Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

door Sandii Zachte

Uit een onderzoek waarin honderd kinderen tien jaar lang werden gevolgd blijkt dat kinderen met stress, op latere leeftijd risico’s slecht inschatten en niet goed leren van hun fouten.

Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in Nederland hebben heel logisch is

20% van de kinderen met het hoogste stressniveau en 20% van de kinderen met het laagste stressniveau hebben als twintiger testspelletjes gespeeld. De kinderen met het hoge stressniveau zetten consequent te hoog in op kansloze situaties, leerden dat niet af en lieten kansrijke situaties lopen. De onderzoekers concludeerden uit de gemeten stressniveaus dat de kinderen het verlies volledig overviel.

 

Het interessante is dat er geen verband bleek tussen het huidige stressniveau en hun handelen. Dus het gaat echt over een blijvende verandering in de hersenen, veroorzaakt in de kindertijd.

Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in Nederland hebben heel logisch is. Zwaardere gevangenisstraffen hebben bij beschadigde jongeren geen zin. Een mooi voorbeeld is de gevangenis in Noorwegen: “In de Noorse gevangenissen staan mensenrechten en respect centraal. We willen de gevangenen zelfvertrouwen geven door hen onderwijs en werk te geven en hen laten vertrekken als betere mensen.”, zegt gevangenisdirecteur Are Hoidal in Time.

En: slechts 20% van de gedetineerden gaat binnen 2 jaar weer de cel in. In de VS en Groot-Brittanië is dit tussen de 50% en 60% (cijfers uit 2011).

Tip: Lees Opgroeien in vertrouwen, opvoeden zonder straffen en belonen door Justine Mol.

Bron

Hier kun je een bezoek van Michael Moore in de Noorse gevangenis zien.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Column: Tijd voor jezelf – hoe dan?

Column: Tijd voor jezelf – hoe dan?

Het begon de eerste weken na de bevalling. Hoe sterk ik ook had verlangd naar het moederschap - en oh, wat heerlijk magisch prachtig was het om nu echt moeder te zijn! -, zo ingewikkeld vond ik ook meteen dat die baby de hele tijd bij me was. Met de hele tijd bedoel...

Creativiteit is vrij denken en creëren

Creativiteit is vrij denken en creëren

Met 'Oh, wat ben je creatief', wordt meestal bedoeld dat je mooie dingen kunt maken. Een mooi gedicht, een mooie vaas, een enig beeldje... Toch heeft een donderdagavondcursus bloemschikken meer te maken met 'iets creëren' dan met 'creativiteit'. Een andere benadering...

Hoe praat je over een kind met een label?

Hoe praat je over een kind met een label?

  Vaststellen of een kind hoogbegaafd is of dyslexie heeft helpt bij het regelen van passend onderwijs. Het kan toegang geven tot een plusklas of voor het krijgen van extra tijd bij een toets. Een kind dat zich vanwege ADHD niet kan concentreren in de klas kan...

Vormen van kinderopvang

Vormen van kinderopvang

Ouders die werken moeten vaak nog vóór de bevalling bedenken van wat voor opvang ze gebruik gaan maken. Maar hoe bepaal je nu welke vorm van kinderopvang het beste bij jou en je kindje past? Hieronder worden de verschillende soorten van kinderopvang besproken. Het is...

Weg met de tablet?

Weg met de tablet?

Tablets worden inmiddels al op sommige peuterspeelzalen ingezet. Apps speciaal voor de allerkleinsten worden als 'educatief speelgoed' uitgegeven. En ze beloven de ontwikkeling te stimuleren, maar doen ze dat ook echt? Onderzoekster Dr. Anna Sosa​ heeft vastgesteld...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0