Nieuws: Weer een reden waarom straffen een slecht idee is

door Sandii Zachte

Uit een onderzoek waarin honderd kinderen tien jaar lang werden gevolgd blijkt dat kinderen met stress, op latere leeftijd risico’s slecht inschatten en niet goed leren van hun fouten.

Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in Nederland hebben heel logisch is

20% van de kinderen met het hoogste stressniveau en 20% van de kinderen met het laagste stressniveau hebben als twintiger testspelletjes gespeeld. De kinderen met het hoge stressniveau zetten consequent te hoog in op kansloze situaties, leerden dat niet af en lieten kansrijke situaties lopen. De onderzoekers concludeerden uit de gemeten stressniveaus dat de kinderen het verlies volledig overviel.

 

Het interessante is dat er geen verband bleek tussen het huidige stressniveau en hun handelen. Dus het gaat echt over een blijvende verandering in de hersenen, veroorzaakt in de kindertijd.

Zo blijkt maar weer dat het knuffelbeleid dat sommige (jeugd)zorginstellingen in Nederland hebben heel logisch is. Zwaardere gevangenisstraffen hebben bij beschadigde jongeren geen zin. Een mooi voorbeeld is de gevangenis in Noorwegen: “In de Noorse gevangenissen staan mensenrechten en respect centraal. We willen de gevangenen zelfvertrouwen geven door hen onderwijs en werk te geven en hen laten vertrekken als betere mensen.”, zegt gevangenisdirecteur Are Hoidal in Time.

En: slechts 20% van de gedetineerden gaat binnen 2 jaar weer de cel in. In de VS en Groot-Brittanië is dit tussen de 50% en 60% (cijfers uit 2011).

Tip: Lees Opgroeien in vertrouwen, opvoeden zonder straffen en belonen door Justine Mol.

Bron

Hier kun je een bezoek van Michael Moore in de Noorse gevangenis zien.

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Ode aan de eigenwijsheid van mijn kind

Terwijl ik nadenk over ‘gewoon doen’, realiseer ik me dat we als ouders juist graag willen dat onze kinderen bijzonder zijn. Bijzonder knap, bijzonder intelligent of bijzonder creatief. Maar dan wel graag binnen de kaders van het acceptabele - en dus stiekem het...

Column: Tweeling tjokvol eigenheid

Column: Tweeling tjokvol eigenheid

Toen ik zwanger was van de tweeling, daalde degene die links lag als eerste in en ik noemde haar Lisa. Toen al voelde ik de behoefte ze apart te noemen en te volgen of de ene baby verschoof of de andere. Wat er in mijn buik gebeurde was een onoverzichtelijke...

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

Systemisch kijken: wat miste jij zelf als kind?

In de kindertijd kun je een hoop op je schouders krijgen. In een familiesysteem doet het ertoe dat iedereen op zijn eigen plek staat. Daarom is systemisch kijken naar jouw gezin van herkomst belangrijk. Sta eens stil bij wat jij als kind vroeger hebt gemist, over hoe...

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Hoogbegaafdheid; een ander systeem in de hersenen

Sander Dekker, de man die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van ons onderwijs. Wie kent hem niet? Ik wel in ieder geval. Kort geleden maakte onze staatssecretaris bekend dat er voor de toptalenten in ons onderwijs dingen moeten veranderen. Een hoop...

Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

Zo leuk dat Jannie van Kiind mij uitnodigde voor een insta-life over sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. De tijd vloog voorbij en we hadden eigenlijk nog zoveel om over door te kletsen! Vanuit die gedachten schrijf ik deze blog. Eerst zet ik nog even op een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0