Niks mis met poppenmoeders (j/m/x)!

door Nelleke Bos

In deze geëmancipeerde tijden kun je meisjes niet meer afschepen met een keukentje en een poppenhoek. Bouwen zullen ze, en boompje klimmen! Meisjes mogen steeds meer wild en woest. Ze hoeven niet meer vader-en-moedertje te spelen en poppenmoeder te zijn. Maar mógen ze ook niet meer zorgen?

Doorslaan 

Okee, we hebben onszelf en onze kinderen bevrijd van het juk der eenzijdigheid. De meisjes met poppen en de de jongens met auto’s, dat is te beperkend. Daarmee doe je beiden tekort. Maar dit betekent niet dat we de poppen in de ban moeten doen. Nu denk je misschien: dat valt allemaal wel mee. De kinderen van nu spelen gewoon met waar ze zin in hebben. Dat is nog maar de vraag. Laten we eens kijken naar de waardering voor de grotemensenversie van met-poppen-spelen: de huismoeder. Hoeveel waardering krijgt zij die bewust kiest voor een leven thuis, dichtbij de kinderen? Mwah. Overigens oogst ook de huisvader niet bijzonder veel lof – het verzorgende aspect staat in zijn geheel niet heel hoog aangeschreven. Werk buitenshuis wordt een stuk hoger aangeslagen dan het werk in huis. Vrouwen en mannen die het ver schoppen in de zakenwereld noemen we geslaagd (en geëmancipeerd). Degenen die thuis zijn bij de kinderen noemen we niet.

En dat is jammer, meer dan jammer. Want de samenleving heeft zorgende mensen hard nodig. Zonder goede verzorging red je het niet in het leven. Elke baby is ervan afhankelijk. Goede zorg, beginnend bij een verzorgende ouder, staat aan de basis van het leven. Wil je in de volgende generatie goede zorg hebben, dan zullen onze kinderen het ‘moederen’ moeten leren én waarderen. Het begint dus jong: waardering in de kindertijd maakt uit hoe je later tegen de zaken aankijkt. 

Lees ook: Meisjes zus, jongens zo

Poppenmoeders (j/m/x)

Dit is waar echte emancipatie over gaat. Waar die over hóórt te gaan. Over de werkelijke vrijheid om je hart te volgen, los van je uiterlijke of innerlijke gender, los van maatschappelijke verwachtingen. Je passies vrij te ontwikkelen, of je een jongen, een meisje of iets anders bent. Om te mogen moederen als dat bij je past, en te laten als het je ding niet is. Heb je een geboren poppenmoeder (en voor ‘poppenmoeder’ kun je dus ook ‘poppenvader’ lezen, maar voor het gemak houden we gewoon 1 woord aan) in huis? Hoera! Waardeer de kwaliteiten die je kind hiermee laat zien, want deze kwaliteiten blijven te vaak nog onderbelicht.

En laten we verder de kinderen vooral laten spelen met alles wat ze leuk vinden, of dat nu auto’s, kleurpotloden, boomhutten, zandbakken of poppen zijn.

Lees lekker verder

Meisjes zus, jongens zo. hoe omgaan met zenders op school, Jos van Thienen

Gender op school, Nadine Engels

‘Genderdivers’ voorlezen: Het lammetje dat een varkentje isHet kleine piemelboekjeHet vrolijke vaginaboekje (want de verschillen die er zijn, noemen we graag bij de naam), Honden doen niet aan balletLance en Lot zoeken zich rotDe ongelooflijke OliviaWij zijn bijzonder, misschien zijn wij een wonder, Otje, Pippi Langkous

Wat is genderneutraal opvoeden nou weer?

Fotografie: Daan Rot

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

Wat kun je leren van kindertekeningen?

Wat kun je leren van kindertekeningen?

De overeenkomsten tussen de tekeningen van mijn jongste zoon en die van mijn oudste zoon op dezelfde leeftijd zijn geen toeval. Kinderen blijken een universele ‘taal’ te hebben waar het beeldende expressie betreft. Een taal die landsgrenzen, culturen en tijdsbestek...

Stuiterende kinderen: samen in beweging

Stuiterende kinderen: samen in beweging

Kinderen barsten van de energie. De een wat meer dan de ander, maar allemaal hebben ze de behoefte om te bewegen. Door te bewegen ontwikkelen kinderen zich motorisch, kunnen ze energie kwijtraken en worden emoties gereguleerd. Op zo'n stuiterend kind zit je niet...

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Taalontwikkeling bij peuters en kleuters

Kinderen van twee-en-een-half jaar tot vijf jaar zitten qua taalontwikkeling in de differentiatiefase. In de differentiatiefase gebeurt ontzettend veel. Niet alleen ontwikkelt het kind zich heel snel -zowel op lichamelijk, motorisch, emotioneel en sociaal als op...

Hoe help je je boze kind met zelfregulatie?

Hoe help je je boze kind met zelfregulatie?

Het maakt niet uit wat je doet. Je kind lijkt een tijdbom en kan ieder moment afgaan. Je hebt alles al geprobeerd maar niets werkt. En eigenlijk was dat altijd al zo, maar het wordt alleen maar erger. Je kind is boos. Om niets. Of wel om iets? Moet je kind zich maar...

De meeste kinderen hebben geen school nodig

De meeste kinderen hebben geen school nodig

Hoe leren kinderen eigenlijk? En is school de aangewezen plek waar dat moet gebeuren? Spoiler alert: nee, school is niet de enige of de beste plek waar kinderen dingen leren. Laten we eens bekijken hoe kinderen leren en in welke omstandigheden ze dit soepeltjes doen....

GRATIS EDITIE KIIND

Lees Kiind stiekem lekker gratis. Download editie OER! Je ontvangt meteen ook de nieuwsbrief vol inspiratie - waarvoor je je ieder moment kunt uitschrijven.

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0