een aantal voorbeelden op een rij gezet om te laten zien hoe je dat kunt doen.

  • Neem je kind mee als je boodschappen doet en zeg hardop waarom je een bepaald product kiest. Je kiest bijvoorbeeld een knol (in de winter) omdat het wintergroente is, je kiest biologische appels omdat er geen gif op zit.
  • Geef in een winkel niet toe aan de wens van je kind voor dat pak met het ‘leuke plaatje’. Hiermee geef je het voorbeeld dat het prima is om iets te kopen omdat er een cartoonfiguur op staat.
  • Ga met je kind het gesprek aan in de winkel. Vraag welk toetje je kind zou kiezen. Grote kans dat het er een is met een ‘leuk plaatje’. Op de vraag waarom ze die kiezen zal waarschijnlijk het antwoord volgen: die is lekker. Wijs dan een ander toetje aan dat ze ook lekker vinden. Dan komt de aap vaak uit de mouw: “Maar op die staat geen piraat”. Stel dan bijvoorbeeld voor om thuis een mooi plaatje van een piraat te zoeken.
  • Oudere kinderen kun je laten uitrekenen hoeveel er in een verpakking zit ten opzichte van wat het kost. Ze zullen vanzelf zien dat je dan erg veel betaalt voor zo’n plaatje.
  •  Versier thuis ‘saaie’ verpakkingen met een tekening of met stickers. Dat is veel leuker en creatiever!
  • Vertel ook waarom er een plaatje zit op een shirt of een pak vla. Dat de mensen die dat maken hopen dat ze daarmee meer geld verdienen.
  • Koop een maand (of langer) helemaal niets (buiten de boodschappen) en betrek je kind hierbij. Je zult zien dat je drang om iets te kopen vaak na een paar dagen of weken wegebt. Ook leerzaam voor jezelf. 
  • Doe niet mee met spaaracties, maar verzin een alternatief (zie ons artikel over supermarkten vol spaaracties).

 

Kinderen en marketing op Kiind Magazine:

Voeding met gebakken lucht

Etiketten lezen
Opgroeien met media

Dagelijks duurzaam

Tussendoortjes

Consuminderen met kinderen

 

_______________________
1 Keijsers, A.J.M. Kindermarketing: een vak apart. Basis Online (2008).

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column Celia: Sinterklaas, het is dus toch waar

Column Celia: Sinterklaas, het is dus toch waar

Iedereen heeft in zijn klas een achtjarige die de sint verdedigt in de turnkleedkamers. Die achtjarige was ik. Jawel hij bestaat wel! Hij komt gewoon niet bij jou omdat je niet in hem gelooft. Nog een paar andere believers waren mee en er was de toekomstige politica...

Boekrecensie: Aanraken doe je zo

Boekrecensie: Aanraken doe je zo

Luuk valt en stoot zijn knie op een steen. Opa legt zijn hand op de pijnlijke plek, Luuks knie wordt warm en de pijn verminderd. Deze ‘oude wijsheid’, de aanrakingsmethode blijft in Luuks hoofd zitten en op school test hij deze aanraking uit op andere kinderen en op...

Wandelende Boom (en het kind in jezelf)

Wandelende Boom (en het kind in jezelf)

Opperhoofd Wandelende Boom was de groot en bezielend leider van een kleine clan. Een man die wist waar hij vandaan kwam en waar hij naartoe ging. In een visioen werd hem zijn naam gegeven. Hij zou zijn als een wandelende boom. In zijn schaduw kon men verkoeling...

Duurzaam leven en opvoeden

Duurzaam leven en opvoeden

'Think Green'. 'Groen' en 'duurzaam' leven, het lijkt hot en happening.Toen ik vorige week met mijn gezin uit eten ging lag er een (groen) servetje met 'Think Green' en een print van een fiets op mijn bord. Voor de eerlijkheid zeg ik er maar meteen bij dat wij die...

De media als medeopvoeder van je kind

De media als medeopvoeder van je kind

Kinderen en jongeren van nu vormen de eerste generatie jongeren die opgroeien met nieuwe media, zoals het internet en mobiele telefonie. Media zijn prominenter dan ooit aanwezig in de omgeving van het kind. Er bestaan dan ook veel mythes en fabels over media en...

Consuminderen met kinderen en het bezuinigingstaboe

Consuminderen met kinderen en het bezuinigingstaboe

Kinderen zijn duur. Althans, dat is een veel gehoorde kreet. Eigenlijk is dat niet waar. Wat bedoeld wordt is dat producten en diensten die aangeschaft worden ten bate van het kind, samen veel geld kosten. Maar eigenlijk is ook dat niet helemaal accuraat. Veel van...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0