Neem de tijd: je kind heeft een eigen flow

door Nelleke Bos

‘Jas dicht, schoenen aan, hup hup schiet nou o-op!’

Als ik mezelf dit soort zinnetjes hoor uitkramen, weet ik best dat het niet helpt. Onder druk gaat die rits helemaal niet dicht, en ook veters zijn nog nooit sneller gestrikt dankzij het opzwepende geroep van een moeder. Of wel soms?

De onzin van kloktijd

We hebben onze maatschappij ingericht op de klok. Aan alles hangt een tijdstip vast, en hoewel de klok zeker ook behulpzaam is, voor kinderen lijkt de tijd heel anders te werken. De doelmatigheid die wij eraan koppelen, bestaat voor hen nog niet. Dus ja, daar sta je dan, met de deurklink in je hand je kind vergeefs op te jutten. Kinderen leven in een heel andere tijd. Ze staan gerust in complete aanbidding een kwartier stil bij een bloem of pissebed. Maar pleeg jij een telefoontje, dan houden ze het uiteraard geen halve minuut vol om stil te zijn. Valt er een zandkasteel te bouwen, dan rennen ze pijlsnel vooruit, maar wil jij de bus halen, dan blijken ze net toevallig alleen achteruit te kunnen huppelen. Kinderen hebben geen boodschap aan onze klok.

De deur uit stress

Een belangrijk moment van besef kwam voor mij toen mijn zoon naar school ging. Bij de overgang van peuter naar kleuter hoorde plotseling ook een strikte afbakening in de tijd. Niet langer mocht je kind gebracht en gehaald worden wanneer het uitkwam. Geen ruime marge meer van anderhalf uur, zoals bij de speelzaal, gastouder en het kinderdagverblijf. Nee, het tijdslot om je kind op school af te leveren en op te halen is een minuut of 5. Te vroeg? Kleumen op het schoolplein. Te laat? Deur dicht en sancties.

Hoe zou ik mijn kleuter ooit zo kunnen regisseren dat we dit haalden? De sleutel bleek te liggen in meer tijd nemen. De tijd juist loslaten – in elk geval de tijd niet als uitgangspunt nemen in zijn ochtendriedel.

Kleuterflow 

Natuurlijk blijven dezelfde dingen op het programma staan: aankleden, ontbijt en tandenpoetsen, met als resultaat een toonbaar kind dat op tijd op school is. De ruimte schuilt in het spel. Met plezier gaat alles makkelijker, en – met een beetje geluk – sneller. Aankleden kan bijvoorbeeld met humor, en ook de rest van de noodzakelijke handelingen mogen best gezellig zijn. 

Het meest helpende wat ik kon verzinnen is misschien nog wel: vroeg genoeg opstaan. En dan bedoel ik zo vroeg, dat ‘speeltijd’ een vast deel van het ochtendritueel kan zijn. Via spel komt het volle leven aan bod. In de speeltijd kun je totaal onthaast met je bordje pap spelen en met je schoenveters klooien. Zonder stress, met plezier. En per ongeluk kom je nog op tijd op school ook.

Fotografie: Jana Boekholt

Lekker lezen

Kinderen zijn geen puppy’s | Jurgen Peeters

Opgroeien in vertrouwen | Justine Mol

Cocoonen: 9 manieren om je kind te laten aanrommelen

 

Kinderen leren sneller als je ze met rust laat

 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Zelfstandigheid bij je kind met label of handicap

Zelfstandigheid bij je kind met label of handicap

Vanaf het doorknippen of loslaten van de navelstreng: voor iedere ouder en ieder kind komt er steeds weer een moment dat ze de volgende stap naar zelfstandigheid zetten. En dat vraagt loslaten, hun eigen fouten laten maken. Maar wat als je kind iets extra’s heeft, in...

Waarom jouw kind thuis dwars is (en dat klopt)

Waarom jouw kind thuis dwars is (en dat klopt)

Op school of de opvang wordt je kind geroemd om zijn stoerheid, of om hoe gemakkelijk hij meedraait. Thuis heb je een weerbarstige dwarsligger of is jouw troost aan de orde van de dag. Het lijkt thuis een heel ander kind. Raar? Niet raar! Pedagoog Eva Bronsveld aan...

Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

Uit een onderzoek waarin honderd kinderen tien jaar lang werden gevolgd blijkt dat kinderen met stress, op latere leeftijd risico's slecht inschatten en niet goed leren van hun fouten. Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in...

Broertjes en zusjes: niet met en niet zonder elkaar

Broertjes en zusjes: niet met en niet zonder elkaar

Met een tevreden blik kijk je naar je spelende kinderen. Wat hebben ze het fijn en gezellig samen. Totdat de een iets wil hebben wat de ander net had. Of er een meningsverschil ontstaat over wie er eerst was. Het vredige tafereeltje ontaardt plotseling in een ruzie...

Astara over opvoeden: Schietspelletjes

Astara over opvoeden: Schietspelletjes

Kinderen voelen zich van nature aangetrokken tot moreel gedrag, en hebben hierin veel minder sturing nodig dan wij vaak denken. Voorleven is vaak genoeg. Dus doe je je uiterste best om geweldloosheid en empathie voor te leven en ga je zorgzaam met ze om. Je laat ze...

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Tasten en voelen: de zintuigelijke ontwikkeling

Kleien met rivierklei, schilderen met modder op grote vlakken, kneden met deeg, kledderen met behangselplak... Veel ouders zijn er niet echt dol op omdat hun kroost, hun huis en met een beetje pech zijzelf er vies van worden. Als alternatief worden keurige witte...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0