Niks mis met poppenmoeders (j/m/x)!

door Nelleke Bos

In deze geëmancipeerde tijden kun je meisjes niet meer afschepen met een keukentje en een poppenhoek. Bouwen zullen ze, en boompje klimmen! Meisjes mogen steeds meer wild en woest. Ze hoeven niet meer vader-en-moedertje te spelen en poppenmoeder te zijn. Maar mógen ze ook niet meer zorgen?

Doorslaan 

Okee, we hebben onszelf en onze kinderen bevrijd van het juk der eenzijdigheid. De meisjes met poppen en de de jongens met auto’s, dat is te beperkend. Daarmee doe je beiden tekort. Maar dit betekent niet dat we de poppen in de ban moeten doen. Nu denk je misschien: dat valt allemaal wel mee. De kinderen van nu spelen gewoon met waar ze zin in hebben. Dat is nog maar de vraag. Laten we eens kijken naar de waardering voor de grotemensenversie van met-poppen-spelen: de huismoeder. Hoeveel waardering krijgt zij die bewust kiest voor een leven thuis, dichtbij de kinderen? Mwah. Overigens oogst ook de huisvader niet bijzonder veel lof – het verzorgende aspect staat in zijn geheel niet heel hoog aangeschreven. Werk buitenshuis wordt een stuk hoger aangeslagen dan het werk in huis. Vrouwen en mannen die het ver schoppen in de zakenwereld noemen we geslaagd (en geëmancipeerd). Degenen die thuis zijn bij de kinderen noemen we niet.

En dat is jammer, meer dan jammer. Want de samenleving heeft zorgende mensen hard nodig. Zonder goede verzorging red je het niet in het leven. Elke baby is ervan afhankelijk. Goede zorg, beginnend bij een verzorgende ouder, staat aan de basis van het leven. Wil je in de volgende generatie goede zorg hebben, dan zullen onze kinderen het ‘moederen’ moeten leren én waarderen. Het begint dus jong: waardering in de kindertijd maakt uit hoe je later tegen de zaken aankijkt. 

Lees ook: Meisjes zus, jongens zo

Poppenmoeders (j/m/x)

Dit is waar echte emancipatie over gaat. Waar die over hóórt te gaan. Over de werkelijke vrijheid om je hart te volgen, los van je uiterlijke of innerlijke gender, los van maatschappelijke verwachtingen. Je passies vrij te ontwikkelen, of je een jongen, een meisje of iets anders bent. Om te mogen moederen als dat bij je past, en te laten als het je ding niet is. Heb je een geboren poppenmoeder (en voor ‘poppenmoeder’ kun je dus ook ‘poppenvader’ lezen, maar voor het gemak houden we gewoon 1 woord aan) in huis? Hoera! Waardeer de kwaliteiten die je kind hiermee laat zien, want deze kwaliteiten blijven te vaak nog onderbelicht.

En laten we verder de kinderen vooral laten spelen met alles wat ze leuk vinden, of dat nu auto’s, kleurpotloden, boomhutten, zandbakken of poppen zijn.

Lees lekker verder

Meisjes zus, jongens zo. hoe omgaan met zenders op school, Jos van Thienen

Gender op school, Nadine Engels

‘Genderdivers’ voorlezen: Het lammetje dat een varkentje isHet kleine piemelboekjeHet vrolijke vaginaboekje (want de verschillen die er zijn, noemen we graag bij de naam), Honden doen niet aan balletLance en Lot zoeken zich rotDe ongelooflijke OliviaWij zijn bijzonder, misschien zijn wij een wonder, Otje, Pippi Langkous

Wat is genderneutraal opvoeden nou weer?

Fotografie: Daan Rot

Boekentips

Word lid

In onze fijne online community verbind je met gelijkgestemden

Verder lezen

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Huiswerk in de corona-tijd? Laat ons met rust

Gisteren haalde mijn dochter die in groep 8 zit huiswerk van school op en ik mocht een pak werk ophalen voor mijn groep 3-kind. Dinsdag: rekenen: les 1, blok 5, lezen: dag 4, zie leesmapje en instructie vind je online, schrijven: blz. 15 afmaken, computer: alles telt...

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

Tweetalig opvoeden, hoe werkt dat?

“Vang de snow!”, zegt Alexander. Alexander komt uit Engeland. Hij kan de dingen grappig zeggen. Maar daar moet je niet om lachen, je moet hem leren hoe het wel moet. “Sneeuw”, zegt Robin. “Sneeuw”, zegt Alexander. “Vang de sneeuw.”   Sjoerd Kuyper maakt in ‘Robin...

De kracht van herhaling

De kracht van herhaling

'Herhaling is de moeder van de didactiek', stelde mijn docent Jeugdliteratuur elk college opnieuw. Geeuwend hoorde ik hem dan aan, om dat zinnetje vervolgens nooit meer te vergeten. Dankzij de kracht van herhaling is deze ene wijsheid in mij verankerd, zoals ook de...

Speelgoed-obesitas

Speelgoed-obesitas

Wat wil je hebben?, vraagt Astrid aan haar zoon Kas die bijna jarig is. Ik weet niet meer wat ik je moet geven. Auto’s heb je al, de i-pad doet het nog, een extra fiets heb je niet nodig en de nieuwste skateboard staat ongebruikt in de garage, verzucht Astrid....

Alles is spel: Stimuleren van de fantasie

Het belang van spel wordt onderschat. De huidige trend op scholen is om kinderen al in de kleuterklas te leren lezen en tellen. Een artikel in de Volkskrant van ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet vond ik verhelderend: “Kleuters hebben 360 uur nodig om 16 letters te...

Wat is schoolrijpheid?

Wat is schoolrijpheid?

We horen het vaak genoeg: ’Mijn kleuter wil zo graag lezen!’ Kinderen kunnen in deze tijd zo voorlijk zijn. Ze kunnen niet wáchten om echte schooldingen te leren. Ze zijn ook echt bedreven in het herkennen van letters of het ontdekken van digitale slimmigheidjes. Maar...

LEES GRATIS HET INTERVIEW MET ALFIE KOHN

Het interview met de grondlegger van het onvoorwaardelijk opvoeden in je mailbox? Je ontvangt meteen ook de Kiindnieuwsbrief vol inspiratie (uitschrijven mag).

Het is gelukt, we gaan een mail naar je typen! (check ook je spamfolder)

0