Niets kopen, een heel jaar lang

door Jannie

Ik was er klaar mee. Overal maar spullen om je heen. Dat gedoe waarbij je een kriebel voelt om iets te kopen, maar dat je verstandig wilt zijn. En het hele gezeur om de economie. Ik had ontdekt dat consumeren niet alleen een financieel lek is, maar ook een geheim energielek. Het kopen van spullen kostte me energie en dus besloot ik dat het tijd was voor een experiment: één jaar lang niets kopen.

Inmiddels ben ik een jaar verder. Ik heb besloten om het niet te hebben over de mate van succes van dit project. Eigenlijk gaat het daar namelijk niet over. Een project faalt niet als er een scheve schaats wordt gereden en is ook niet automatisch gelukt als alles volgens het boekje gaat. Bovendien, als je goede schoenen verpieteren omdat je van jezelf geen schoensmeer mag kopen, dan schiet je echt je doel voorbij!


Economie is een organisch begrip dat zich kan aanpassen

Wat ik mooi vind is dat de redenen om dit experiment te starten ook daadwerkelijk waar zijn gebleken. Daarom deel ik deze graag met onze lezers:

Groennnnnnn

Als allereerste verkleint het je ecologische voetafdruk enorm. Er is een trend ontstaan van ecologische producten: biologisch, gerecycled, goededoelensteunend… Echt prachtige initiatieven, maar tegelijkertijd is het ook een soort schijngeruststelling: het is groen, dus het is OK. Maar eigenlijk is niets kopen nog veel beter voor het milieu. Ook ecogadgets moeten geproduceerd worden. We vertrouwen erop dat dit zo verantwoord mogelijk gebeurt, maar dat betekent niet dat het niet belastend is. Alleen dat het minder belastend is. De producten worden daarbij ook nog verpakt (ok, een ecoverpakking) en getransporteerd. Dus tenzij je wilgenteenmanden koopt die iemand thuis gemaakt heeft van zijn eigen onbemeste wilgenboom, is ook het kopen ecoproducten een vergroting van je ecologische voetafdruk.

Katsjing

Het bespaart heel veel geld. Waarschijnlijk ben je ook minder tijd kwijt omdat je niet aan nutteloos shoppen doet.

De economie

Ja, maar de economie dan? Ik denk dat de economie juist geholpen wordt door consuminderen. Een economie wordt niet per se gezonder van knaken die rollen. Economie is een organisch begrip dat zich kan aanpassen. Wanneer we massaal niets meer zouden kopen betekent dat inderdaad de doodsteek voor de economie zoals we hem nu kennen. Een economie die ik persoonlijk kan missen als kiespijn. Er zal een ander soort economie ontstaan: gezonder, duurzamer.

Creatief en sociaal

Je gaat voor creatieve oplossingen en klopt nog eens aan bij de buren om iets te lenen. Ik denk dat niemand slechter wordt van een portie extra creativiteit en contact.

Zennnnn

Deze is misschien minder voor de hand liggend, maar eigenlijk een van de belangrijkste. Wanneer je besluit niets te kopen, valt er een hoop stress van je af. Je hebt minder de behoefte om je te meten aan anderen aan de hand van nieuwe gadgets. Keuzestress wordt enorm verkleind. De constante honger om iets te kopen (ja, ook ik heb daar last van) vermindert en kan zelfs helemaal wegebben. Je raakt verlost van de angst om goede koopjes te missen.

Minder spullen

Niets kopen verkleint bovendien de kans dat je huis langzaam dichtslibt met spullen. De kans dat je op een dag wakker wordt en denkt: we moeten toch echt een groter huis kopen (met de nodige financiële gevolgen) zal hoogstwaarschijnlijk weg blijven.

En vooral: het is een enorme les in tevredenheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen. Ik kijk daarom terug op een geslaagd experiment. Tweeduizenddertien wordt niet veel anders koopsgewijs. Het bevalt prima, dat (bijna) niets kopen.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Bewust opvoeden, dus ook zonder racisme

Bewust opvoeden, dus ook zonder racisme

De meeste mensen zijn niet racistisch. Zullen we daar mee beginnen? Want racisme, poeh. Een meer dan gevoelig onderwerp waar we vaak stilletjes omheen lopen. Niet omdat het ons niet interesseert, maar veel eerder omdat we niet weten wat we ermee moeten. Juist vanwege...

Kiem je gek! Frisse recepten met kiemen

Kiem je gek! Frisse recepten met kiemen

Kiemen zijn zo oud als de wereld. Superkrachten schuilen in die fragiel ogende sprietjes. Stiekem geven kiemen je een makkelijke kans om grote hoeveelheden vitamines binnen te krijgen. Tuinkers kennen we allemaal, maar de variatie aan kiemen is enorm. Eigenlijk kun je...

Zoete gierstsoufflé voor de kleine jarige

Zoete gierstsoufflé voor de kleine jarige

Bij feest hoort gebak! Wij geven graag gezonde suggesties. Zo kun je toch iets feestelijks op tafel zetten, zonder je kind bloot te stellen aan een overdaad aan suiker, zout en witmeel. Deze keer: zoete gierstsoufflé!   Vanaf 1 jaar, zonder honing vanaf 8-9...

Herfstslinger knutselen met natuurmaterialen

Herfstslinger knutselen met natuurmaterialen

De herfst is het verzamelseizoen bij uitstek voor peuters en kleuters. Als de herfsttafel klaar is, spinnenwebben en eikelpoppetjes gemaakt, de pannetjes van het keukentje vol zitten met kastanjesoep en eikeltjesprut, maak dan eens een herfstslinger. Verzamel als...

De Knutseljuf: vurige drakenarmband

De Knutseljuf: vurige drakenarmband

De Knutseljuf inspireert om zelfstandig of samen op een (kunst)zinnige manier aan de slag te gaan. Het boek bevat 47 originele knutselwerkjes gerangschikt naar de tijd van het jaar, stap voor stap beschreven en in duidelijke foto’s getoond. Verschillende technieken...

Lekker experimenteren met verf

Lekker experimenteren met verf

Kinderen zijn meestal erg experimenterend aangelegd, door dit te stimuleren maak je kans dat je kind creatief blijft. Experimenteer dus mee met je kindje! Enkel vingerverven of met een kwastje over het papier is leuk, maar er kan méér met verf. Heb je al eens gedacht...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de gezellige Kiindnieuwsbrief vol inspiratie.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0