Neem de tijd: je kind heeft een eigen flow

door Nelleke Bos

‘Jas dicht, schoenen aan, hup hup schiet nou o-op!’

Als ik mezelf dit soort zinnetjes hoor uitkramen, weet ik best dat het niet helpt. Onder druk gaat die rits helemaal niet dicht, en ook veters zijn nog nooit sneller gestrikt dankzij het opzwepende geroep van een moeder. Of wel soms?

De onzin van kloktijd

We hebben onze maatschappij ingericht op de klok. Aan alles hangt een tijdstip vast, en hoewel de klok zeker ook behulpzaam is, voor kinderen lijkt de tijd heel anders te werken. De doelmatigheid die wij eraan koppelen, bestaat voor hen nog niet. Dus ja, daar sta je dan, met de deurklink in je hand je kind vergeefs op te jutten. Kinderen leven in een heel andere tijd. Ze staan gerust in complete aanbidding een kwartier stil bij een bloem of pissebed. Maar pleeg jij een telefoontje, dan houden ze het uiteraard geen halve minuut vol om stil te zijn. Valt er een zandkasteel te bouwen, dan rennen ze pijlsnel vooruit, maar wil jij de bus halen, dan blijken ze net toevallig alleen achteruit te kunnen huppelen. Kinderen hebben geen boodschap aan onze klok.

De deur uit stress

Een belangrijk moment van besef kwam voor mij toen mijn zoon naar school ging. Bij de overgang van peuter naar kleuter hoorde plotseling ook een strikte afbakening in de tijd. Niet langer mocht je kind gebracht en gehaald worden wanneer het uitkwam. Geen ruime marge meer van anderhalf uur, zoals bij de speelzaal, gastouder en het kinderdagverblijf. Nee, het tijdslot om je kind op school af te leveren en op te halen is een minuut of 5. Te vroeg? Kleumen op het schoolplein. Te laat? Deur dicht en sancties.

Hoe zou ik mijn kleuter ooit zo kunnen regisseren dat we dit haalden? De sleutel bleek te liggen in meer tijd nemen. De tijd juist loslaten – in elk geval de tijd niet als uitgangspunt nemen in zijn ochtendriedel.

Kleuterflow 

Natuurlijk blijven dezelfde dingen op het programma staan: aankleden, ontbijt en tandenpoetsen, met als resultaat een toonbaar kind dat op tijd op school is. De ruimte schuilt in het spel. Met plezier gaat alles makkelijker, en – met een beetje geluk – sneller. Aankleden kan bijvoorbeeld met humor, en ook de rest van de noodzakelijke handelingen mogen best gezellig zijn. 

Het meest helpende wat ik kon verzinnen is misschien nog wel: vroeg genoeg opstaan. En dan bedoel ik zo vroeg, dat ‘speeltijd’ een vast deel van het ochtendritueel kan zijn. Via spel komt het volle leven aan bod. In de speeltijd kun je totaal onthaast met je bordje pap spelen en met je schoenveters klooien. Zonder stress, met plezier. En per ongeluk kom je nog op tijd op school ook.

Fotografie: Jana Boekholt

Lekker lezen

Kinderen zijn geen puppy’s | Jurgen Peeters

Opgroeien in vertrouwen | Justine Mol

Cocoonen: 9 manieren om je kind te laten aanrommelen

 

Kinderen leren sneller als je ze met rust laat

 

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Laat je kind eens lekker gevaarlijk doen

Laat je kind eens lekker gevaarlijk doen

In de presentatie hier onderaan, maakt Gever Tulley duidelijk hoe belangrijk het is om kinderen 'gevaarlijke' dingen te laten doen. Is het echt gevaarlijk? Hij bespreekt er vijf van de vijftig die hij heeft opgesteld. In de rol van begeleider helpt hij kinderen bij...

Dit is de speelgoed schijf van 5

Dit is de speelgoed schijf van 5

De basisgedachte is: meer kan met minder. Marianne de Valck, voorheen spelkundige, nu met pensioen, ontwikkelde de speelgoed schijf van 5. Ze vertelt erover. Goed spelen bestaat uit ervaren, ontdekken, uitproberen, herhalen, vaardigheden en inzichten ontwikkelen. Zo’n...

Creativiteit is vrij denken en creëren

Creativiteit is vrij denken en creëren

Met 'Oh, wat ben je creatief', wordt meestal bedoeld dat je mooie dingen kunt maken. Een mooi gedicht, een mooie vaas, een enig beeldje... Toch heeft een donderdagavondcursus bloemschikken meer te maken met 'iets creëren' dan met 'creativiteit'. Een andere benadering...

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

‘Niet huilen, het is niet erg’: Over huilen en zelfvertrouwen

Als je kind huilt, dan is de eerste ingeving vaak om hem of haar er vanaf te helpen. Huilen is voor velen een lastige emotie. Opvallend is dat onze eerste neiging is om het huilen te laten stoppen. ZSM. Want; als de tranen weg zijn, is het verdriet over. Toch?...

Hoogbegaafde kinderen versnellen niet

Hoogbegaafde kinderen versnellen niet

Hoogbegaafde kinderen denken en leren sneller. Ze hebben een beter geheugen dan gemiddeld intelligente kinderen. Daarnaast kunnen ze onder andere heel goed de bestaande kennis met nieuwe kennis combineren en originele oplossingen bedenken. Een hoogbegaafde leerling...

Ik ben twee en ik zeg nee: de peuterpuberteit

Ik ben twee en ik zeg nee: de peuterpuberteit

Rond zijn tweede verjaardag maakt je peuter een grote verandering door. Langzamerhand maakt hij zich los van jou, hij gaat beseffen dat hij een eigen persoon is en noemt zichzelf dan niet meer bij zijn naam, maar 'ik'. Bij het ontdekken van dat eigen persoon hoort ook...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0