Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

door Sandii Zachte

Uit een onderzoek waarin honderd kinderen tien jaar lang werden gevolgd blijkt dat kinderen met stress, op latere leeftijd risico’s slecht inschatten en niet goed leren van hun fouten.

Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in Nederland hebben heel logisch is

20% van de kinderen met het hoogste stressniveau en 20% van de kinderen met het laagste stressniveau hebben als twintiger testspelletjes gespeeld. De kinderen met het hoge stressniveau zetten consequent te hoog in op kansloze situaties, leerden dat niet af en lieten kansrijke situaties lopen. De onderzoekers concludeerden uit de gemeten stressniveaus dat de kinderen het verlies volledig overviel.

 

Het interessante is dat er geen verband bleek tussen het huidige stressniveau en hun handelen. Dus het gaat echt over een blijvende verandering in de hersenen, veroorzaakt in de kindertijd.

Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in Nederland hebben heel logisch is. Zwaardere gevangenisstraffen hebben bij beschadigde jongeren geen zin. Een mooi voorbeeld is de gevangenis in Noorwegen: “In de Noorse gevangenissen staan mensenrechten en respect centraal. We willen de gevangenen zelfvertrouwen geven door hen onderwijs en werk te geven en hen laten vertrekken als betere mensen.”, zegt gevangenisdirecteur Are Hoidal in Time.

En: slechts 20% van de gedetineerden gaat binnen 2 jaar weer de cel in. In de VS en Groot-Brittanië is dit tussen de 50% en 60% (cijfers uit 2011).

Tip: Lees Opgroeien in vertrouwen, opvoeden zonder straffen en belonen door Justine Mol.

Bron

Hier kun je een bezoek van Michael Moore in de Noorse gevangenis zien.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Lekker kliederen zonder regels

Lekker kliederen zonder regels

Ik had op de hogeschool ooit een docent die bij hoog en laag volhield dat iets alleen kunst mocht heten als de maker een papiertje van de kunstacademie bezat. Hier kon ik helemaal niets mee, ik zou dus nooit kunst kunnen maken, enkel kunnen knutselen, hoe goed ik ook...

Column: Speciaal kind

Column: Speciaal kind

Terwijl ik in de tuin zit met een heerlijk kopje koffie, luister ik naar haar gelach. Wat heeft ze een lol samen met haar vriendje. Ze spelen in de tuin en lachen om elkaars grapjes over poep, pies en andere vieze dingen. Als haar vriendje is opgehaald door zijn...

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Bang voor pesten: Help, mijn kind is ‘raar’

Als ouder wil je het liefst dat je kind er 'gewoon bij hoort', dat het vriendjes en vriendinnetjes heeft, en vooral: niet gepest wordt. Maar wat kun je doen? Wat is raar? Er zijn ontzettend veel manieren waarop een kind in de klas of buurt “raar” gevonden wordt: als...

Kinderen leren ook door te lanterfanten

Kinderen leren ook door te lanterfanten

Vandaag de stad in, morgen naar het bos. En als je thuis blijft, voelt het alsof je je kind iets onthoudt. Nergens voor nodig. Kinderen leren juist ook van niets doen. Geef mij maar een todo-list tjokvol Dolce far niente, en dan zien we wel wat er dan spontaan uit de...

Hoera voor kinderen met een sterke wil

Hoera voor kinderen met een sterke wil

Heb jij een kind met een sterke wil? We vroegen eens rond naar ervaringen van ouders. Want hoe gaat het in de praktijk? Wat zijn de mooie kanten van het hebben van een sterke wil? Wat leert je kind jou via dat gedrag? Een sterke wil? Goed nieuws! Lien Soms wou ik...

Speelgoed-obesitas

Speelgoed-obesitas

Wat wil je hebben?, vraagt Astrid aan haar zoon Kas die bijna jarig is. Ik weet niet meer wat ik je moet geven. Auto’s heb je al, de i-pad doet het nog, een extra fiets heb je niet nodig en de nieuwste skateboard staat ongebruikt in de garage, verzucht Astrid....

0