Niks mis met poppenmoeders (j/m/x)!

door Nelleke Bos

In deze geëmancipeerde tijden kun je meisjes niet meer afschepen met een keukentje en een poppenhoek. Bouwen zullen ze, en boompje klimmen! Meisjes mogen steeds meer wild en woest. Ze hoeven niet meer vader-en-moedertje te spelen en poppenmoeder te zijn. Maar mógen ze ook niet meer zorgen?

Doorslaan 

Okee, we hebben onszelf en onze kinderen bevrijd van het juk der eenzijdigheid. De meisjes met poppen en de de jongens met auto’s, dat is te beperkend. Daarmee doe je beiden tekort. Maar dit betekent niet dat we de poppen in de ban moeten doen. Nu denk je misschien: dat valt allemaal wel mee. De kinderen van nu spelen gewoon met waar ze zin in hebben. Dat is nog maar de vraag. Laten we eens kijken naar de waardering voor de grotemensenversie van met-poppen-spelen: de huismoeder. Hoeveel waardering krijgt zij die bewust kiest voor een leven thuis, dichtbij de kinderen? Mwah. Overigens oogst ook de huisvader niet bijzonder veel lof – het verzorgende aspect staat in zijn geheel niet heel hoog aangeschreven. Werk buitenshuis wordt een stuk hoger aangeslagen dan het werk in huis. Vrouwen en mannen die het ver schoppen in de zakenwereld noemen we geslaagd (en geëmancipeerd). Degenen die thuis zijn bij de kinderen noemen we niet.

En dat is jammer, meer dan jammer. Want de samenleving heeft zorgende mensen hard nodig. Zonder goede verzorging red je het niet in het leven. Elke baby is ervan afhankelijk. Goede zorg, beginnend bij een verzorgende ouder, staat aan de basis van het leven. Wil je in de volgende generatie goede zorg hebben, dan zullen onze kinderen het ‘moederen’ moeten leren én waarderen. Het begint dus jong: waardering in de kindertijd maakt uit hoe je later tegen de zaken aankijkt. 

Lees ook: Meisjes zus, jongens zo

Poppenmoeders (j/m/x)

Dit is waar echte emancipatie over gaat. Waar die over hóórt te gaan. Over de werkelijke vrijheid om je hart te volgen, los van je uiterlijke of innerlijke gender, los van maatschappelijke verwachtingen. Je passies vrij te ontwikkelen, of je een jongen, een meisje of iets anders bent. Om te mogen moederen als dat bij je past, en te laten als het je ding niet is. Heb je een geboren poppenmoeder (en voor ‘poppenmoeder’ kun je dus ook ‘poppenvader’ lezen, maar voor het gemak houden we gewoon 1 woord aan) in huis? Hoera! Waardeer de kwaliteiten die je kind hiermee laat zien, want deze kwaliteiten blijven te vaak nog onderbelicht.

En laten we verder de kinderen vooral laten spelen met alles wat ze leuk vinden, of dat nu auto’s, kleurpotloden, boomhutten, zandbakken of poppen zijn.

Lees lekker verder

Meisjes zus, jongens zo. hoe omgaan met zenders op school, Jos van Thienen

Gender op school, Nadine Engels

‘Genderdivers’ voorlezen: Het lammetje dat een varkentje isHet kleine piemelboekjeHet vrolijke vaginaboekje (want de verschillen die er zijn, noemen we graag bij de naam), Honden doen niet aan balletLance en Lot zoeken zich rotDe ongelooflijke OliviaWij zijn bijzonder, misschien zijn wij een wonder, Otje, Pippi Langkous

Wat is genderneutraal opvoeden nou weer?

Fotografie: Daan Rot

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

Kinderen blijven creatief door te proeven, voelen en ruiken

Zo leuk dat Jannie van Kiind mij uitnodigde voor een insta-life over sensomotorische ontwikkeling en creativiteit. De tijd vloog voorbij en we hadden eigenlijk nog zoveel om over door te kletsen! Vanuit die gedachten schrijf ik deze blog. Eerst zet ik nog even op een...

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren vanzelf wel

Kinderen leren van nature. Wat kunnen wij als ouders doen om onze kinderen zo min mogelijk te hinderen in hun eigen weg? Drees ontdekt 4 manieren om onze kinderen zo veel mogelijk eigen speelruimte (in de brede zin van het woord) te geven. Ze schrijft er uitgebreid...

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

De bewegende klas – hoe leren kinderen?

Kinderen kunnen niet stilzitten. Op school vragen we dit wel vaak van ze. 'De bewegende klas' zou hier een goede verandering teweeg kunnen brengen. Want eigenlijk is er iets geks aan de hand met het onderwijs. Het klopt namelijk niet: de dingen die wij weten over het...

Wat kun je leren van kindertekeningen?

Wat kun je leren van kindertekeningen?

De overeenkomsten tussen de tekeningen van mijn jongste zoon en die van mijn oudste zoon op dezelfde leeftijd zijn geen toeval. Kinderen blijken een universele ‘taal’ te hebben waar het beeldende expressie betreft. Een taal die landsgrenzen, culturen en tijdsbestek...

Lekker bewegen in een speelomgeving a la Pikler!

Lekker bewegen in een speelomgeving a la Pikler!

Ik kijk naar Runa van ongeveer anderhalf jaar oud. Ze speelt in SpeelRuimte, waar ik kom met mijn zoontje. Runa houdt zich vast aan de grote houten kubus waar je doorheen kunt kruipen. Gonny Tromp, pedagoge bij SpeelRuimte, legt uit dat het voor kleine kinderen een...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0